• 1
  • 2
2019-06-09, 12:06
Medlem
Hej!

Bilsökandet fortsätter, börjar med en liten bakgrund på vad jag har och vad jag söker:
* Äger just nu en Volvo S40 -01 som gått över 24 000 mil (jag har kört 4000-5000 mil på två år).
* Fungerar fortfarande utmärkt, karossen börjar dock bli riktigt tråkig och där finns rost på någon balk som börjat växa.
* Söker därför en "för mig" ny bil.

Önskade specifikationer på nästa bil:

- Billigare total månadskostnad än nuvarande bil (inräknat skatt, försäkring, bränsleförbrukning, service, reparationer och ev. lån. Nuvarande totala kostnad ligger på runt 4000 kr.
- Relativt bekväm att åka längre sträckor i, pendlar ca 25 mil enkel resa + minst en 1-timmes körning enkel väg varje månad (ofta fler). Jag är medveten om att komforten inte nödvändigtvis är lika bra som i min S40, men att man ska kunna sitta bekvämt länge.

Kom gärna med andra förslag

Aktuell post:

Tidigare har jag sökt efter en bil några storlekar mindre, med liten motor. Det senaste har jag börjat titta på "miljöbilar", främst snåldiesel och etanol. Nu i helgen hittade jag en Volvo S60 CNG, med rimligt miltal och i övrigt, för sin ålder, väl omhändertagen. Frågor:

1. Har du direkt erfarenhet av att köra gasbil? Jag läser på så gott jag kan, men hade varit skönt att ha någon att direkt kunna fråga.
2. Skatten blir mycket lägre, försäkringen likvärdig. Hur är det med service och reparationer?
3. Något annat som är bra att tänka på innan ev. köp?
Citera
2019-06-09, 12:27
Medlem
Hade inte köpt en gasbil idag.
Inför bes måste tankar mm friläggas är en del jobb varje år.
Var själv inne på det för några år sen men läste på lite och insåg att den inte blev billig då gassystemen har en del problem o delarna är dyra.
Gå in o läs om dom på diverse forum sen inser du varför dom är billigare än vanliga bensin/diesel.
Idag måste även gasdelen fungera för att gå igenom bes..
Citera
2019-06-09, 14:21
Medlem
Hade tidigare en Volvo V60 bifuel -14 som jag ägde i 3år. köpte den nästan ny med 300mil på mätaren.

Hade nära till pump, kom ca 20-25mil per tank. var näst intill ingen skillnad på prestanda, var lite sämre bottendrag men annars kändes de som vanlig.

Är ju en extra service på gas systemet varje 2.000mil tror jag det var. gick väl på runt 2.500kr om jag minns rätt.

Besikningen var inga problem, var som en vanlig plus att dom gick runt med en "sniffer".

Så jag har bara goda erfarenheter av gasbil
Citera
2020-01-16, 21:47
Medlem
Mullrets avatar
Man får dem billigt idag då exvis Volvo ej säljer gastankar. Så man får typa om bilen, köra bensin och dras med den högre skatten. Och 30 liters bensintank

Med gas var skatten 988:-/året.

Var lite sugen på en V70 men förståndet kom ikapp.
Citera
2020-01-18, 09:17
Medlem
Hade en V70 - 07. Funkar bra men idag är det ingen besparing i Sverige. I Tyskland är det halva priset på gas. Service gör man själv, handlar mest om att byta packning i vattenavskiljaren. Låg skatt men numera inte gratis parkering i större städer.
Citera
2020-01-18, 11:14
Medlem
morkfromorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Man får dem billigt idag då exvis Volvo ej säljer gastankar.

är det inte 20 år max för en tank? Vad gör man sedan om nya tankar inte finns.
Citera
2020-01-18, 11:48
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av morkfromork

Pluggar gastanken, typar om bilen. Kör på bensin, men med 30 liters tank
Citera
2020-01-20, 08:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av morkfromork
Volvo har inte specificerat livslängdsbegränsning på den generationen. Första generationen på 90-talet hade 25 år om jag minns rätt.
Citera
2020-01-20, 14:51
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chalmeristen
Volvo har inte specificerat livslängdsbegränsning på den generationen. Första generationen på 90-talet hade 25 år om jag minns rätt.
Det verkar inte överensstämma med denna artikel:
https://teknikensvarld.se/manga-fina...krotas-116580/
Citera
2020-01-21, 05:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
Det verkar inte överensstämma med denna artikel:
https://teknikensvarld.se/manga-fina...krotas-116580/
Du ser på bilden att det är den gamla generationen, titta på sidorna så ser du att catwalken saknas och backspeglarna är platta. Årsmodell 2000 var sista årsmodellen av den gamla 850-baserade plattformen. .
Citera
2020-01-21, 08:14
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chalmeristen
Du ser på bilden att det är den gamla generationen, titta på sidorna så ser du att catwalken saknas och backspeglarna är platta. Årsmodell 2000 var sista årsmodellen av den gamla 850-baserade plattformen. .
Jaha? Jag läste texten och får den inte att gå ihop med dina påståenden.
Men du få gärna förtydliga vilka årgångar som har vilken livslängd på gastanken.
Citera
2020-01-21, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
Jaha? Jag läste texten och får den inte att gå ihop med dina påståenden.
Men du få gärna förtydliga vilka årgångar som har vilken livslängd på gastanken.
Man bytte systemlösning med P2, det ligger tre mindre gastankar under golvet och i reservhjulsbaljan. Det är annan leverantör. I artikeln framgår det att myndighetens beslut grundar sig på att leverantören av gastankar angett en viss livslängd. För P2 vill jag minnas att det inte specificerats livslängd.

Det finns alltså inget myndighetskrav på att gastankarna skall bytas ut utan det är leverantören av gastankar som specificerar detta. Detta har varit uppe förr på olika Vplvo- och gasbilsforum, konklusionen är att I P2 överlever tankarna bilen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in