2019-06-08, 01:00
Medlem
PDetectives avatar
Teorin att det är en attack mot den 29-årige gängledaren verkar inte osannolik, men jag har fortfarande inte sett några konkreta bevis på att det är så. Om ingen vet något mer så baseras det just nu bara på att han är kriminell och bor på adressen.

Den andra teorin, att det har med Kastratis att göra känns fortfarande relevant också. Vad som talar för den är att Kastrati tycks bo på marklplan i lägenheten precis där bomben detonerade. 29-åringen däremot bor två trappor upp. Kastrati-teorin är å andra sidan baserad på att han skulle vara släkt med Kastrati-klanen i biskopsgården. Fortfarande obekräftat om så är fallet, och jag skulle uppskatta om någon har mer upplysningar om det. Kastrati kanske är som Andersson i Babbeland.
Citera
2019-06-08, 01:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PDetective
Teorin att det är en attack mot den 29-årige gängledaren verkar inte osannolik, men jag har fortfarande inte sett några konkreta bevis på att det är så. Om ingen vet något mer så baseras det just nu bara på att han är kriminell och bor på adressen.

Den andra teorin, att det har med Kastratis att göra känns fortfarande relevant också. Vad som talar för den är att Kastrati tycks bo på marklplan i lägenheten precis där bomben detonerade. 29-åringen däremot bor två trappor upp. Kastrati-teorin är å andra sidan baserad på att han skulle vara släkt med Kastrati-klanen i biskopsgården. Fortfarande obekräftat om så är fallet, och jag skulle uppskatta om någon har mer upplysningar om det. Kastrati kanske är som Andersson i Babbeland.

På adressen så finns det en Khaxxx Boujxxxx 30år gammal som förekommer åtalad i flera vålds brott
han är den enda som sticker ut med flera domar vid olika tingsrätter... han bor på adressen med flera andra med samma efternamn... troligtvis skulle jag tro att han var målet å en vespa eller eu moppe som han ägde/brukar stod i cykel skjulet... det som small var inga gas laddningar eller gasolflaskor det var mycket kompacktare med en brinntid över 6km i sekunden... gasol bangar bara lite men har ingen tryckverkan så balkonger 4 våningar upp lossnar...
Citera
2019-06-08, 01:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Silver78
Vilken typ av sprängladdning kan det vara?
Anti tank går bort. De har riktad centrerad verkan och svag tryckvåg.
Var lite inne på sjöbottenmina men de väger ju 130 kg, de små. Det borde varit mer skada då. Men den typen jobbar med tryckvåg.
Brukar inte hemmasnickrat bli ganska stora och ofta flamma upp?
C4 har jag dålig koll på förutom vid stenspräckning.
Idéer?

Jag sätter min 100lapp på en FAE bomb.
För er som ej vet vad det är så hänvisar jag till goggle.
Bland det mest effektiva som finns(givetvis beroende på syfte). Bygger på tryckvågseffekten och även icke läskunniga med tillgång till internet kan bygga en själv.
Den typen av bomb förklarar även avsaknaden av direkt sprängriktning i detta fall. Dock har dem uppenbarligen inte haft nån som helst aning om hur stor sprängverkan skulle bli vilket tyder på okunskap.

Min teori är att "någon" brukar lämna huset vid samma tidpunkt varje dag, men tydligen inte idag!? Bomben har placerats under/vid cykelkuren, kuren har normalt ett bågformat tak vilket gör att tryckvågen blivit något kraftigare mot ingång nr 3.
Att fönstren på bilskolan och tatueringsstudion på Hamngatan har splittrats ut mot vägen beror troligtvis på att de haft film på rutorna vilket gjort att de bågnat av tryckvågen men sen ej klarat tillbakagång utan sugits ut.
De andra fönstren på den fastigheten har tryckts in.

Om det nu är mc-relaterat...
X-team i Linköping är enligt uppgift en blandad skara av både svenskar och andra nationaliteter(för er som tycker det är viktigt). Dock har de tydligen ingen egen lokal och de flesta av dem sitter inne.
Citera
2019-06-08, 01:04
Medlem
PixelGuys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Hur såg det ut på andra sidan gården, var det förödelse där också?

Det är rätt mycket förödelse i huset snett till vänster. Massor av trasiga fönster samt inglasade balkonger som är helt pulvriserade. Nu hittar jag inte någon bild på detta, men fönster var trasiga långt upp på byggnaden.

Jag hittade en bild där man ser förödelsen upp till första våningen. Det är ganska mycket glas på marken.

https://postimg.cc/3kf6GYXJ
Citera
2019-06-08, 01:07
Medlem
lm5711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Jag har inte fått någon bra bild över kaoset bildmäsigt, men av det lilla jag sett, så känns det vare sig som C4 eller dynamit. Både C+D ger en krater som jag antar skulle varit vid cykelparken. Det här känns mest som att det närliggande samt en riktning fått sig en törn. Hur såg det ut på andra sidan gården, var det förödelse där också? Annars tyder det på en typisk Shaped Charge riktad från cykelparken snett uppåt mot huset.

Tänker en modifierad Claymore med mer sprängkraft och mindre splitter som konstruktion. Finns nog en rad gamla sådana från östblocket som skulle passa in på den beskrivningen.

Jag har inte heller sett en massa bilder. Men om man inte gräver ner laddningen eller lägger något massivt över den så får man nog ingen större krater?

Enklaste förklaringen känns fortfarande som C4/sprängdeg/dynamit.
Citera
2019-06-08, 01:11
Medlem
lm5711s avatar
Citat:

Så i ett random hyreshys i en bättre del av Linköping finns det alltså minst två oberoende personer boendes där man inte höjer på ögonbrynen om nån försöker spränga bort halva huset för att komma åt dem?
Citera
2019-06-08, 01:12
Medlem
Citat:
Det verkar ju verkligen som en tillförlitlig källa du länkade... Och jag ser fortfarande inga stridsvagnsminor på bilden. Kan dock hålla med om att smällen från stridsvagnsmina är något i hästväg, så det skulle kunnat förklara den höga ljudnivån. Men min bedömning kvarstår att BMC och blattegängen inte har tillgång till sådan material, eller kompetens till att använda den.

Det är dock inte länge sedan polisen beslagtog ett ”raketgevär” i sådan miljö.
Citera
2019-06-08, 01:13
Medlem
Golden.Rations avatar
Vad händer med personerna som bodde där? FN-tält med tre måltider?
Citera
2019-06-08, 01:17
Medlem
tomyhockeys avatar
Kan det vara dynamit av nån slag som använts vid bergsprängning . Vet att det saknades många kg sprängd dynamit i Göteborg för några månader sedan .
Citera
2019-06-08, 01:18
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lm5711
Jag har inte heller sett en massa bilder. Men om man inte gräver ner laddningen eller lägger något massivt över den så får man nog ingen större krater?

Enklaste förklaringen känns fortfarande som C4/sprängdeg/dynamit.

C4 är en ickeriktad laddning. Den ger lika mycket tryck åt alla håll. Om den demolerar en balkong 15m bort, så kommer den ge ett fint hål i marken där den detonerade. Det här kan man beräkna om man orkar. Men om det inte finns en mindre krater vid området för detonation så är det inte möjligt att det var C4.

Men återigen, jag har sett för lite bilder för att kunna säga något konklusivt.
Citera
2019-06-08, 01:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Mystic
Dags att behandla diverse kriminella gäng som Mussolini gjorde i Italien.

https://en.wikipedia.org/wiki/Sicili...Fascist_regime

Har man noll respekt för både staten och oskyldiga människor är det dags för samhället att säga ifrån... Till vilka medel som helst.

Jag håller med dig till 100%.
Det börjar bli riktigt otäckt nu, oavsett om de som bombar är svarta, araber eller vita med skägg och västar.
Din sista mening borde vara vad vår landsfader säger i sin nästa presskonferens.
Kommer det att hända?
Citera
2019-06-08, 01:21
Medlem
Mextremes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBollocks
Jag håller med dig till 100%.
Det börjar bli riktigt otäckt nu, oavsett om de som bombar är svarta, araber eller vita med skägg och västar.
Din sista mening borde vara vad vår landsfader säger i sin nästa presskonferens.
Kommer det att hända?

Hörde att det surrades om Bandidos. De har inte varit vita på 20 år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in