Citat:
Ursprungligen postat av
apokryf
Min fråga är inte hårdvaruspecifik men jag hoppas att några av er kan relatera och ge råd.
Inför sommarlovet och därefter starten på mina universitetsstudier så har jag köpt en 15 tum macbook pro (late 2013, GT750m,16gb ram, 500gb lagring) från blocket. Jag gav 8000 för den och fick den fraktad då jag antog att den var felfri med allmänt slit. Då jag fick den såg jag att den fått en stor buckla på locket från frakten. Utöver detta så glappar skärmens gångjärn med ungefär 10 grader vilket är väldigt märkbart. Vidare så ha datorn svarta märken överallt som jag antog gick att tvätta bort men har försökt och det går helt enkelt inte.
Jag känner en stark känsla av ånger och mår dåligt för varje gång jag ser datorn. Ångrar dessutom att jag inte bara köpte skoldatorn jag fått låna nu i 3 år då jag vet att den är felfri och kostar bara 2000kr.
Vad tycker ni att jag ska göra? Vill bara sälja skiten tradera och svälja förlusten. Ska jag ge datorn en chans? Har knappt använt den men de två timmar jag spenderat med den får mig att känna att jag gjort ett stort misstag. Vill bokstavligt spola tillbaka tiden innan jag köpte datorn.
Köp och sälj mellan privatpersoner är dog eat dog. Det finns dock undantag, om inte säljaren i det här fallet informerade dig om alla defekter innan du köpte den så träder köplagen i kraft och den säger såhär:
Citat:
Överensstämmelse med avtalet m. m.
17 § Varan skall i fråga om art, mängd, kvalitet, andra egenskaper och förpackning stämma överens med vad som följer av avtalet.
Citat:
30 § Är varan felaktig och beror det inte på köparen eller något förhållande på hans sida, får köparen enligt 31--40 §§ kräva avhjälpande, omleverans eller prisavdrag eller häva köpet samt dessutom kräva skadestånd. Han får även hålla inne betalningen enligt 42 §.
https://lagen.nu/1990:931#R17
Du har alltså goda grunder att kräva pengarna tillbaka eller åtminstone en ansenlig del av dem från köparen.
Här har vi ett litet aber, som privatköp så är det du som får stå för kostnader för att anlita jurist och stämma till domstol så det lönar sig knappast i det här fallet.
Du kan kräva hävande av köp eller merparten av pengarna tillbaka och går inte köparen med på det så hota med advokat och stämning till domstol och se om det får fart på hen.