2019-06-07, 21:22
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tryckkokaren
Är själv ingen expert på explosiva matrial, men 10kg borde ge en stor påverkan på ett hus.
Det är en otroligt stor skillnad mellan olika sprängmedel. Av det jag kommer ihåg från min tid i grönt, handlar allt om brännhastigheten och oxidationsförmågan.
Citera
2019-06-07, 21:23
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av suppose
Verksamheten som ville "störas" har så klart skett i byggnaden som påverkats mest av smällen.

Men det är ju ingen byggnad, det är ett sketet skärmtak. 100 % öppet åt en långsida. 50 % öppet åt de tre resterande. Ingen verksamhet kan därför föras därinne. Det är ju inget slutet utrymme, inget utrymme alls faktiskt.
Citera
2019-06-07, 21:24
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lyktstolpe
Men varför spränger man ett skjul om där inte var något skumt med det?

Vem har sagt att det var något skumt med det?
Citera
2019-06-07, 21:27
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jhilton
Vad skulle du vilja kalla det, så vi alla från och med nu kan kalla det något som du tycker är okej?

Det är ett cykeltak. Ett prefabricerat sådant som många bostadsrättsföreingar och fastighetsägare köper in. Det är ingen byggnad, garare, förråd, whatever.

Just det här kan mycket väl vara ett Bogetak från Blidsberg.
Citera
2019-06-07, 21:27
Medlem
Ramadan är slut... eller? Det brukar ju smälla då och ryka med några kristna.....
Citera
2019-06-07, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Men det är ju ingen byggnad, det är ett sketet skärmtak. 100 % öppet åt en långsida. 50 % öppet åt de tre resterande. Ingen verksamhet kan därför föras därinne. Det är ju inget slutet utrymme, inget utrymme alls faktiskt.

Nej precis - cykelstället med tak ("cykelförrådet") är ingen byggnad. Med byggnad menade jag så klart bostadshuset med källare som ligger intill... där alla fönster och balkonger förstörts...

Någon misstänkte att det skett verksamhet i källaren, en verksamhet som ville "störas". Men det är så klart bara spekulation.

Hur som helst, du undrade varför folk spekulerade i en verksamhet i cykelförrådet, och tyckte att det lät dumt. Och det har ingen gjort, vad jag vet iaf. Kanske bara någon förvirrad som missförstått något, som sagt.
Citera
Medlem
Tryckkokarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vanartad
Det är en otroligt stor skillnad mellan olika sprängmedel. Av det jag kommer ihåg från min tid i grönt, handlar allt om brännhastigheten och oxidationsförmågan.
Då fick du lära dig mer än mig.

Samtidigt så är det relativt enkelt för en normalbegåvad individ att konstruera en sprängladdning av denna kaliber, utan problem.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiddleback
Det jag mest syftar på är om BMC gjort detta?

De har ju ett våldskapitai att vårda, svinen, men jag är ytterst tveksam till att de vårdar det på detta sätt då en sådan här extraordinär sprängning med stor säkerhet slår mångdubbelt hårt tillbaka. Även om de är idioter så är de inte riktigt sådana idioter så nej, jag tror inte att BMC ligger bakom.
Citera
2019-06-07, 21:30
Medlem
Igni-ferroques avatar
Citat:
Ursprungligen postat av suppose
Nej, det är olika teorier. En är papperskorg, en är cykelställ. Och papperskorg är inte möjlig, eftersom att taket ovanför cykelstället flugit över strandvägen och landat ungefär där den gråa bilen passerar på denna google maps streetview:

https://www.google.com/maps/@58.4085...7i13312!8i6656

Med tanke på att en del av spjälorna från cykelstället flugit åt andra hållet, gissar jag att att taket initialt roterat motsols och "sprätt iväg" spjälorna i den riktningen. Bomben borde alltså smällt ungefär där killen sitter och mekar med mopeden på google maps.

Som någon skrev, är det väl troligt att bomben placerats på en pakethållare eller i en cykelväska/-korg. Och därmed kunna placeras i cykelstället utan att väcka någon uppmärksamhet jämfört med t.ex. en resväska, som ju folk numera förknippar med bomber. Lämnade resväskor har ju utrymt allmänna platser förut, trots att det bara visat sig vara en vanlig resväska med kläder i...

Håller med, hade inte kollat bilder innan, ser nu att den blåvit randiga stolpen som papperskorgen lutar bort från cykelstället. Papperskorgen sitter dock på andra sidan så man kan nog glömma papperskorgen helt.
Citera
Medlem
Tryckkokarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av akrep
De har ju ett våldskapitai att vårda, svinen, men jag är ytterst tveksam till att de vårdar det på detta sätt då en sådan här extraordinär sprängning med stor säkerhet slår mångdubbelt hårt tillbaka. Även om de är idioter så är de inte riktigt sådana idioter så nej, jag tror inte att BMC ligger bakom.
Våldskapital är ett luddigt ord.

De flesta normala människor har detta våldskapital, om de behöver.
Citera
Medlem
skillnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeMo_D
Någon sputnik på twitter säger att man sett ungdomar sticka från platsen på el scooters sådana eldrivna sparkcyklar men inget verifierat. Han skrev invandrare. Men detta kan lika väl vara skitinformation.
Absolut inte en osannolikt teori. Blattars bristande konsekvenstänk är allmänt känt. Några blatteglin kan lätt ha fått tillgång till en handgranat som de sedan förstärkt med ytterligare explosivt material. På uppdrag under betalning av någon högre upp. På grund av sin inneboende dumhet så underskattade de sprängkraften.
Citera
Medlem
locknlolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prillzor
Lidköping ingen aning.
Linköping expanderar hela tiden däremot och sprängmedel finns på fler byggarbetsplatser.

Läste någonstans om sprängning ang bygge av cykelbana. Är detta gammalt eller är det falskt ?
Lin inte Lid
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in