2025-01-16, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adaptern
Du är fri att tro på vilka vittnesmål du vill.
Själv anser jag att vittnesmålen om Jesus är oändligt mycket mer trovärdiga än vittnesmålen om månlandningarna.

Det är allas personliga vittnesmål som räknas annars litar ni inte heller på gud eller gudarna att de gör rätt för sig och svarar ärligt till alla..

Och nej det är inte mer trovärdigt att jag dör imorgon och andra ska påstå att jag återuppstod.
Vill inte vara taskig men de verkar vilja provocera fram något här mot alla.
Inte med er ens.
Citera
2025-01-16, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adaptern
Du är fri att tro på vilka vittnesmål du vill.
Själv anser jag att vittnesmålen om Jesus är oändligt mycket mer trovärdiga än vittnesmålen om månlandningarna.

Det beror ju bara på att du inte har någon metod för att skilja på sant och falskt och verklighet och fantasi.

Saknar man det så kan man ju såklart tro på så gott som vad som helst!
Citera
2025-01-16, 20:50
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moscow-Mule
Jag är medveten om att vissa kan tycka att jag är lite väl noggrann med sådana här saker, men som jag nämnt i tidigare inlägg handlar det om att jag, efter drygt 35 år som troende kristen, numera försöker vara mycket noga med att mina övertygelser är grundade på en logiskt och rationell grund som är förankrad i den bästa beskrivning av verkligheten som vi för tillfället har.
Hur skulle du beskriva din 35-åriga tro på Gud?
Citera
2025-01-16, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moscow-Mule
Det beror ju bara på att du inte har någon metod för att skilja på sant och falskt och verklighet och fantasi.

Saknar man det så kan man ju såklart tro på så gott som vad som helst!
Ja om du tror på månlandningarna så saknar du förmågan att skilja sant från falskt.

Angående Jesus är det betydligt svårare att avgöra vad som är sant eller falskt.
Citera
2025-01-22, 05:05
Medlem
Vad vi hursom kan vara förbannat på det klara med är att om en gud finns så lär han fortsätta gömma sig för oss levande. Och några svar lär inte erbjudas på den här sidan graven. Och detta gäller även om gud inte finns. Vi kommer inte komma något verkligt steg närmare sanningen om vår existens någonsin. Har det inte skett dom senaste årtusendena så lär det förbli på det viset. Nya upptäckter kommer göras, nya teorier skapas i ett neverending maze. Allt kommer stanna vid tro hit och dit och oändliga diskussioner. Dom eviga frågorna kommer förbli obesvarade. Ett utsiktslöst projekt. Läs mitt inlägg och framtidsspådom om 10 000 år. haha
Citera
2025-01-22, 08:23
Avstängd
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tandan
Vi kommer inte komma något verkligt steg närmare sanningen om vår existens någonsin. Dom eviga frågorna kommer förbli obesvarade.

Det beror på vilka frågor man ställer och vilka svar man vill få.

Ta typ "Varför finns vi till?". Den anser jag besvarad genom vetenskapen genom att den funnit mekanismen som ledde till oss.

Men ta typ "vad är meningen med livet" så ser man att frågan förutsätter ATT det finns en mening, vilket är helt fel sätt att ställa frågan.
Citera
2025-01-22, 08:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Det beror på vilka frågor man ställer och vilka svar man vill få.

Ta typ "Varför finns vi till?". Den anser jag besvarad genom vetenskapen genom att den funnit mekanismen som ledde till oss.

Men ta typ "vad är meningen med livet" så ser man att frågan förutsätter ATT det finns en mening, vilket är helt fel sätt att ställa frågan.

Ja det kanske du anser. Men det är en tro om än på goda grunder. Evolutionsprocessen är inte fullt klarlagd, och än mindre livets uppkomst som är och troligen förblir ett mysterium. Men visst, en dag kanske vi kan återskapa liv från scratch men jag tvekar. Och även om vi kan det, hur vet vi att det var så det gick till då? Medvetandets uppkomst kommer vi garanterat aldrig lösa. Men å andra sidan så är detta såklart min tro, som jag tror framtiden kommer ge mig rätt i.
Citera
2025-01-22, 09:09
Avstängd
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tandan
Ja det kanske du anser. Men det är en tro om än på goda grunder.

Om man har goda grunder är det inte längre än tro. Tro är väl per definition när man INTE har goda grunder?

Citat:
Evolutionsprocessen är inte fullt klarlagd,

Det behöver den inte vara. Vi VET att det var så människor blev till. Det är lite som att säga att en bil som kör in i en tunnel och kommer ut på andra sidan 3 minuter senare kanske inte körde i tunneln för att han kan ha blivit buren av en drake.

Citat:
och än mindre livets uppkomst som är och troligen förblir ett mysterium. Men visst, en dag kanske vi kan återskapa liv från scratch men jag tvekar. Och även om vi kan det, hur vet vi att det var så det gick till då?

Så även om vi lyckades skapa liv på typ 10 olika unika sätt så kommer du fortfarande bara "njäääe, hur vet vi att vi inte är skapade av en gud?"?

Citat:
Medvetandets uppkomst kommer vi garanterat aldrig lösa.

Vad menar du med "medvetandets uppkomst" mer precist?
Citera
2025-01-22, 13:28
Medlem
Citat:
Om man har goda grunder är det inte längre än tro. Tro är väl per definition när man INTE har goda grunder?

Det behöver den inte vara. Vi VET att det var så människor blev till. Det är lite som att säga att en bil som kör in i en tunnel och kommer ut på andra sidan 3 minuter senare kanske inte körde i tunneln för att han kan ha blivit buren av en drake.

Så även om vi lyckades skapa liv på typ 10 olika unika sätt så kommer du fortfarande bara "njäääe, hur vet vi att vi inte är skapade av en gud?"?

Men snälla det ett typ sattelit system med radiovågor fipplar med ljus i rutor som de punktmarkerar.

Hur svårt är detta att det är något som är tillsatt.
Eller du tycker att kaniner vill bli av med inkommande attacker alltså sin egen kropp och hjärna ?

Vissa av er ser ju tydligt.
Det går bra sålänge Jesus sa att de är snälla annars är det massa bara "Guds fiende"
Deras bilder på sig själva kan man trycka ner i en liten liten prick som åker iväg.

De ser inte skillnad på en sattelit och ett huvud.
Fantiserar mycket på dagarna slösar energi enda de gjorde.

Syns att de inte kan umgås med människor.
Men ska det ta tusen år till att inse?
Citera
2025-01-22, 13:34
Avstängd
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jade11
Men snälla det ett typ sattelit system med radiovågor fipplar med ljus i rutor som de punktmarkerar.

Hur svårt är detta att det är något som är tillsatt.
Eller du tycker att kaniner vill bli av med inkommande attacker alltså sin egen kropp och hjärna ?

Vissa av er ser ju tydligt.
Det går bra sålänge Jesus sa att de är snälla annars är det massa bara "Guds fiende"
Deras bilder på sig själva kan man trycka ner i en liten liten prick som åker iväg.

De ser inte skillnad på en sattelit och ett huvud.
Fantiserar mycket på dagarna slösar energi enda de gjorde.

Syns att de inte kan umgås med människor.
Men ska det ta tusen år till att inse?

Du behöver inte skriva till mig, jag har slutat läsa dina psykotiska inlägg för länge sedan. Bara en heads-up.
Citera
2025-01-22, 13:42
Medlem
Citat:
Du behöver inte skriva till mig, jag har slutat läsa dina psykotiska inlägg för länge sedan. Bara en heads-up.

Men låt de köra runt sin sattelit där då.
Blåst är du.
Känner inte din kropp psykotisk är DU.
Såna som dig skulle ta min plats.
Och du är väl inte psykotisk pratar säkert med änglar haha.

Men helt frisk.
Citera
2025-01-22, 17:52
Medlem
Citat:

Nej en tro är mer eller mindre underbyggd, men det förblir en tro och inte vetskap. För att ha verklig vetskap om verklighetens förhållanden och natur hade du behövt vara allvetande. Det finns alltid en risk att man misstagit sig hur liten den än är. Därav fortsätter diskussionerna, särskilt när det kommer till förhållanden vi inte direkt kan iakkta. Vi kommer sannolikt varken kunna skapa liv eller medvetande artificiellt enligt min uppfattning.

Hur medvetandet emergerar ur materia. Vissa kommer hävda andra teorier och ingen kommer någonsin kunna bevisas vara den rätta. Med andra ord kommer vi aldrig förstå medvetandet. En idealistisk modell kommer alltid kunna vara ett alternativ.

Men detta är som sagt min egen förutsägelse enbart. Framtiden får utvisa om jag hade rätt eller fel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in