Citat:
Ursprungligen postat av
vemla
Tack fr ett bra svar och till dem intressanta lnkarna!
Hur ser ni p tanken om att det r en risk att lgga hela sitt sparande p brsen? Tnk om... Ja, att det hela faller, ven om det kanske inte r en jtte stor risk p tanke p de historiska hndelserna men att frlita sig p det helt r vl nd lite tokigt? Om det vnder och gr t skogen, s att sga? Hur ser tnkandet ut dr? Br man frlita sig p sdana saker eller hur gr ni? Vad r plan B i sdana fall?
Jag har lst en del sen tidigare om FIRE = Financial Independence, Retire Early - intressant koncept och strategi tycker jag. Dock gr jag lite med den tanken personligen om att man kanske inte tjnar s otroligt mycket p det som det lter i brjan utan att ha den vetskap om att priserna ocks stiger i allmnhet, detta argument har d ven tagits upp en hel del p bl a Reddit och hr p Fb men absolut en strategi att kanske ta stllning till efter att frskt se helheten och om det verkligen r aktuellt att satsa p.
Snbollseffekten r ocks ngot jag frskt mig p med mindre summor i aktier, men r det ngot klokt stt att g efter, tro? Det mesta som hnder mig r att det gr mest bara minus p de vrdepapper jag har idag, fonder knns lite mer skrare, speciellt i lngden? Kanske handlar jag fel, kanske inte. Har ni tips kring vad man br satsa p, lkemedel eller fastigheter kanske? Vad sger ni som handlar aktier? Vad br man satsa p och vad br man akta sig fr?
Om jag frstod er rtt, br jag allts frska satsa mer p brsen, t ex fonder och inte ha s mycket i mitt privata sparkonto jag har p banken eftersom jag inte har ngon rnta alls dr - men samtidigt r det ju i princip 99% skert att dem alltid kommer att finnas kvar och inte tappa sitt vrde, jag kan knna mig sker helt enkelt. Hur ser ni p det?
Tnk om, ja. Tnk om. Rent statistiskt har du en mycket god chans att g plus efter 15 - 20 r om du investerar i breda, billiga indexfonder som exempelvis S&P500 som fljer de 500 strsta bolagen p den amerikanska marknaden. D menar jag att du hittar en bred, billig indexfond och kontinuerligt, helst via autogiro, kper mer av fonden varje mnad. Men d mste du ocks ha den tidshorisonten i ditt sparande - du struntar i vad marknaden gr och kollar din portflj ett par gnger om ret, inte mer.
Att kolla brsen hela tiden och oroa sig ver att du ligger minus r inte en bra strategi, srskilt inte fr en genomsnittlig smsparare. Genom att kpa varje mnad kommer du dra nytta av det som kallas Dollar Cost Averaging (DCA), vilket betyder att du kper bde nr brsen r hgt vrderad men ven nr den r lgt vrderad. I slutndan jmnar det ut sig och du fr bde ett "bttre" och ett "smre" genomsnittligt inkpspris, beroende p hur man vill se p det. I grund och botten r det lnsamt, i lngden, och krver inget mer av dig n regelbundna fondkp.
Frstr inte vad du menar nr du skriver om FIRE som en strategi. Kan du utveckla? Hursomhelst, FIRE tar hnsyn till inflationen. Att priserna stiger spelar ingen roll nr man utgr frn de frutsttningar FIRE-folk gr, eftersom brsen kommer avkasta tillrckligt fr att tcka inflationen & ditt leverne. Det jag stller mig lite skeptisk till r just 4%-regeln, som kanske skulle behva vara 3.5%-regeln istllet.
Knns som att du lockas av att investera i lkemedel/fastigheter. Stmmer det, och isfall varfr? Hur mycket & vilka aktier ger du idag tack vare denna 'snbollseffekt'?
Nej, du kan inte knna dig helt sker med pengarna p sparkonto. Du tappar 2% varje r pga inflationen.