2019-06-07, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PixelGuy
Oavsett motiv i det här ärendet så blir resultatet detsamma, det vill säga injaga rädsla och fruktan hos civilbefolkningen.
Precis! Oavsett motiv, så borde de skyldiga ... straffas .. på sätt, som inte är självklara i Sverige.
Citera
2019-06-07, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Instigma
Undergrupp till ett känt MC-gäng placerade en laddning utanför en affärslokal läste jag.

Saxat från bt.se

”Enligt säkra källor till BT misstänks kretsar kring mc-gänget ******** ligga bakom sprängningen i Linköping.
Måltavlan uppges vara en verksamhet i en lokal i huset.
Samstämmiga uppgifter från uppgiftslämnare i Linköping säger att misstankarna i nuläget är riktade mot mc-klubben och dess kopplingar.

Sprängningen misstänks vara riktad mot en lokal långt ner i ett hus. I lokalen finns en verksamhet.

Vad som har exploderat är i nuläget oklart.

Smällen var mycket kraftig och flera fastigheter i området fick omfattande skador. Bland annat förstördes balkonger och fönster slogs in.”

http://www.bt.se/boras/just-nu-uppgi...n-i-linkoping/

Är det körskolan som menas med affärsverksamheten? Det ser ju inte ut att finnas någon offentlig affärsverksamhet i huset vid det fd cykelförådet.
Citera
2019-06-07, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ompiliompi
Det krävs stor vana att tillverka en bomb som ska detoneras på avstånd eller med tidsinställning, mer troligt att det är en enkel bomb med stubin.

Så snubben tände på en stubin mitt på morgonen och tagga därifrån och gjorde det där. Sinnes. Undra hur långt han kom och vad han tänkte när han hörde eller såg skiten
Citera
2019-06-07, 20:05
Medlem
MrAndress avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jhilton
Det låter rimligt. Hur nära platsen bor du?

Jävligt långt ifrån, men jag är på besök hos mina svärföräldrar i Tannefors. Dom har en kåk som ligger mot stångån, sov i gästrummet när det small. Vakna av att rutorna skallra 3glas rutor.
Citera
2019-06-07, 20:07
Moderator
yz44s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reda
Betongplatta har man för att bära något tungt. Ett cykelgarage kan man placera var som helst. Håller för otroligt att uppgifterna om en bortsprängd betongplatta är sanna.
Håller med, troligt missförstånd, det kan ha varit betongplattor lagda på marken i cykelgaraget (av typen som används för att göra trädgårdsgångar med).

OnT: Är lite undrande om uppgiften att det skulle varit flera explotioner, de skulle då ha exploderat på samma plats strax efter varandra. Borde då inte smällen från den första ha fått den andra att gå av omedelbart? Eller har en lågexplosiv laddning använts för att detornera en högexplosiv laddning?
Citera
2019-06-07, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jahvet
Äntligen en högupplöst bild, finns det fler högupplösta bilder?

Hade man sprängts i bitar om man stod på nedre balkongen där
Citera
Medlem
MrAndress avatar
Citat:
Betongplatta har man för att bära något tungt. Ett cykelgarage kan man placera var som helst. Håller för otroligt att uppgifterna om en bortsprängd betongplatta är sanna.

Nej du måste vara dum på riktigt. Du ska bygga en stadig byggnad utomhus med 3 väggar som ska stå i ca 40-50 år, du bygger på en gräsplätt. Vad är då enklast? Jo man gräver ut och monterar stolp sen så armerar man sen gjuter en betongplatta. Svårare är det inte.

Men du snälla jag har bett dig lämna tråden flera gånger nu då du inte tillför något mer än skit. Så snälla lämna nu.
Citera
Medlem
PixelGuys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jahvet
Äntligen en högupplöst bild, finns det fler högupplösta bilder?

Jag hittade ett par stycken på en tysk nyhetssida.

https://aisrtl-a.akamaihd.net/master...t-verletzt.jpg

https://aisrtl-a.akamaihd.net/master...t-verletzt.jpg
Citera
2019-06-07, 20:09
Medlem
Redas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jhilton
Är det körskolan som menas med affärsverksamheten? Det ser ju inte ut att finnas någon offentlig affärsverksamhet i huset vid det fd cykelförådet.

Kan vara knarkhandel i källaren.
Citera
2019-06-07, 20:10
Medlem
Som det ser ut på förebilderna på platsen så är cykelstället med tak placerat på en stenläggning.

Mönsterlagd sten brukar man lägga på sand, det har aldrig varit en betongplatta där.

Håller med om senare kommentarer om handgranat, förutom splitterfara så är det mest spräckt trumhinna som är risken på en tjugo meters avstånd.

Övriga observationer gäller troligen dess förmåga att blåsa ut rutor på lägenheter och bilar när de är inuti.

På stora öppna ytor där tryckvågen inte har några hinder skadar de inte mycket.
Citera
2019-06-07, 20:11
Medlem
MrAndress avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yz44
Håller med, troligt missförstånd, det kan ha varit betongplattor lagda på marken i cykelgaraget (av typen som används för att göra trädgårdsgångar med).

OnT: Är lite undrande om uppgiften att det skulle varit flera explotioner, de skulle då ha exploderat på samma plats strax efter varandra. Borde då inte smällen från den första ha fått den andra att gå av omedelbart? Eller har en lågexplosiv laddning använts för att detornera en högexplosiv laddning?

Så bygger man idag med färdiga betongelement, men det gjorde man inte förr, sen ska man ha rätt storlek på elementen för att det ska funka. Kan vara lättare att gjuta ibland.
Citera
2019-06-07, 20:12
Medlem
Citat:

Jag är iofs inte nån mästare på vare sig såna konstruktioner i sig eller byggreglerna för såna anläggningar, men jag ser att tex. Beijers cykelskjul förutsätter en gjuten betongplatta av säkerhetsskäl, så så jäkla speciellt skrattlöjligt är det tydligen inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in