2024-12-30, 11:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Då är du också galen. Det är liksom inte uppe för debatt att Jorden är avsevärt äldre än så.

Nej. Det är samma gamla skit som debunkats 1000 ggr om.

Galen är nog att ta i men normal lär jag ju inte vara iaf. Ganska intressant att man i detta avseende får 6000år att låta lite!? Det är en jävla lång tid om man tänker efter!
Det är ingen som säkerligen vet hur gammal jorden är, allt är bara teorier precis som evolutionsteorin! Men allt detta får man lära sig i skolan att det är sant fast att det är just teorier! Exakt årtal lär vi aldrig få veta, inte heller hur allt uppstod. Att allt är en slump är ju bara ren idioti, allt precis allt är för uträknat för det!
Citera
2024-12-30, 11:39
Medlem
Citat:
Det står inte till 100 % att jorden är 6 000 år, nej. Men det går att härleda med viss rimlighet om man tror att det som står i Bibeln är nån form av vishet. Det är inte för inte som de allra galnaste kristna i hög utsträckning tror på en ung jord.
De har t o m angett exakt år
Jag kommer inte ihåg vad de kristna galningarna sa, har för mig något på 6 tusen.
Citera
2024-12-30, 12:48
Avstängd
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Willysplus
Galen är nog att ta i

Nej. Det ÄR fullständigt spritt språngande galet att tro att Jorden är 6000 år gammal. Av många, många olika anledningar.

Citat:
Ganska intressant att man i detta avseende får 6000år att låta lite!? Det är en jävla lång tid om man tänker efter!

Att det är en lång tid ur ett mänskligt perspektiv är fullständigt irrelevant och godtyckligt.

Citat:
Det är ingen som säkerligen vet hur gammal jorden är, allt är bara teorier precis som evolutionsteorin!

Det är viss skillnad att inte veta exakt antal år jämfört med att vara så urbota korkad och hjärntvättad att man tror den är 6000 år gammal

Eller en liknelse för att illustrera: Att jag inte vet exakt hur många centimeter det är till New York gör det inte mindre korkat att säga att New York ligger 25 meter från Stockholm. Inte sant?
Citera
2024-12-30, 13:15
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Jag tar tillbaka det jag skrev!

Andra moseboken 20:11
Ty på sex dagar gjorde Herren himlen och jorden och havet och allt som är i dem, men på sjunde dagen vilade han. Därför har Herren välsignat sabbatsdagen och helgat den.
Ja, det stället är synnerligen relevant.
Citera
2024-12-30, 13:31
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Nej. Det ÄR fullständigt spritt språngande galet att tro att Jorden är 6000 år gammal. Av många, många olika anledningar.

Att det är en lång tid ur ett mänskligt perspektiv är fullständigt irrelevant och godtyckligt.

Det är viss skillnad att inte veta exakt antal år jämfört med att vara så urbota korkad och hjärntvättad att man tror den är 6000 år gammal

Eller en liknelse för att illustrera: Att jag inte vet exakt hur många centimeter det är till New York gör det inte mindre korkat att säga att New York ligger 25 meter från Stockholm. Inte sant?
Bibeln står kvar, aldrig motbevisad, fortsatt övertygande om att allt den lär är ofelbart sant - förutom frälsande till evigt liv, should mention that too.
Under tiden hasplar du ur dig hysteriska skratt, kräks ut neurotiskt tjat, allt under ett bombastiskt docerande helt utan grund i vetenskap-fakta, ett dösnack från en (i andligt avseende) döing till andra (i andligt avseende) döingar. Du bjuder, genom din bibelkritik, på sockervadd som ska pigga upp människor som marscherar vägen mot den Eviga Avgrunden.
Citera
2024-12-30, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lunkan531
Det går inte att resonera logik med kristna, speciellt inte ni som tror att bibeln är ofelbar, eftersom ni inte begriper vad logik är, vilket jag begrep redan som 6-7åring
Alla I mitt fall var det svenska kyrkan och kristendomsundervisningen i skolan.
Till det svarar jag:

Den LJUGER ju och de som satte samman den t o m bannlyste de som talade sanning. Om bibeln hade varit sann hade de inte behövt jaga och bränna dokument som sa annat.

Vissa tjänar på att tro att någon bestämmer och vet bäst.
Men vi som lever här måste delvis hålla med.
Och de flesta slipper vara.med om konstiga grejjer varje dag.
Tex jag är plötsligt en liten myra inkapslad i extremt stora frekvenser som ingen fattar vad det betyder.

Det är som en myra ska släpa på flera kg.
Så vad jag ska hitta på att det här ens är?
Det går inte ha en hittepå livsstil som bara de som har det bäst ska bestämma över.

Och vem har ens fått det där härliga paradiset som alla ska sträva efter?
Är det en man i Mongoliet?
Citera
2025-01-01, 07:20
Avstängd
llundberg57s avatar
En del behöver inga bevis. De tror helt enkelt.
Citera
2025-01-03, 17:50
Medlem
Citat:
Står ingenstans i bibeln hur gammal jorden är. Räknar man släktleden så hamnar man på nån siffra runt 6000år från nu men det säger ju ändå inte hur gammal jorden är.

I första Moseboken 1:1 står det:
I BEGYNNELSEN skapade Gud himmel och jord. 2 Jorden var öde och tom, och mörker var över djupet. Och guds ande svävade över vattnet.
3 Gud sade "Varde ljus! " Och det blev ljus. 4 Gud såg att ljuset var gott, och han skiljde ljuset från mörkret. 5 Gud kallade ljuset dag, och mörkret kallade han natt. Och det blev afton och det blev morgon den första dagen.

Det är ju alltså på den första dagen Gud skapar ljuset. Gud skiljer ljuset från mörkret och kallar ljuset för "dag" och mörkret för "natt".

Vad bibeln säger är bara att "himmel och jord" skapades "i begynnelsen"

Och du tycker inte att det är konstigt att man redan i första stycket i bibeln kan med högstadiekunskaper i fysik och astronomi se att det bara är lika med fylle-nonsens?

Förklara hur du menar att solen tillkom efter jorden?
Citera
2025-01-04, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moscow-Mule
Och du tycker inte att det är konstigt att man redan i första stycket i bibeln kan med högstadiekunskaper i fysik och astronomi se att det bara är lika med fylle-nonsens?

Förklara hur du menar att solen tillkom efter jorden?

Detta är vad bibeln säger, inte jag!
Jag tror inte 100% på vad bibeln säger och om just detta ämnet så har jag ingen aning om hur det gick till. Men du verkar ju veta vilket av solen eller jorden som kom först iaf.
Citera
2025-01-04, 13:04
Medlem
WaybackMachines avatar
Hur man kan tro på gud... Det är ju valfritt om vi människor hade haft något val det vill säga.
Citera
2025-01-04, 13:08
Medlem
Det verkar som att man kan få en upplevelse av bibeln eller en gud om man kopplar ihop energin runt sig med den.

Men det verkar vara svårt att fatta hur någon skulle styrt över energin varje dag.
Många som inte tror på något märker inte av energin någonsin det är ju också konstigt.

Då kanske energin egentligen bara lever sitt eget liv?
Citera
2025-01-04, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jade11
Det verkar som att man kan få en upplevelse av bibeln eller en gud om man kopplar ihop energin runt sig med den.

Men det verkar vara svårt att fatta hur någon skulle styrt över energin varje dag.
Många som inte tror på något märker inte av energin någonsin det är ju också konstigt.

Då kanske energin egentligen bara lever sitt eget liv?
Energin finns på många ställen, även ICKEreligiösa som
/inom en själv, kan fås fram UTAN någon religion =Mental träning
/i naturen, olika starkt på olika ställen.

Religioner från före kristendomen och även före vikingatiden, var bra på att förstärka sådana naturkrafter. T ex stenlabyrinter, sten"skepp". Det finns både positiva och negativa sådana energier i naturen, MEN de negativa av naturen är INTE negativa i sig, för de är positiva för katter och myror, medan människor och andra djur mår dåligt av dem om man vistas för mycket på sådana positioner.
Ett svenskt par forskade på att dirigera och förstärka sådana krafter och gjorde experiment i sitt vardagsrum. Kvinnan fick konstant ont i huvudet. De hade inte tänkt på att energi"strålen" de skapat fortsatte genom väggen och prickade hennes säng med negativ kraft.
Förr tänkte bostadsbyggare på sådant här då de placerade husen, men inte numera, så sådana negativa positioner i nya hus kan istället för att ha positionerats i väggen så man inte kan vara på dem, kan de t ex vara där sängen är och så mår personen dålig utan att ha en aning om varför...

Kristendomen SNODDE en del sådana av uråldrig religion energiförstärkta positiva platser då kristendomen infördes i Norden, de byggde kyrkor på sådana platser.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in