Citat:
Ursprungligen postat av
nilsson24
Vem är det du kontaktar? Du googlar fram företaget som står på kontoutdraget och mailar dem? Vad skriver du i mailet?
I de fall jag fått återbetalningar så har jag fått tillbaka från betalningsförmedlaren. Spelbolagen verkar väldigt sällan betala tillbaka pga miscoding, så ingen större vits att kontakta dom.
Ungefär så. Har fått hjälp/tips av andra också. Men det jag gjort är i princip att googla på namnet som står i utdraget, alternativt företagsnamnet + LTD / limited. Händer att hemsidan kanske heter coolgamegiftcards.com men att företagsnamnet är ”acme industry ltd” (helt påhittat). Vissa är lättare att lista ut än andra.
I många fall finns det en hemsida som en ”riktig” e-handel av nåt slag. Det jag gjort då är att testa göra ett köp med kort. Sen framgår det ofta vid checkouten eller i källkoden info om slags betalningsförmedlare.
När jag luskat ut det så skickar jag ett mejl med 6 första och 4 sista numrens i kortet och något om att deras tjänst använts för unlicensed gambling + miscoding (ej använt MCC kod 7995) och hänvisar till visa/mastercards regler kring detta.
Vissa förmedlare svarar och bekräftar återbetalning, andra betalar ut tillbaka helt random utan nån dialog.
De jag fått tillbaka från är uk-baserade, antar att det kanske finns juridiska skäl. Vet tbh inte vad som gör att vissa betalar tillbaka typ direkt och andra inte alls
Tyvärr är det många som inte svarar alls eller spelar dumma. Verkar som att det i princip är omöjligt om det är afrikanska eller östeuropeiska bolag. Gäller alltså att ha lite tur gällande vilka man har på utdraget, så är verkligen inte garanterat att man kan få tillbaka något bara för man har skumma företag bland transaktionerna