Citat:
Ursprungligen postat av
Joomla
Har dessa ett lst CMOS-batteri? Gr det att byta sjlv? Eller r det ngot man ska reklamera batteribytet fr?
Techtool pro 11 sger att mitt batteri r okej. Apple diagnostics gav felkod PPT004, "batteriet behver service". Jag har dock inte krt om testet sedan efter jag lt byta batteriet och eftersom datorn funkade felfritt i en mnad efter det s orkade jag aldrig terkoppla.
Jag har grvt lite mer och huvudfelet hr verkar vara just att datorn tappar klockan. Mrkte ven mina wifi-ntverk var i annan "prioriteringsordning" under instllningar s att datorn ibland valde fel ntverk, men jag vet inte om det r ngot som lagras av CMOS-batteriets kraft.
angende att byta cmos, du behver en speciell skruvmejsel... en s.k. pentalobe
sen tror jag att batteriet r allt i ett dvs. inget CR2032
jag har sjlv en maxad 2015 rMBP 15" och anvnd "normalt" skulle jag vilja sga, inte extremt med laddning varje dag... det som hnde var att nr batteriet sjnk till 15-20%, dog datorn utan frvarning
minns inte antal laddcykler, men inget onormalt som sagt
s jag gick till en "riktig" apple-reparatr & fick ett nytt batteri frra ret (tjatade lite om kvalitet osv..) gratis
jag kpte en pentalobe fr att kra med liquid metal p cpu/gpu (men det r en annan historia), batteriet r limmat fast, s fr mycket vld kan sprcka skalet...
du kan testa med att kalibrera batteriet, stng datorn & lt den ladda fullt + lt den vara med laddaren kopplad ytterligare 2 timmar, ta ur laddaren & anvnd datorn tills den somnar nr batteriet r slut
repetera detta en gng till...
om det inte hjlper fr du vl skaffa ett kta batteri, det verkar ju som att alla andra komponenter fungerar...
tillgg: hittade detta - Most Apple laptops (Dating back to the iBook) use a capacitor backed up by the main battery to hold date, time, and NVRAM (Apple techs tend to call the data/time/nvram combo "PRAM" or Parameter RAM), not a battery. Apple desktops, however, use actual batteries to do this.