Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2019-06-08, 14:21
Medlem
Man-At-Armss avatar
I serietidningarnas värld, är tiden oftast fryst, karaktärer åldras inte.

Åldrandet sker ibland fram till en viss ålder, sedan blir det inga fler födelsedagar, likt Bamses trillingar som inte blev äldre än 8 (?) år. Brumma kryper runt fortfarande, trots att hon borde bo på LSS-boende vid det här laget.

Att seriefigurer sällan åldras ser jag inte som några konstigheter.

Däremot kan det vara intressant att ta upp seriefigurer som åldras eller har åldrats.

Vi har Gasoline Alley :

Citat:
Gasoline Alley is a comic strip created by Frank King and currently distributed by Tribune Content Agency. It centers on the lives of patriarch Walt Wallet, his family, and residents in the town of Gasoline Alley, with storylines reflecting American conservative values.
Karaktärer åldras i serien. Barn blir vuxna och skaffar egna barn.

I en del självbiografiska serier är åldrandet med.

Vilka exempel har ni där seriekaraktärer åldras, eller har åldrats?
Citera
2019-06-08, 14:25
Medlem
Haubits77Bs avatar
Jag tror att kapten Berån i 91:an fyllde år och började ticka upp mot pensionsåldern, men jag kan minnas fel.
Citera
2019-06-08, 14:55
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Man-At-Arms
I serietidningarnas värld, är tiden oftast fryst, karaktärer åldras inte.

Åldrandet sker ibland fram till en viss ålder, sedan blir det inga fler födelsedagar, likt Bamses trillingar som inte blev äldre än 8 (?) år. Brumma kryper runt fortfarande, trots att hon borde bo på LSS-boende vid det här laget.

Att seriefigurer sällan åldras ser jag inte som några konstigheter.

Däremot kan det vara intressant att ta upp seriefigurer som åldras eller har åldrats.

Vi har Gasoline Alley :

Karaktärer åldras i serien. Barn blir vuxna och skaffar egna barn.

I en del självbiografiska serier är åldrandet med.

Vilka exempel har ni där seriekaraktärer åldras, eller har åldrats?

Fantomen har ju dött och sonen tagit över.
Citera
2019-06-08, 14:58
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt

Edit: Och hur ligger det till med Kit och Heloise numera?
Citera
2019-06-08, 15:05
Medlem
Banzai-Perkeles avatar
Jag har aldrig läst så mycket av Doonesbury, men där levde och åldrades karaktärerna nästan i realtid vill jag minnas. Jag vet inte om det fortfarande är så. Seriens tecknare Garry Trudeau kanske inte vill att seriekaraktärerna ska börja dö av.
Citera
2019-06-08, 15:25
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Jaime Hernandez' Locas-serier där Maggie och Hopey började som tonåriga punkare på 80-talet och som i The Love Bunglers häromåret är i femtioårsåldern. Men nästan alla Hernandez' serier karakteriseras ju av drastiska hopp i berättartiden och innehåller väl aldrig någonsin en förklarande textruta.
Citera
2019-06-08, 15:28
Medlem
Paddan1000s avatar
Prins Valiant åldras och går i serien från ungdom till familjefader. Tyvärr vet jag inte hur det gick för honom efter album 9, eftersom albumen därefter inte finns att ladda hem.
Citera
2019-06-08, 15:34
Medlem
Epimaness avatar
Nu var det väldigt länge sedan men ett exempel jag kom att tänka på:Conan Barbaren gick väl från ung tjuv till vis kung, så ett visst åldrande?
Citera
2019-06-08, 16:36
Medlem
Man-At-Armss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Apropå Superhjältar, åldrades även Spindelmannen åren jag läste serien. Om dock långsamt, blev Peter Parker äldre. Från 70- till 90- talet, åldrades han några år i alla fall
Sedan gjorde serien en omstart och bytte namn till den engelska titeln: Spiderman.

Ett till bidrag: For Better or For Worse

Citat:
A signature element[2] of For Better or For Worse during its original run was that the characters aged in real time.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/For_Better_or_For_Worse
Citera
2019-06-08, 17:19
Medlem
xyklopfs avatar
Babsan och Alexander i Blondie fick man se växa upp.
Citera
2019-06-08, 18:36
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xyklopf
Babsan och Alexander i Blondie fick man se växa upp.

Det fick mig att tänka på att man i Baby Blues får se ungar växa upp och nya födas.
Citera
2019-06-08, 19:25
Medlem
Pantone297Cs avatar
Rocky.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto