2019-06-05, 21:01
Medlem
Min fråga är inte hårdvaruspecifik men jag hoppas att några av er kan relatera och ge råd.

Inför sommarlovet och därefter starten på mina universitetsstudier så har jag köpt en 15 tum macbook pro (late 2013, GT750m,16gb ram, 500gb lagring) från blocket. Jag gav 8000 för den och fick den fraktad då jag antog att den var felfri med allmänt slit. Då jag fick den såg jag att den fått en stor buckla på locket från frakten. Utöver detta så glappar skärmens gångjärn med ungefär 10 grader vilket är väldigt märkbart. Vidare så ha datorn svarta märken överallt som jag antog gick att tvätta bort men har försökt och det går helt enkelt inte.

Jag känner en stark känsla av ånger och mår dåligt för varje gång jag ser datorn. Ångrar dessutom att jag inte bara köpte skoldatorn jag fått låna nu i 3 år då jag vet att den är felfri och kostar bara 2000kr.

Vad tycker ni att jag ska göra? Vill bara sälja skiten tradera och svälja förlusten. Ska jag ge datorn en chans? Har knappt använt den men de två timmar jag spenderat med den får mig att känna att jag gjort ett stort misstag. Vill bokstavligt spola tillbaka tiden innan jag köpte datorn.
Citera
2019-06-05, 21:15
Bannlyst
Du får skylla dig själv, sälj den å köp en riktig dator(Inte nå piss mac skit äckel dator så jag spyr i munnen så jag nästan kvävs å måste åka t sjukan för att min hjärna inte fått nog me syre så jag blir helt jävla hjärndöd)
mvh
Senast redigerad av faktak 2019-06-05 kl. 21:19.
Citera
2019-06-05, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av faktak
Du får skylla dig själv, sälj den å köp en riktig dator(Inte piss mac skit äckel dator jag spyr i munnen så jag nästan kvävs å måste åka t sjukan för att min hjärna inte fått nog me syre så jag blir helt jävla hjärndöd)
mvh
Off topic men vad skulle du rekommendera? Problemen jag haft med datorn är ju inte relaterade till att det just är en mac-dator.
Citera
2019-06-05, 21:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av apokryf
Off topic men vad skulle du rekommendera? Problemen jag haft med datorn är ju inte relaterade till att det just är en mac-dator.
Men du som du skrev själv, vad hade du för dator i gymnasiet?
Citera
2019-06-05, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av faktak
Men du som du skrev själv, vad hade du för dator i gymnasiet?
HP 440 G3.
Citera
2019-06-05, 21:31
Bannlyst
Citat:
HP 440 G3.
http://www.billigteknik.se/begagnad-...AvD_BwE#/-/-/-
japp här harru lycka till med livet
Citera
2019-06-06, 01:21
Medlem
systems avatar
Citat:
text
Buckla
—————
Ok. Vem, som vill ha en funkande maskin, bryr sig?

Glapp 10 grader
—————————-
Jag förstår inte riktigt din beskrivning, men det låter som att detta är det stora problemet.

Svarta märken
—————————
Påverkar de handhavande, prestanda eller annat som har med funktion att göra? Om inte, skit samma.

Vad ska du göra? Inte vet jag. Använda eller sälja?

Läxor lär vi oss alla, dyra eller billiga. Var glad att det bara är en dator istället för ett fuskbygge till hus i Norra Ängby. Typ.
Citera
2019-06-06, 01:49
Medlem
systems avatar
Tillägg

Jag köpte 2015 en MacBook Pro - från samma år - för 700:-. Detta pga den blivit misshandlad å det grövsta av en användare. Inte ens laddaren (som kan vara hårdvaluta) var hel - kabelbrott på två ställen. USB-kontakterna utom en omöjliga att få kontakt med. Skärmen visade rappakalja och inte ett gångjärn var i närheten av de vinklar som tillverkaren tänkt.

Datorn såg ut som skit och betedde sig (enligt ovan) som just skit. Men jag tejpade laddkablarna och kopplade in tangentbord och mus med blåtand. En extern skärm till denna och jag hade en vass stationär dator. Med 500 GB SSD och awsome prestanda (enligt då).

Datorn såg ut att vara överkörd av en ångvält men gjorde ett riktigt bra jobb i drygt ett år. Alltså riktigt bra. Sedan blev jag med ny dator. Nu ligger den gamla här och undrar varför jag inte rör den. Lite sorgligt, men det finns papper att torka tårar med.

(Nej, jag säljer den ej. PM:a inte om detta, tack).
Senast redigerad av system 2019-06-06 kl. 01:53.
Citera
2019-06-08, 14:54
Medlem
Citat:
Min fråga är inte hårdvaruspecifik men jag hoppas att några av er kan relatera och ge råd.

Inför sommarlovet och därefter starten på mina universitetsstudier så har jag köpt en 15 tum macbook pro (late 2013, GT750m,16gb ram, 500gb lagring) från blocket. Jag gav 8000 för den och fick den fraktad då jag antog att den var felfri med allmänt slit. Då jag fick den såg jag att den fått en stor buckla på locket från frakten. Utöver detta så glappar skärmens gångjärn med ungefär 10 grader vilket är väldigt märkbart. Vidare så ha datorn svarta märken överallt som jag antog gick att tvätta bort men har försökt och det går helt enkelt inte.

Jag känner en stark känsla av ånger och mår dåligt för varje gång jag ser datorn. Ångrar dessutom att jag inte bara köpte skoldatorn jag fått låna nu i 3 år då jag vet att den är felfri och kostar bara 2000kr.

Vad tycker ni att jag ska göra? Vill bara sälja skiten tradera och svälja förlusten. Ska jag ge datorn en chans? Har knappt använt den men de två timmar jag spenderat med den får mig att känna att jag gjort ett stort misstag. Vill bokstavligt spola tillbaka tiden innan jag köpte datorn.

Köp och sälj mellan privatpersoner är dog eat dog. Det finns dock undantag, om inte säljaren i det här fallet informerade dig om alla defekter innan du köpte den så träder köplagen i kraft och den säger såhär:

Citat:
Överensstämmelse med avtalet m. m.
17 § Varan skall i fråga om art, mängd, kvalitet, andra egenskaper och förpackning stämma överens med vad som följer av avtalet.

Citat:
30 § Är varan felaktig och beror det inte på köparen eller något förhållande på hans sida, får köparen enligt 31--40 §§ kräva avhjälpande, omleverans eller prisavdrag eller häva köpet samt dessutom kräva skadestånd. Han får även hålla inne betalningen enligt 42 §.

https://lagen.nu/1990:931#R17

Du har alltså goda grunder att kräva pengarna tillbaka eller åtminstone en ansenlig del av dem från köparen.
Här har vi ett litet aber, som privatköp så är det du som får stå för kostnader för att anlita jurist och stämma till domstol så det lönar sig knappast i det här fallet.

Du kan kräva hävande av köp eller merparten av pengarna tillbaka och går inte köparen med på det så hota med advokat och stämning till domstol och se om det får fart på hen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in