Detta är värt att notera:
Citat:
Samtidigt bör en eventuell kriminalisering ”avgränsas och vägas mot våra fri- och rättigheter”, skriver Säpochefen utan att specificera exakt var en sådan avgränsning bör göras.
– Hur avvägningar och avgränsningar kan göras är något som en eventuell utredning får titta på. Det är ingenting som Säkerhetspolisen lägger någon värdering i, säger Nina Odermalm Schei, kommunikationschef på Säpo.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/s...rrorpropaganda
SÄPOs intressen skiljer sig från andra organisationer, så bara för att de visat intresse så betyder det inte att andra instanser med andra intressen gör det.
SÄPOs förslag är fel väg att gå tycker jag. Men inte bara ur det frihetliga slippery-slope-perspektivet.
Jag tror till och med att de skjuter sig själva i foten, jag ser inte hur Sveriges säkerhet hade ökat i och med detta, det hade nog snarare ökat radikaliseringen (och bilden av den) genom att skapa större klyftor, SÄPO hade med tiden förlorat översikt av situationen, samt att det säkert hade sänkt tröskeln för när någon identifierar sig själv som en brottsling/fiende/offer/hjälte (vilket jag tror har en psykologisk inverkan, alltså ökad radikalisering. Det finns gott om studier och experiment som visar att sådant faktiskt kan påverka en individs beteende kraftigt)
Jag vet att det är tabu på Flashback (vänsterextremistpropaganda att föreslå icke-våldsamma/icke-brutala lösningar), men jag tror att riktade insatser med t.ex. psykologiskt stöd, gemenskap, framtidsutsikter, kunskap, öppenhet och livskvalitet har en mer gynnsam effekt för att öka inrikets säkerhet.
Förbud är ingen universallösning för allt.