• 1
  • 2
2019-06-11, 22:36
Medlem
Hej

Ska byta tändstift på en gammal Tomos Quadro. Är nybörjare så jag undrar om det spelar någon roll vilket tändstift man köper? Eller finns det olika storlekar och varianter? Hur ska man veta vilket som passar?

Följdfråga: Behövs några speciella verktyg för att byta tändstiftet? Eller räcker det med det vanliga, skruvmejsel, skiftnyckel osv.

/Jack
Senast redigerad av JackHer 2019-06-11 kl. 22:44.
Citera
2019-06-11, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JackHer
Hej

Ska byta tändstift på en gammal Tomos Quadro. Är nybörjare så jag undrar om det spelar någon roll vilket tändstift man köper? Eller finns det olika storlekar och varianter? Hur ska man veta vilket som passar?

/Jack
Det står på det gamla. Typ B5HS
Citera
2019-06-11, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pingubengt
Det står på det gamla. Typ B5HS
Tack, ska ta en titt på det!
Citera
2019-06-11, 23:02
Medlem
Jadebusens avatar
Citat:
Tack, ska ta en titt på det!
Om det är ett gammalt tändstift så kan det ha fått en ny benämning, så du får googla upp det gamla namnet (exempelvis B5HS) för att få det nya namnet och sedan leta vidare på det. Ibland är benämningen urgammal och då kan tändstiftet ha bytt namn flera gånger. Jag har råkat ut för det en gång. Biltema eller Mekonomen har de flesta tändstiften.
Citera
2019-06-11, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jadebusen
Om det är ett gammalt tändstift så kan det ha fått en ny benämning, så du får googla upp det gamla namnet (exempelvis B5HS) för att få det nya namnet och sedan leta vidare på det. Ibland är benämningen urgammal och då kan tändstiftet ha bytt namn flera gånger. Jag har råkat ut för det en gång. Biltema eller Mekonomen har de flesta tändstiften.
Okej, tack! Behöver jag något speciellt verktyg för att byta tändstiftet?
Citera
2019-06-11, 23:21
Medlem
Motalas avatar
Citat:

En Tändstiftsnyckel tror jag skulle vara behjälplig

M
Citera
2019-06-11, 23:30
Medlem
Jadebusens avatar
Citat:
Du bör nog googla "tändstiftsbyte" eller be någon hjälpa dig om du känner dig osäker.

Att lossa tändstiftet kan vara svårt om det sitter ordentligt fast och du har dåliga verktyg. Du ska också exempelvis egentligen dra fast tändstiftet med en momentnyckel till ett visst vridmoment, även om de flesta kanske drar för hand.
Citera
2019-06-12, 01:11
Medlem
illerkids avatar
Ngk B6hs.
Citera
2019-06-12, 06:28
Medlem
Här kommer folket i tråden med tips som är delvis bristfälliga...

När man ska köpa tändstift så kan man inte alltid vara säker på att de stift som sitter i är de korrekta, därför är det inte lämpligt att bara kika vad det står på det gamla. Det kan ju vara rätt stift, men det kan ju vara bytt av nån tidigare men till fel sort etc...

Därför ska man istället kolla upp vilket stift som rekommenderas eller krävs till det fordon eller motor det handlar om. Och detta kan man göra på stället som säljer tändstift då de har listor för vilka stift som olika motorer ska ha. Eller på nätet då de flesta tändstiftsfabrikat har sidor på nätet där man kan knappa in sitt fordon och motor så visas vilka stift som passar.

TS verkar dessutom en smula ”tafatt” som inte ens vet om det behövs verktyg för att skruva med tändstiften. Det borde nästan ge svaret av att bara se på den motor som TS har för att inse att nåt verktyg kan behövas, och är man osäker så kanske en spännande googling på ”tändstift verktyg” kunnat ge svar på den frågan.

Men men, alla är barn i början....
Citera
2019-06-12, 08:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Här kommer folket i tråden med tips som är delvis bristfälliga...

När man ska köpa tändstift så kan man inte alltid vara säker på att de stift som sitter i är de korrekta, därför är det inte lämpligt att bara kika vad det står på det gamla. Det kan ju vara rätt stift, men det kan ju vara bytt av nån tidigare men till fel sort etc...

Därför ska man istället kolla upp vilket stift som rekommenderas eller krävs till det fordon eller motor det handlar om. Och detta kan man göra på stället som säljer tändstift då de har listor för vilka stift som olika motorer ska ha. Eller på nätet då de flesta tändstiftsfabrikat har sidor på nätet där man kan knappa in sitt fordon och motor så visas vilka stift som passar.

TS verkar dessutom en smula ”tafatt” som inte ens vet om det behövs verktyg för att skruva med tändstiften. Det borde nästan ge svaret av att bara se på den motor som TS har för att inse att nåt verktyg kan behövas, och är man osäker så kanske en spännande googling på ”tändstift verktyg” kunnat ge svar på den frågan.

Men men, alla är barn i början....

Tack för hjälpen, nu blev det lite tydligare 👍
Citera
2021-05-29, 16:14
Medlem
Bump.
Har en Kymco 2 takt. Rekommenderat stift är NGK BR8HSA. Kan jag använda BR8HS? Vad är det för skillnad?
Citera
2021-05-29, 22:33
Medlem
killawifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av John-Solver
Bump.
Har en Kymco 2 takt. Rekommenderat stift är NGK BR8HSA. Kan jag använda BR8HS? Vad är det för skillnad?

Här finns en information om vad de olika bokstäverna betyder: https://www.ngk.com/ngk-spark-plug-numbering-systems

A i detta fallet betyder "special design". Det är inget viktigt och du kan använda BR8HS om du vill utan problem.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in