Citat:
Ursprungligen postat av
sistaforsoket..
Fast folk som har långt kvar till pension har ju grymt mycket större chans att få en bra pension om dom investerar pengarna så förstår inte hur du tänker där? Antar att du själv har rätt kort tid kvar till pension pga det du säger men om det är så att du har lång tid kvar till pensionen så gör du det bara värre genom att vara så konservativ.
Visst finns det möjligheter att få pensionen att öka i värde. Vad jag menar är att om pensionen anses som ett kapital du absolut inte har råd att förlora, alla behöver en pension om de inte ska jobba livet ut, så kanske man skall vara rätt försiktig med dessa pengar.
Dagen, om den kommer, då du förlorar allt finns det ingen återvändo. Då är ditt kapital slut. Fonder håller generellt lägre risk än aktier, och därmed en säkrare investering men risk finns fortfarande. Säg en fond som är indexbunden och sagt index sjunker med 5.000 punkter, exempelvis Dow 2008. Hur bra står du då med dina pengar?
Jag satsar pengar på börsen men dessa pengar är sparkapital jag har råd att förlora.
Och jag är drygt 30+.