2019-05-30, 16:08
Medlem
C0ws avatar
Tja!

Går inte att få ut något ljud ur MBP inbyggda högtalare. När jag försöker höja volymen, kolla reglaget uppe till höger eller ljudinställningar så ser det ut såhär: https://imgur.com/a/5EdxVaC

Om jag stoppar in hörlurar eller externa högtalare i jacket så kommer det ljud. Är 99% säker på att problemet uppstod när jag kopplade in en HDMI kabel vad det nu kan ha med saken att göra.

Någon som har nån aning?
Citera
2019-05-30, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av C0w
Tja!

Går inte att få ut något ljud ur MBP inbyggda högtalare. När jag försöker höja volymen, kolla reglaget uppe till höger eller ljudinställningar så ser det ut såhär: https://imgur.com/a/5EdxVaC

Om jag stoppar in hörlurar eller externa högtalare i jacket så kommer det ljud. Är 99% säker på att problemet uppstod när jag kopplade in en HDMI kabel vad det nu kan ha med saken att göra.

Någon som har nån aning?

Har du kollat ljudinställningarna i inställningarna (kugghjulet) för datorn...? Under högtalarkonen. Är datorns högtalare aktiverade där...
Citera
2019-05-30, 21:44
Medlem
C0ws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Har du kollat ljudinställningarna i inställningarna (kugghjulet) för datorn...? Under högtalarkonen. Är datorns högtalare aktiverade där...

Hmmm, är väl det bild 3 visar?

Verkar som att datorn tror att något sitter i jacket, så får nog försöka peta lite och se om något händer.
Citera
2019-05-30, 23:23
Medlem
Hm, det ser ut lite annorlunda på min dator, men jag kan inte förstå annat än att du har Digital utgång vald för utgående ljud. (Det skulle kunna vara HDMI)

Det borde väl finnas med valet "Inbyggda högtalare" i listan?

Provat att dra ur alla kablar och starta om datorn?
Citera
2019-05-31, 09:22
Medlem
C0ws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hetlund
Hm, det ser ut lite annorlunda på min dator, men jag kan inte förstå annat än att du har Digital utgång vald för utgående ljud. (Det skulle kunna vara HDMI)

Det borde väl finnas med valet "Inbyggda högtalare" i listan?

Provat att dra ur alla kablar och starta om datorn?

HDMI kabeln är inte kopplad. När jag screenshotade så var inget inkopplat. Har testat allt från olika commands i terminalen, till att dra in och ut kablar och formatera om datorn men inget funkar

Yes, ”inbyggda högtalare” bör finnas med, men finns inte. Det + att jacket till hörlurarna brukar lysa rött ibland får mig att tro att datorn tror att nåt sitter inne där. Eller i den andra porten där adaptern till hdmi-kabeln är då jag misstänker att det här problemet uppstod efter att jag körde in en kabel där. Ska försöka peta lite i hålen senare idag och se om något händer. Annars får man väl åka in i en apple store.
Citera
2019-05-31, 09:36
Medlem
Signaturen Sillmjoelk skrev i en annan tråd:

Testa resetta SMC. Borde fungera med tanke på att detta antagligen uppstod efter systemuppdatering

1. Apple-menyn > Stäng av.
2. När datorn har stängts av trycker du på Skift-Kontroll-Alternativ och trycker sedan in strömbrytaren samtidigt.
3. Håll ned dessa tangenter och strömbrytaren i tio sekunder.
4. Släpp alla tangenter.
5. Slå på datorn igen.

Det här gällde ett annat problem, men att resetta SMC är tydligen lite av en universalkur.
Citera
2019-05-31, 10:47
Medlem
C0ws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hetlund
Signaturen Sillmjoelk skrev i en annan tråd:

Testa resetta SMC. Borde fungera med tanke på att detta antagligen uppstod efter systemuppdatering

1. Apple-menyn > Stäng av.
2. När datorn har stängts av trycker du på Skift-Kontroll-Alternativ och trycker sedan in strömbrytaren samtidigt.
3. Håll ned dessa tangenter och strömbrytaren i tio sekunder.
4. Släpp alla tangenter.
5. Slå på datorn igen.

Det här gällde ett annat problem, men att resetta SMC är tydligen lite av en universalkur.

Testade 2 gånger, fungerar tyvärr inte
Citera
2019-05-31, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av C0w
HDMI kabeln är inte kopplad. När jag screenshotade så var inget inkopplat. Har testat allt från olika commands i terminalen, till att dra in och ut kablar och formatera om datorn men inget funkar

Yes, ”inbyggda högtalare” bör finnas med, men finns inte. Det + att jacket till hörlurarna brukar lysa rött ibland får mig att tro att datorn tror att nåt sitter inne där. Eller i den andra porten där adaptern till hdmi-kabeln är då jag misstänker att det här problemet uppstod efter att jag körde in en kabel där. Ska försöka peta lite i hålen senare idag och se om något händer. Annars får man väl åka in i en apple store.

Att hörlursuttaget lyser rött ibland (alltså inne i det) är för att det är en kombinerad vanlig 3,5 mm och optisk kontakt, så man kan köra en optisk kabel med Toslink i ena änden och optisk 3,5 i andra för att skicka ljudet optiskt t ex till en stereo eller hemmabioförstärkare etc.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in