2019-05-05, 12:22
Medlem
Joomlas avatar
Lt byta batteri i min 2013 rMBP 15 fr en mnad sen. Nr jag fick tillbaka den s var den riktigt seg, tog en minut att ppna firefox, internet funkade inte riktigt (trots att wi-fi vad anslutet) och bakgrundsbilder var mrkligt nog ocks nollstlld.

Jag frskte allt jag kunde med att nollstlla PRAM och SMC och frska fixa den, men inget hjlpte. Sen lmnade jag den och lt den ladda i ganska mnga timmar nr jag knte var hemma och vips s funkade den igen.

Igr laddades batteriet ur pga anvndning och jag satte den p laddning igen i morse. Den mrkliga denna gngen var att datorn spelade startup-ljudet nr jag kopplade i laddaren, men var avslagen nu nr jag skulle anvnda den. Och problemet r det samma igen, internet funkar inte och datorn r seg som sirap.

Laddningen pendlade lite mellan 75-76% frn att jag brjade skriva detta inlgg, till att nu st p 100%, konstigt nog.

Ngon som har ngon id? Eller ska jag reklamera batteribytet p oklara grunder? Har aldrig haft dessa problem tidigare.

Edit: ven tid- och datuminstllningarna r frlorade, datorn sger det r 1 januari kl 04:27.
Senast redigerad av Joomla 2019-05-05 kl. 12:29.
Citera
2019-05-05, 12:55
Bannlyst
Konstigt... Hur upplever du prestandan med laddaren inkopplad ?
Citera
2019-05-05, 14:18
Medlem
Joomlas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Polemika
Konstigt... Hur upplever du prestandan med laddaren inkopplad ?
Jag mrkte att det verkar vara min VPN-klient, Mullvad, som kkar en massa prestanda, det r ingen skillnad med eller utan laddaren inkopplad. Nr den inte lngre frsker koppla upp sig s funkar prestandan ok, men jag fr inte internet att lira vad jag n gr. Nu kr jag bootcamp p samma dator och det funkar som det ska. Fattar verkligen noll.

Edit: okej n, jag kan inte justera ljusstyrkan p skrmen eller ndra volymen i Windows just nu. Tangentbordets bakgrundsbelysning funkar inte. Kan inte heller se batterinivn i Windows.

Har startat om datorn x antal gnger samt nollstllt SMC och PRAM. Mycket irriterande detta.
Senast redigerad av Joomla 2019-05-05 kl. 14:24.
Citera
2019-05-05, 16:51
Medlem
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joomla
Jag mrkte att det verkar vara min VPN-klient, Mullvad, som kkar en massa prestanda, det r ingen skillnad med eller utan laddaren inkopplad. Nr den inte lngre frsker koppla upp sig s funkar prestandan ok, men jag fr inte internet att lira vad jag n gr. Nu kr jag bootcamp p samma dator och det funkar som det ska. Fattar verkligen noll.

Edit: okej n, jag kan inte justera ljusstyrkan p skrmen eller ndra volymen i Windows just nu. Tangentbordets bakgrundsbelysning funkar inte. Kan inte heller se batterinivn i Windows.

Har startat om datorn x antal gnger samt nollstllt SMC och PRAM. Mycket irriterande detta.

Skulle gissat p mjukvarufel nr det tycktes funka i Windows men efter din editering s lter det mer som hrdvarufel. Vem gjorde batteribytet? Om det var ngot serist servicecenter s br dom ju kunna ta in datorn igen och kolla vad som r fel.

Att det har gtt en mnad sen batteribytet kanske ligger dig i fatet, du borde nog sagt till direkt. Men kolla med dom, det r det frsta steget.
Citera
2019-05-05, 17:11
Medlem
Joomlas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rassa
Skulle gissat p mjukvarufel nr det tycktes funka i Windows men efter din editering s lter det mer som hrdvarufel. Vem gjorde batteribytet? Om det var ngot serist servicecenter s br dom ju kunna ta in datorn igen och kolla vad som r fel.

Att det har gtt en mnad sen batteribytet kanske ligger dig i fatet, du borde nog sagt till direkt. Men kolla med dom, det r det frsta steget.
N, det var en mindre, lokal aktr. Jag skrev sklart direkt eftert nr det verkade vara ngon vajsing och ptalade det, men eftersom det lste sig sjlvt tnkte jag att det bara var ngot tillflligt som hade med monteringen av batteriet att gra och att datorn varit strmls, eller att batteriet behvde kalibreras p ngot stt, jag vet inte riktigt.

Fr vl testa hra av mig igen och se vad som tycks.
Citera
2019-05-07, 09:11
Medlem
SalamonDiEs avatar
Citat:
Ngon som har ngon id? Eller ska jag reklamera batteribytet p oklara grunder? Har aldrig haft dessa problem tidigare.

Edit: ven tid- och datuminstllningarna r frlorade, datorn sger det r 1 januari kl 04:27.

om den tappar tidsinstllningarna, lter det som cmos-batteriet r dtt/borta

jag hade krt self-test eller Apple Diagnostics p svenska

stng datorn & starta, hll nere d tills vlja sprk dyker upp

frklarat hr av Apple: https://support.apple.com/sv-se/HT202731
Citera
2019-05-07, 09:15
Medlem
SalamonDiEs avatar
om du r inne i MacOS kan du kra Techtool Pro 11, svindyrt att kpa men gr att "fixa" gratis...
Citera
2019-05-08, 01:30
Medlem
Joomlas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SalamonDiE
om den tappar tidsinstllningarna, lter det som cmos-batteriet r dtt/borta

jag hade krt self-test eller Apple Diagnostics p svenska

stng datorn & starta, hll nere d tills vlja sprk dyker upp

frklarat hr av Apple: https://support.apple.com/sv-se/HT202731

Citat:
Ursprungligen postat av SalamonDiE
om du r inne i MacOS kan du kra Techtool Pro 11, svindyrt att kpa men gr att "fixa" gratis...
Har dessa ett lst CMOS-batteri? Gr det att byta sjlv? Eller r det ngot man ska reklamera batteribytet fr?

Techtool pro 11 sger att mitt batteri r okej. Apple diagnostics gav felkod PPT004, "batteriet behver service". Jag har dock inte krt om testet sedan efter jag lt byta batteriet och eftersom datorn funkade felfritt i en mnad efter det s orkade jag aldrig terkoppla.

Jag har grvt lite mer och huvudfelet hr verkar vara just att datorn tappar klockan. Mrkte ven mina wifi-ntverk var i annan "prioriteringsordning" under instllningar s att datorn ibland valde fel ntverk, men jag vet inte om det r ngot som lagras av CMOS-batteriets kraft.
Citera
2019-05-08, 08:04
Medlem
SalamonDiEs avatar
Citat:
Har dessa ett lst CMOS-batteri? Gr det att byta sjlv? Eller r det ngot man ska reklamera batteribytet fr?

Techtool pro 11 sger att mitt batteri r okej. Apple diagnostics gav felkod PPT004, "batteriet behver service". Jag har dock inte krt om testet sedan efter jag lt byta batteriet och eftersom datorn funkade felfritt i en mnad efter det s orkade jag aldrig terkoppla.

Jag har grvt lite mer och huvudfelet hr verkar vara just att datorn tappar klockan. Mrkte ven mina wifi-ntverk var i annan "prioriteringsordning" under instllningar s att datorn ibland valde fel ntverk, men jag vet inte om det r ngot som lagras av CMOS-batteriets kraft.

angende att byta cmos, du behver en speciell skruvmejsel... en s.k. pentalobe
sen tror jag att batteriet r allt i ett dvs. inget CR2032

jag har sjlv en maxad 2015 rMBP 15" och anvnd "normalt" skulle jag vilja sga, inte extremt med laddning varje dag... det som hnde var att nr batteriet sjnk till 15-20%, dog datorn utan frvarning

minns inte antal laddcykler, men inget onormalt som sagt

s jag gick till en "riktig" apple-reparatr & fick ett nytt batteri frra ret (tjatade lite om kvalitet osv..) gratis
jag kpte en pentalobe fr att kra med liquid metal p cpu/gpu (men det r en annan historia), batteriet r limmat fast, s fr mycket vld kan sprcka skalet...

du kan testa med att kalibrera batteriet, stng datorn & lt den ladda fullt + lt den vara med laddaren kopplad ytterligare 2 timmar, ta ur laddaren & anvnd datorn tills den somnar nr batteriet r slut
repetera detta en gng till...

om det inte hjlper fr du vl skaffa ett kta batteri, det verkar ju som att alla andra komponenter fungerar...

tillgg: hittade detta - Most Apple laptops (Dating back to the iBook) use a capacitor backed up by the main battery to hold date, time, and NVRAM (Apple techs tend to call the data/time/nvram combo "PRAM" or Parameter RAM), not a battery. Apple desktops, however, use actual batteries to do this.
Senast redigerad av SalamonDiE 2019-05-08 kl. 08:08.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in