2019-06-23, 16:39
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ModerRota
Jo. Men det finns nästan ingen trader som är så populär att hans rekommendationer skapar en motriktad kraft.
Men min stora poäng var: Varför skulle någon som vet hur det kommer att gå, berätta det på webben?
Citera
2019-06-23, 16:44
Medlem
ModerRotas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Men min stora poäng var: Varför skulle någon som vet hur det kommer att gå, berätta det på webben?

För att motverka insideraffärer.

Om jag vill sälja mina vinster så kan jag rekommendera andra att köpa för att kunna sälja mina till dem. Men om jag är ägare av ett företag och har insiderinformation, så måste jag enligt lag kungöra detta för alla offentligt så att alla får del av samma kunskap jag har.

Annars är det ju bättre att hålla kunskapen hemlig. Exempelvis om jag som privatperson inser att detta bolag går åt helvete så säljer jag allt utan att berätta för andra om detta förrän efter att jag sålt klart. De börjar då toksälja också (om de litar på mig).

När alla sen börjar sälja så fick ju jag sålt med bäst betalt för priserna går ned, ingen vill köpa, alla vill sälja.

Om jag sen köper tillbaka samma bolag ( helst något annat som är bättre ) för en spottstyver så är jag ju väldigt glad och nöjd.
Senast redigerad av ModerRota 2019-06-23 kl. 16:47.
Citera
2019-06-23, 16:50
Medlem
constants avatar
Citat:
För att motverka insideraffärer.

Om jag vill sälja mina vinster så kan jag rekommendera andra att köpa för att kunna sälja mina till dem. Men om jag är ägare av ett företag och har insiderinformation, så måste jag enligt lag kungöra detta för alla offentligt så att alla får del av samma kunskap jag har.

Annars är det ju bättre att hålla kunskapen hemlig. Exempelvis om jag som privatperson inser att detta bolag går åt helvete så säljer jag allt utan att berätta för andra om detta förrän efter att jag sålt klart. De börjar då toksälja också (om de litar på mig).

När alla sen börjar sälja så fick ju jag sålt med bäst betalt för priserna går ned, ingen vill köpa, alla vill sälja.

Om jag sen köper tillbaka samma bolag ( helst något annat som är bättre ) för en spottstyver så är jag ju väldigt glad och nöjd.
Så de vars tips du pratar om att man ska följa är alltså ägare eller i alla fall personer med insyn i företaget, och för att de inte ska drabbas av åtal för insideraffärer så ska de kunna bli fria för att de berättar det på någon sida med börstips?

Vad du babblar på om saker du inte förstår.

Vi tar det hela igen:

OM JAG VET ATT ETT FÖRETAG KOMMER GÅ UPP AV BARA DEN, VARFÖR SKULLE JAG DÅ BERÄTTA OM DET FÖR ANDRA?
Senast redigerad av constant 2019-06-23 kl. 16:54.
Citera
2019-06-23, 17:09
Medlem
ModerRotas avatar
Citat:
Så de vars tips du pratar om att man ska följa är alltså ägare eller i alla fall personer med insyn i företaget, och för att de inte ska drabbas av åtal för insideraffärer så ska de kunna bli fria för att de berättar det på någon sida med börstips?

Vad du babblar på om saker du inte förstår.

Vi tar det hela igen:

OM JAG VET ATT ETT FÖRETAG KOMMER GÅ UPP AV BARA DEN, VARFÖR SKULLE JAG DÅ BERÄTTA OM DET FÖR ANDRA?

Det gör du inte om du inte MÅSTE enligt lag. Enkelt. (Eller så berättar du efteråt om du vill lura andra att köpa så att priset går upp ännu mer, dvs haussa efter att du själv köpt redan).

Men det finns ingen sådan person och kommer förmodligen aldrig finnas en sådan:

Du kan ju inte veta något om du inte är just ägare eller person med insyn i företaget.
Att veta "hur det ska gå" kan bara de som är insatta göra, dvs ägare och de som har information som ännu inte är offentlig men avgörande. Allt annat är rena fantasier.

Du KAN inte VETA om du inte är INSATT. Men om du nu händelsevis skulle vara en sådan som jag föreslog ovan som alltså "vet för att han tror det själv eller rent av hittar på att han tror och råkar få rätt" ja då är det inte insidertrading och då behöver han/du varken berätta eller bry sig och kan göra vad faan han/du vill.

Nämn EN sådan person som du vet som VISSTE om börskrash/börsuppgång i förväg. Eftersom det inte finns en sådan person så finns det bara en annan möjlighet och det är att denne höll käften om det. (Eller var finansiellt kriminell och orsakade eländet själv på något sätt).
Senast redigerad av ModerRota 2019-06-23 kl. 17:14.
Citera
2019-06-23, 17:15
Medlem
constants avatar
Citat:
Det gör du inte om du inte MÅSTE enligt lag. Enkelt.
Och ändå hävdar du att det finns bloggar och annat som ger ut sådan information.

Sådär. Nu släpper jag den här diskussionen med dig. Du har inget förtroendekapital kvar.

Edit: Och ett tips till framtiden: Citera det du svarar på, inte hela inlägg. Som nu ger du ett väldigt förvirrat intryck.
Citera
2019-06-23, 17:18
Medlem
ModerRotas avatar
Citat:
Och ändå hävdar du att det finns bloggar och annat som ger ut sådan information.

Sådär. Nu släpper jag den här diskussionen med dig. Du har inget förtroendekapital kvar.

Nej det sa jag inte. Du verkar inte förstå hur trading och teknisk analys fungerar. Det är bara riskanalyser, det är ingen som VET exakt hur det ska gå. Bara att sannolikheten enligt tidigare rörelsemönster visat liknande utfall tidigare.

Så, här har du en som GISSAR och gör RISKANALYS med hjälp av teknisk analys. Följ hans råd på egen risk, men det är ett sätt att handla värdepapper på. Du är alltid själv ansvarig men du kan också välja och vraka bland alla signaler och aktier som du gillar och är intresserad av.
Citera
2019-06-23, 17:23
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Hartarbete
Svaret är att du skall inte investera på börsen överhuvudtaget, om du inte har några bra aktier som du tror på. Allting handlar nämligen om aktier - inte om börsen stiger eller sjunker. Det är aktierna som är det intressanta.

Mina bästa affärer på börsen senaste 10 åren gjorde jag när alla pratade om "double dip" och superkrasch. Det är alltid krasch och kris. Det intressanta är att hitta aktier som kan stiga kraftigt. Då är det också viktigt att du själv tror och förstår varför, därför att även här kommer du höra att det kommer krascha.

Själv trodde jag starkt på Note sedan 21 kr vilket jag berättade här på sajten. Som vanligt fick jag en massa tomater i ansiktet ("mindre skarpt", "så du köper industriföretag på konjunkturtoppen", osv) och som vanligt fick jag rätt (+40% hittills och kommer nog fortsätta mot 40 kr i år och 50 kr nästa år tror jag). Det viktiga är nämligen inte vad folk säger utan vad du själv tror. Därför kan jag lättsamt bortse från alla som uppenbarligen inte ens vet vad Note sysslar med. Och kan du inte bilda dig en egen tro - en tro som per definition går emot vad andra tror varje gång det är en riktigt bra aktie - så är eventuellt inte aktier och börsen din grej utan potentiellt farligt och då är mitt råd att satsa på fonder istället och strunta i om börsen stiger eller sjunker. Sjunker börsen då köper du ju billiga andelar.

Haha, vilket skryt.

Maha Energy är upp 105,77 % i år. Note bara 37,7 %.

Ditt val var alltså kasst i jämförelse, samtidigt som du tog en högre risk. Vi är klart närmare toppen än botten när det gäller industrikonjunkturen.
Senast redigerad av borskungen 2019-06-23 kl. 17:26.
Citera
2019-06-23, 18:06
Medlem
constants avatar
Det känns som att det kan hända när som helst. Och med dagens teknik kan det gå så sjukt fort, ner femtio procent på en vecka.

Gillar inte att jämföra börsen med spel, men för varje dag känns det allt mer pirrigt... Jag är småsparare och köper numera nästan bara fonder, och det var den där spännande känslan när jag gjorde en beställning på två nya fonder i dag (söndag, men ordern går väl i morgon eller så). (totalt 12.000:-)

Jag behöver mina pengar om tio år, så antagligen överlever jag en snar krasch, men för varje dag så kommer jag närmare den där dagen där jag behöver mina pengar. Och då kommer de vara väldigt viktiga. Och det är så tråkigt att ha för mycket på ett nollräntekonto...

Skulle jag råda någon annan, så säger jag köp. Och jag köper, men det är svettigt, för snart rasar det... Haha.
Senast redigerad av constant 2019-06-23 kl. 18:09.
Citera
2019-06-23, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hartarbete
Så komiskt. Du var intresserad av mekonomen när jag dissade aktien. Dvs, i aktiens utförsbacke. När aktien nått sitt golv på 65 kr, då tappade du intresset. Men jag har blivit lite småintresserad så har köpt en chanspost på 65 kr.

Eller tills du ändrar dig!
Jag ändrar mig aldrig, har jag bestämt mig för något så fullföljer jag det.
Citera
2019-06-23, 19:35
Medlem
Citat:
Är han taxi-chaufför?

https://blogg.nordnet.se/tecken-pa-a...rasch-ar-nara/

Antar att det även är applicerbart på bitcoins...

Haha klockren😅 nja just han driver eget företag, hyr ut lite exklusiva bilar men det va nära.. skulle säga att det går bra för honom ekenomiskt.
Citera
2019-06-23, 19:36
Medlem
Citat:
Nej du hinner inte märka krascher förrän de redan har hänt. Men du kan utnyttja dem för att spara långsiktigt.

När det börjar falla så är det bara vänta tills det ser ut att börja vända upp och då köper du lite aktier. Fortsätter det nedåt ett år till så väntar du bara lite och sen köper du när det börjar se ut att kunna vända osv... och så håller du på några år tills du märker att det inte kommer några fler krascher och allt har gått upp till normala nivåer igen. Dina köp du gjorde går då med vinst!

Det kallas "buy the dips". Det använder i stort sett alla större institutioner och även banker.

Är du duktig och ser att det börjar bli volatilt så kan du ta hem vinster och vänta med att köpa tills du ser krascherna börja, då kör du en "buy the dips" strategi med dina vinster.

Är du verkligen skicklig så håller du koll på teknisk analys och köper när det blir köpsignaler enligt befintliga regler för teknisk analys, det går även att följa duktiga traders på nätet och ta av deras signaler och välja de bästa aktierna. Sen tar man hem vinsterna i dessa aktier när de istället ger säljsignaler. Men det kräver hårt arbete så oftast lönar det sig i tid mer att bara köpa dipparna.

Även om du är skicklig på Teknisk Analys (TA) så finner du att du ändå inte vinner så mycket mer i pris än om du bara körde på att köpa dippar. Så bli inte ledsen om din TA köpsignal visar sig felaktig. Det är alltid en risk med aktiehandel och handel med värdepapper. Så länge du inte köper små skitbolag och undviker instrument med hävstång över 5x så klarar du dig oftast väl ändå.

Tackar! Mycket bra info👌
Citera
2019-06-23, 19:39
Awaiting Email Confirmation
Hartarbetes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borskungen
Haha, vilket skryt.

Definitivt. Därför att det retar just dig, eftersom det var du som dissade mig mest! Så nu kommer jag givetvis påminna om det var tredje månad eller något sånt kommande år och varje gång jag skriver "mindre skarpt" så är det din diss jag tänker på.

Citat:
Maha Energy är upp 105,77 % i år. Note bara 37,7 %.

Bra! Grattis.

Jag har haft många 100+ % -are i min ägo senaste 10 åren. Vad gäller Note så köpte jag ju Note på 10 kr och sålde på 26 kr. Sen köpte jag tillbaka på 21 kr igen. Så det är 38% från 21 kr.

Citat:
Ditt val var alltså kasst i jämförelse, samtidigt som du tog en högre risk. Vi är klart närmare toppen än botten när det gäller industrikonjunkturen.

Jag uppfattar att jag tog en betydligt lägre risk, nästan ingen risk alls. Note är fortfarande värderat till en låg multipel. Bolaget växer bra både organiskt och strukturellt. Det har bland branchens starkaste balansräkning, så vi kommer troligtvis se fler förvärv. Note är en EMS -partner som rider på trender som trådlöst (wifi, 5G, m.fl), uppkopplat, miniatyrierat, industri 4.0, sensor & batteriutveckling m.m. och tar dessutom emot försvarsorder (kraftigt växande dessutom) vilket bara en liten klick certifierade kvalitets-EMS gör.

Som jag skrev när jag nämnde bolaget första gången så är det ingen aktie som kommer öka massor med multipler, men det är en ganska safe placering som kommer ge en okej ökning ändå. Det var så jag betraktade det och så det har utvecklat sig. Allt kan förstås hända, så är det alltid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in