2019-05-30, 08:46
Medlem
Jag har nyligen bestmt mig fr att ta tag i min ekonomi och brjat g igenom att man brnner mycket p skit. Mnga saker kan jag kapa men tv saker kommer jag inte ur:

1. Mobilen r bunden till TRE 11mnader till. Kostnad 499kr/mn. Har tjnstemobil s totalt ondigt men vet inte hur jag ska bli av med den.

2. Leasingbil: Kostar 2699kr, har 9mn kvar och dessutom lyckats repa den. Har ftt tjnstebil, s leasingbilen str i princip och samlar damm. Garageplatsen r dock i stort sett gratis, 150kr/mnad fr 2 bilar.

Ngon som har tips p hur man kommer ur dessa abonnemang?
Citera
2019-05-30, 09:13
Medlem
Har du ringt respektive kundtjnst och frgat?
Citera
2019-05-30, 09:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BoyToy11
1. Mobilen r bunden till TRE 11mnader till. Kostnad 499kr/mn. Har tjnstemobil s totalt ondigt men vet inte hur jag ska bli av med den.

2. Leasingbil: Kostar 2699kr, har 9mn kvar och dessutom lyckats repa den. Har ftt tjnstebil, s leasingbilen str i princip och samlar damm. Garageplatsen r dock i stort sett gratis, 150kr/mnad fr 2 bilar.

Telefonabonnemanget kan du verlta till ngon annan men du kommer antagligen f betala fr mobilen och nn mindre avgift. Sen kan du slja mobilen. Ring Tre och frga.

Brja med att lsa ditt leasingavtal fr bilen och kolla om det gr av avsluta i frtid och vilka avgifter som d tillkommer. r det privatleasing? Privatleasing gr att verlta till ngon annan om du kan hitta ngon. Kolla leasing verltes p blocket exempelvis.
Citera
2019-05-30, 12:55
Medlem
vitgulvolvos avatar
Som ovanstende skribent sagt, kolla om det inte gr att verlta abonnemangen t ngon annan. Tnk p att det r vrt att verlta t.ex. bilen ven om du inte fr full mnatlig ersttning fr den om den bara str och skrpar.

Och grattis! Du har kommit till den vrdefulla insikten att mnatliga betalningar r dyrare och ondigare n de behver vara. Visst r tanken p att endast behva betala sitt boende och mat varje mnad oerhrt befriande? Inga konstiga dragningar p autogiro varje mnad. Det enda du egentligen behver betala r avgift/drift, rnta, lite amortering och mat. Och kanske transport. Resten kan du skita i. Skippa mobilen fr 500:-/mnad, kp en fr 1000:- och anvnd resten av pengarna fr att kpa nya skidor om du r intresserad av det. Eller ett par nya, hllbara kngor om du behver sdant. Hellre lgga pengar p snt du faktiskt kommer ha nytta av n att brnna p skitsaker.
Citera
2019-05-30, 13:18
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BoyToy11
Jag har nyligen bestmt mig fr att ta tag i min ekonomi och brjat g igenom att man brnner mycket p skit. Mnga saker kan jag kapa men tv saker kommer jag inte ur:

Ngon som har tips p hur man kommer ur dessa abonnemang?
Hej! Grattis till bra insikt.

Vad det gller mobilabonnemanget, s lt det g tiden ut och sg upp det sedan och g INTE p deras sljsnack nr de frsker behlla dig med "bra" erbjudanden. Nr det vl gtt ut omvandlar du det till kontantkort och fyller p mnadsvis. Kostar allt frn 99 kr och uppt med fria samtal och SMS. Nr du behver ny mobil s kper du en fr 1000-1500. Har sjlv en sdan som jag haft ett r och funkar utmrkt. Telefonen kan allt den behver.

Nr det gller leasingbilen s ta och tgrda skadan via frskringsbolaget, troligen kommer du ka p en sjlvrisk, men det r det nog vrt om inte repan kan poleras bort. Dock ska du anmla skadan till frskringsbolaget och d r det viktigt att den inte r ldre n 30 dagar. Du kan ju bara hitta p att skadan skett nr som helst.
Citera
2019-05-30, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vitgulvolvo
... Det enda du egentligen behver betala r avgift/drift, rnta, lite amortering och mat. Och kanske transport. Resten kan du skita i...

Skulle nog lgga till frskringar och A-kassa men annars helt rtt, allt annat r vl lyx.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in