2019-06-07, 17:57
Medlem
Redas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Den tanken slog mig också. Skadorna är dock inte riktigt förenliga med det verkar det som eftersom det finns ett rätt tydligt epicentrum.
Vet inte hur en ljudbang formerar sig mot marken men det är häftiga saker. Har varit med om det en gång och tavlor trillade ner från väggarna.
Citera
2019-06-07, 17:57
Medlem
SvartChilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlartSur
Borde inte försäkringsbolagen lägga till försäkring mot bomb- och skottskador, mot högre kostnad? Detta är ju numera lika ofrånkomligt, som annan typ av skador, som faktiskt ingår. Å andra sidan skulle det bli tufft att driva försäkringsbolag i vissa städer.
Hur många bomber brukar ödelägga byggnader här i Linköping och i övriga sverige? Hur många vanliga Svensson blir skjutna varje år? Stäng Nordfront och ta luft.

Men de här gängen är väldigt otäcka. Jag vet genom en släkting att de i toppen saknar empati. De skadar utan att blinka och hotar att ge sig på familjen för att få in sina pengar.
Citera
2019-06-07, 17:58
Medlem
SwedishOptimists avatar
https://www.expressen.se/nyheter/exp...la-linkoping-/

Citat:
Enligt Borås Tidning ska explosionen ha kopplingar till Bandidos. Nu säger polisen:

– Vi arbetar brett. Men mycket tyder på att det är någon form av grov organiserad brottslighet som sitter på den här tillgången och sådana här sprängmedel normalt sett. Vi har ingen bedömning att det skulle vara ett terrordåd. Det är snarare så att det hamna på den grova organiserade brottsligheten, säger spaningsledare Magnus Skoglund till Expressen TV.

Vare sig Bandidos ligger bakom explosionen eller fick den riktad mot sig är fortfarande okänt enligt polisen, men det verkar som att, ja, det handlar om just det. Eller, "Grov organiserad brottslighet" åtminstone.
Citera
2019-06-07, 18:01
Medlem
Knivur-273s avatar
Från den förstörelse jag sett från bilder på husfasaden, måtte sprängladdningen motsvarat långt över 1 kg TNT.
Citera
2019-06-07, 18:03
Medlem
SvartChilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Avvikande händelse? Skulle nog säga att bombdåd är en bättre beskrivning.
Nu blev det lite svårt för dig.

Bombdådet i Linköping är en avvikande händelse.
Citera
2019-06-07, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KlartSur
Så varför tillåter man att de får finnas? Mussolini kunde radera maffian, så svenska staten borde kunna eliminera dessa familjer.

Varför tillåts kriminella nätverk finnas i någon stad? Det är väl som överallt annars, omständlig byråkrati, missriktad välvilja, mesiga straff(en del av underhuggarna åker väl in och ut lite titt som tätt), oförmåga att se problemen, oförmåga att lösa problemen.

Faktum kvarstår dock att Bergagänget tidigare har satt sig upp emot betydligt mera namnkunniga gäng och definitivt skulle kunna tänkas genomföra något liknande, Berga ligger dessutom relativt nära rent geografiskt.

Som sagt jag har ingen aning egentligen och vet inte ens hur aktivt "gänget" är nuförtiden, för allt jag vet kan de lika gärna ha lagt ner helt men jag tvivlar. Tänkte bara att det kanske kunde vara ett intressant sidospår om inte annat då de tidigare visat stor hänsynslöshet men även förmåga att handla.
Citera
2019-06-07, 18:04
Medlem
eggshellss avatar
enligt twitter så är de tydligen inte Bandidos mer

Linköping:
-Ingen koppling till MC gäng Bandidos säger polisen i presskonferens. Det är bara en arbetshypotes.

Jag är 99,9% säker på att Bandidos är här och läser, kan inte någon bara ta på sig det eller avvisa? Jag kan PM:a ut i tråden anonymt
Citera
2019-06-07, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knivur-273
Från den förstörelse jag sett på husfasaden, måtte sprängladdningen motsvarat över 1 kg TNT eller mer.

Givet att den detonerat på en öppen yta och haft flera breda gator som tryckvågen fritt kunna sprida sig på bör det ha varit en större laddning för att slå ut 250 lägenheter.

Skaka sönder fönsterrutor eller slita loss närliggande dåligt popnitad plåt är inget, men att fortsatt flera kvarter göra oordning inne i lägenheterna verkar rejält?
Citera
2019-06-07, 18:05
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S-hund temporär

Vi kan ju även konstatera att laddningen inte har legat dikt an mot en husvägg eller på en viss balkong, utan sannolikt har befunnit sig i eller intill cykelskjulet som helt har försvunnit.

Stolpen med lämna företräde-skylt och papperskorg, saknas på uppladdade foton. Så ja, bomben lär med stor sannolikhet varit placerad i papperskorgen.

https://i.imgur.com/eGie9q5.jpg
Citera
2019-06-07, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mainfurer
Enligt Aftonhoran så är det "uppåt hundra lägenheter" som slagits ut
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...at-mot-mc-gang

Rätt tveksamt

Det har länkats till en film inifrån en lägenhet i ett högre hus snett tvärs över gatan, där samtliga fönster var inblåsta. Så det är inte bara fasaden precis bredvid det f.d. cykelskjulet som är påverkade.
Citera
2019-06-07, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chrisemil
Haha, den var bra du Har du ens sett hur det ser ut i MC-gäng som Bandidos och Satudarah?
Hoppas du försökte dig på att vara ironisk.

Jag är tämligen övertygad om att det här i den officiella versionen kommer att framstå som ett exempel på högerextremt våld mot invandrare.
Citera
2019-06-07, 18:08
Medlem
exoticspices avatar
Smällen hördes tre mil bort! Fy fasen vad det måste ha smällt inne i lägenheterna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in