• 1
  • 2
2019-06-26, 21:11
Medlem
Äntligen kommer en granskande Artikelserie gjord av Jaktjournalen ang svensk djursjukvård , Riskkapitalister, Kennelklubben och försäkringsbolag.
Veterinärvården har blivit så dyr att djurägare har tvingats avliva sina djur.

Man har skyllt på riskkapitalbolag men i själva verket ligger Sveriges största "djurföreningar" bakom såsom Svenska Djurskyddsföreningen och Svenska Kennelklubben

https://www.jaktjournalen.se/okand-s...0JUIt1M2NpH8Z4
Citera
2019-06-26, 21:25
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kennelclown
Äntligen kommer en granskande Artikelserie gjord av Jaktjournalen ang svensk djursjukvård , Riskkapitalister, Kennelklubben och försäkringsbolag.
Veterinärvården har blivit så dyr att djurägare har tvingats avliva sina djur.

Man har skyllt på riskkapitalbolag men i själva verket ligger Sveriges största "djurföreningar" bakom såsom Svenska Djurskyddsföreningen och Svenska Kennelklubben

https://www.jaktjournalen.se/okand-s...0JUIt1M2NpH8Z4

Varsågod att starta ett billigare alternativ. Marknaden är fri.
Citera
2019-06-26, 23:34
Medlem
Asmodeusvults avatar
Ur artikeln:
”En halv miljard på åtta år
2018 köper amerikanska Mars Petcare Anicura. Det har spekulerats om en köpeskilling mellan 12 och 20 miljarder kronor. Försäljningen ger stiftelsen en intäkt på 303 miljoner kronor och stiftelsens tillgångar är nu uppe i 586 miljoner kronor.

Lite mindre spektakulärt när det dels handlar om åtta år och dels när en företagsförsäljning på 303 miljoner är medräknad.
Citera
2019-06-27, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Asmodeusvult
Ur artikeln:
”En halv miljard på åtta år
2018 köper amerikanska Mars Petcare Anicura. Det har spekulerats om en köpeskilling mellan 12 och 20 miljarder kronor. Försäljningen ger stiftelsen en intäkt på 303 miljoner kronor och stiftelsens tillgångar är nu uppe i 586 miljoner kronor.

Lite mindre spektakulärt när det dels handlar om åtta år och dels när en företagsförsäljning på 303 miljoner är medräknad.

Vi vet ju inte heller om det ligger fler pengar någonstans.

Det som är mest skrämmande är väl att stiftelsen säljer sina djursjukhus och går samman med riskkapitalbolag. Stiftelsens inkomster var ju trots allt testamenterade pengar/ gåvor & donationer.
Stiftelsen här därmed varit behjälplig till att pressa upp priserna i veterinärvården vilket resulterar i att vanliga människor inte har råd att lösa ut sin hund/katt om något allvarligt händer. Det var ju nog inte huvudsyftet från dom människor som lämnat sitt arv till stiftelsen.

Vidare tycker jag det är mest spektakulärt att ingen har vetat om detta. Utan man har skyllt på riskkapitalisterna från början till slut. Det var trots allt stiftelsens ide att dra igång Anicura AB
Citera
2019-07-07, 13:18
Moderator
Pentyls avatar
Korruption och missförhållanden i offentlig verksamhet --> Företagsskvaller
/Moderator
Citera
2019-08-24, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kennelclown
Vi vet ju inte heller om det ligger fler pengar någonstans.

Det som är mest skrämmande är väl att stiftelsen säljer sina djursjukhus och går samman med riskkapitalbolag. Stiftelsens inkomster var ju trots allt testamenterade pengar/ gåvor & donationer.
Stiftelsen här därmed varit behjälplig till att pressa upp priserna i veterinärvården vilket resulterar i att vanliga människor inte har råd att lösa ut sin hund/katt om något allvarligt händer. Det var ju nog inte huvudsyftet från dom människor som lämnat sitt arv till stiftelsen.

Vidare tycker jag det är mest spektakulärt att ingen har vetat om detta. Utan man har skyllt på riskkapitalisterna från början till slut. Det var trots allt stiftelsens ide att dra igång Anicura AB
Det verkar ganska korrupt. Man undrar om de där styrelseledamöterna blivit belönade...
Citera
2021-02-15, 08:35
Medlem
potatislandets avatar
Ikväll sänds ett tv-program påstådda missförhållanden inom SKK:

https://www.expressen.se/nyheter/ute...reningsjatten/
Citera
2021-02-15, 09:51
Medlem
Fruktdrakens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av potatislandet
Ikväll sänds ett tv-program påstådda missförhållanden inom SKK:

https://www.expressen.se/nyheter/ute...reningsjatten/

Jag såg just första delen på tv4 play, mycket intressant! Det borde vara uppdelat i flera organisationer för att undvika korruption.
Citera
2021-02-15, 21:25
Medlem
calmsolutions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fruktdraken
Jag såg just första delen på tv4 play, mycket intressant! Det borde vara uppdelat i flera organisationer för att undvika korruption.

Jag är så arg så jag kokar!

Vilka maktfullkomliga gubbar som sitter där och försöker försvara sig, vilket jävla översitteri!

”Kennelkonsulenter”, ren STASI-verksamhet. Jag måste nog lugna ner mig lite innan jag fortsätter skriva. Och då har jag inte ens egen hund...

Edit:
Upprop till alla hundägare, gå ur Kennelklubben och starta något nytt!
Citera
2021-02-15, 23:54
Medlem
Har väl alla de "rätta" komponenterna för att det skall braka loss en massa stridigheter. Gubbar i kostym vs hysteriska djurälskare. Bra underhållning för oss som inte är engagerade.

Tycker väl exemplet med hon som inte var hemma vid oanmäld inspektion, och sedan inte ville höra av sig tillbaka trots två uppmaningar, lite får skylla sig själv. Oavsett om hon eventuellt hade rätt i sak att hon inte ljög, men min spontana känsla är att allt inte kommit fram i den storyn. Fast jag vet såklart ingenting och har ingen klar åsikt, så tänker inte argumentera varken för eller emot.
Citera
2021-02-16, 04:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka
Har väl alla de "rätta" komponenterna för att det skall braka loss en massa stridigheter. Gubbar i kostym vs hysteriska djurälskare. Bra underhållning för oss som inte är engagerade.

Tycker väl exemplet med hon som inte var hemma vid oanmäld inspektion, och sedan inte ville höra av sig tillbaka trots två uppmaningar, lite får skylla sig själv. Oavsett om hon eventuellt hade rätt i sak att hon inte ljög, men min spontana känsla är att allt inte kommit fram i den storyn. Fast jag vet såklart ingenting och har ingen klar åsikt, så tänker inte argumentera varken för eller emot.
Hon var så upptagen att hon inte hade tid att träffa kennelkonsulenten som ska kolla hur hon sköter djuren på sin kennel. Hon hade tidsbrist på grund av mängden hästar och hundar. Då kanske man inte ska föda upp valpar, för dom behöver någon som är hemma, vilket hon uppenbarligen inte var.
Citera
2021-02-16, 06:53
Medlem
potatislandets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka

Tycker det låter lite väl dramatiskt att utesluta ngn på grund av den anledningen, då är jag mer skeptisk till den äldre damen och hennes påstådda "bulvanuppfödning", där står ju ord mot ord.

Som sagt, som tidigare påtalats i tråden så vore det ju intressant att följa upp försäljningen av Anicura också. När den där typen av organisationer sitter på alldeles för mkt pengar så brukar det borga för div oegentligheter. Har man dessutom en VD som suttit på sin post i 35 år så skulle jag vara skeptisk som medlem oavsett vad organisationen sysslar med, i detta fallet monopol på certifiering av den svenska hundbranschen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in