Citat:
Ursprungligen postat av
Silver78
Vilken typ av sprängladdning kan det vara?
Anti tank går bort. De har riktad centrerad verkan och svag tryckvåg.
Var lite inne på sjöbottenmina men de väger ju 130 kg, de små. Det borde varit mer skada då. Men den typen jobbar med tryckvåg.
Brukar inte hemmasnickrat bli ganska stora och ofta flamma upp?
C4 har jag dålig koll på förutom vid stenspräckning.
Idéer?
Jag sätter min 100lapp på en FAE bomb.
För er som ej vet vad det är så hänvisar jag till goggle.
Bland det mest effektiva som finns(givetvis beroende på syfte). Bygger på tryckvågseffekten och även icke läskunniga med tillgång till internet kan bygga en själv.
Den typen av bomb förklarar även avsaknaden av direkt sprängriktning i detta fall. Dock har dem uppenbarligen inte haft nån som helst aning om hur stor sprängverkan skulle bli vilket tyder på okunskap.
Min teori är att "någon" brukar lämna huset vid samma tidpunkt varje dag, men tydligen inte idag!? Bomben har placerats under/vid cykelkuren, kuren har normalt ett bågformat tak vilket gör att tryckvågen blivit något kraftigare mot ingång nr 3.
Att fönstren på bilskolan och tatueringsstudion på Hamngatan har splittrats ut mot vägen beror troligtvis på att de haft film på rutorna vilket gjort att de bågnat av tryckvågen men sen ej klarat tillbakagång utan sugits ut.
De andra fönstren på den fastigheten har tryckts in.
Om det nu är mc-relaterat...
X-team i Linköping är enligt uppgift en blandad skara av både svenskar och andra nationaliteter(för er som tycker det är viktigt). Dock har de tydligen ingen egen lokal och de flesta av dem sitter inne.