• 1
  • 2
2019-06-26, 08:23
Medlem
DikTs avatar
Nu vill SÄPO att det ska bli förbjudet att inneha och titta på terror-propaganda
https://www.dagensjuridik.se/nyheter...rorpropaganda/.

Sedan tidigare har vi liknande förbud mot barnporr.

Snaran dras åt kring våra friheter.

Vill bara tydliggöra:
Självklart ska det vara olagligt att agera/sälja/rekrytera/finansiera inom både barnporr och terror.
Men ett förbud mot att titta på något eller att passivt inneha något tycker jag är galet.

Så frågan är:
Vad blir nästa sak som kommer omfattas av ett förbud mot att se och inneha?
Min gissning är "fake news" generellt. Alternativt material med "islamofobi" eller "Rysspropaganda".
Citera
2019-06-26, 08:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Men ett förbud mot att titta på något eller att passivt inneha något tycker jag är galet.

Hur innehar man något passivt? Är du rädd att folk ska stoppa USB-minnen med barnporr i din ryggsäck eller vadå? "Det var inte min barnporr konstapeln".

Att det är olagligt att titta på någonting låter galet men jag tror knappast man blir åtalad om någon håller upp en mobiltelefon med en avrättning och man tittar när han trycker på "play".
Citera
2019-06-26, 08:43
Medlem
Callebiltes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Nu vill SÄPO att det ska bli förbjudet att inneha och titta på terror-propaganda
https://www.dagensjuridik.se/nyheter...rorpropaganda/.

Sedan tidigare har vi liknande förbud mot barnporr.

Snaran dras åt kring våra friheter.

Vill bara tydliggöra:
Självklart ska det vara olagligt att agera/sälja/rekrytera/finansiera inom både barnporr och terror.

Så frågan är:
Vad blir nästa sak som kommer omfattas av ett förbud mot att se och inneha?
Min gissning är "fake news" generellt. Alternativt material med "islamofobi" eller "Rysspropaganda".

Förbud mot vissa böcker. Detta har ju i princip skett i smyg med bokbål på böcker med N ordet som systematiskt rensas ut från våra bibliotek.. Allt ifrån uppslagsverk som beskriver Negrer som en art med tjockt pannben så att de tåla mycket stryk till Tintin..

Fake news och alternativmedia kommer nog snart förbjudas. De har ju varit ganska framgångsrika i deplattformeringsarbetet för dessa men om det inte räcker så kommer dessa snart förbjudas.
Citera
2019-06-26, 08:44
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dung.Beetle.Knight
Hur innehar man något passivt? Är du rädd att folk ska stoppa USB-minnen med barnporr i din ryggsäck eller vadå? "Det var inte min barnporr konstapeln".

Att det är olagligt att titta på någonting låter galet men jag tror knappast man blir åtalad om någon håller upp en mobiltelefon med en avrättning och man tittar när han trycker på "play".

Finns väl många sätt att "inneha något passivt".

Jag tycker principen är viktig.
Det ska aldrig vara olagligt att läsa en text i sig.
Jag som vuxen ska kunna läsa vad jag vill och bilda mig egen uppfattning av innehållet.
Sedan ska jag såklart inte få sprida, finansiera etc om det är något olagligt.

Det kommer klia i politikerna att utöka detta steg för steg.
Citera
2019-06-26, 08:44
Medlem
Detta är värt att notera:
Citat:
Samtidigt bör en eventuell kriminalisering ”avgränsas och vägas mot våra fri- och rättigheter”, skriver Säpochefen utan att specificera exakt var en sådan avgränsning bör göras.

– Hur avvägningar och avgränsningar kan göras är något som en eventuell utredning får titta på. Det är ingenting som Säkerhetspolisen lägger någon värdering i, säger Nina Odermalm Schei, kommunikationschef på Säpo.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/s...rrorpropaganda

SÄPOs intressen skiljer sig från andra organisationer, så bara för att de visat intresse så betyder det inte att andra instanser med andra intressen gör det.

SÄPOs förslag är fel väg att gå tycker jag. Men inte bara ur det frihetliga slippery-slope-perspektivet.

Jag tror till och med att de skjuter sig själva i foten, jag ser inte hur Sveriges säkerhet hade ökat i och med detta, det hade nog snarare ökat radikaliseringen (och bilden av den) genom att skapa större klyftor, SÄPO hade med tiden förlorat översikt av situationen, samt att det säkert hade sänkt tröskeln för när någon identifierar sig själv som en brottsling/fiende/offer/hjälte (vilket jag tror har en psykologisk inverkan, alltså ökad radikalisering. Det finns gott om studier och experiment som visar att sådant faktiskt kan påverka en individs beteende kraftigt)

Jag vet att det är tabu på Flashback (vänsterextremistpropaganda att föreslå icke-våldsamma/icke-brutala lösningar), men jag tror att riktade insatser med t.ex. psykologiskt stöd, gemenskap, framtidsutsikter, kunskap, öppenhet och livskvalitet har en mer gynnsam effekt för att öka inrikets säkerhet.

Förbud är ingen universallösning för allt.
Senast redigerad av .-fuckYUO-. 2019-06-26 kl. 09:21.
Citera
2019-06-26, 08:45
Medlem
Trollfeeders avatar
Där man eldar böcker, eldar man snart människor. Måtte våra lagstiftande organ säga nej.
Citera
2019-06-26, 08:49
Medlem
DikTs avatar
Kom på ett till möjligt utökningsområde: Material som ifrågasätter den akuta klimatkrisen.

Vill påpeka: Jag pratar inte om ifall saken är bra/dålig, sann/falsk eller ej, bara om detta med att förbjuda någon att ta till sig information från olika källor för att bilda sig en egen uppfattning.
Citera
2019-06-26, 08:54
Moderator
yz44s avatar
Behövs inget mer steg, bara att se till att definitionen av terrorpropaganda blir så luddig att den kan appliceras på vad man än önskar stoppa.
Citera
2019-06-26, 09:06
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yz44
Behövs inget mer steg, bara att se till att definitionen av terrorpropaganda blir så luddig att den kan appliceras på vad man än önskar stoppa.
Det har du rätt i, det kanske är enklast.
Då kan man utöka detta på egen hand utan att behöva riskera dålig publicitet. Bara att justera tolkningen av "terror" lite i taget.

Lite som UK jobbar redan där terrorlagstiftningen kan användas till i princip vad som helst.
https://www.theguardian.com/world/20...uk-terror-laws
Citera
2019-06-26, 09:08
Förbud mot att kissa ståendes.
Citera
2019-06-26, 10:12
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .-fuckYUO-.
Jag vet att det är tabu på Flashback (vänsterextremistpropaganda att föreslå icke-våldsamma/icke-brutala lösningar), men jag tror att riktade insatser med t.ex. psykologiskt stöd, gemenskap, framtidsutsikter, kunskap, öppenhet och livskvalitet har en mer gynnsam effekt för att öka inrikets säkerhet.

Förbud är ingen universallösning för allt.

Jag är med dig helt.
Denna typ av lagstiftning liknar allt mer "tankebrott" från Orwell.

Sedan är jag för hårda straff om man verkligen planerar/utför en terrorhandling. Lås in dem och släng nyckeln.
Man kan (borde kunna) ha 2 tankar i huvudet samtidigt...
Citera
2019-06-26, 11:39
Medlem
salty-sailors avatar
Vart går gränsen mellan propaganda och dokumentation? Även om isis filmar sina avrättningar i propagandasyfte så är det trots det en dokumentation av verkliga händelser. Är säpo rädda för att folk ska få veta vad det är för skit vi har släppt in i landet? Vill säpo det Svenska folket illa?

Låt mig skapa lite perspektiv här, om du tittar på en video isis har gjirt riskerar du straff. Men om du åkt ner till syrien och stridit för isis, massmördat folk, eller även filmat dessa filmer själv får du komma tillbaka till Sverige, får skyddad identitet, förtur till boende, gratis körkort etc. Låter det som lag och ordning?
Senast redigerad av salty-sailor 2019-06-26 kl. 11:42.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in