Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2019-06-29, 02:46
Medlem
Kokta grodan, känt begrepp idag.
Förändring som sker sakta, sakta och går förbi nästan obemärkt tills man sitter i skiten och inte kan göra någonting åt saken.

Som att lägga en groda i en kastrull vatten, och sakta höja temperaturen.

Hursomhelst, jag har pratat med många andra utlandssvenskar (jag bor i USA sedan ett par år tillbaks) som blivit fullständigt chockade när de återvänt till Sverige på semester.
Vi har ju inte blivit "grodade" på samma sätt, utan det blir som att hoppa in i den där kastrullen med kokande vatten direkt.

Jag själv var i Sverige 2017 sist.
Då hade jag inte varit där sedan 2015.

Jag var där och hälsade på vänner och familj under två veckor. Jag blev helt bestört.

Området är en mycket välbeställd förort till Stockholm.
När jag flyttade upplevde jag området som helt tryggt och säkert.
Mina barn var ute och lekte med polare själva på sina cycklar. Min fru joggade ensam i skogen.
Folk satt och hade picknick i grönområden. I princip noll brottslighet.

När jag nu kom hem och drog runt såg man hur allt förändrats.
Ensamkommande drog runt i stora gäng i köpcentrum och parker.
Grönområdena var nu invaderade av stora familjer med mängder med ungar som sprang runt och skrek. Nedskräpat och jävligt.

I skogspåret har det varit både misshandlar och våldtäktsförsök. Det har varit flera våldtäkter i området, inbrott i källarförråd och även ett mord.

Barnens skola var kanon. Nu har man byggt nya barracker för att kunna inhusa ensamkommande.
Gick dit för att hälsa på barnens lärare och vi bara stod och gapade.

Mängder med "barn" som knappt kunde svenska som sprang runt och skränade hotfullt på sina egna språk.

Ziggernare har invaderat ungarnas lekpart med. Bajsar i de små kojorna där barnen brukade leka.
En höggravid mamma till en av våra döttras kompis hade suttit och väntat på bussen vid lunchtid och kollat på mobilen.

En bil stannade, två invandrare hoppade ur och tog telefonen, skrattade och körde sedan iväg.

Detta är bara ett axplock.

Det som skrämde mig mest var dock hur våra gamla vänner i området bara tog allt med en axelryckning.
De såg väl problemen när man pratade om de, men annars var det bara melodifestival, Netflix och pizza på Fredag som vanligt.

När jag flög hem kände jag bara "fan vad skönt, hit vill jag aldrig åka igen".

Jag vet mängder med utlandsvenskar som haft i princip identiska upplevelser. Vi har ju inte blivit "kokta" på samma sätt, utan det blir en chock.

När man pratar med folk i Sverige om sina upplevelser säger de att man överdriver och är löjlig. Man blir sedan arg och defensiv.
Sedan går man till attack mot mig som bor i ett land med Trump som president...

Allt medans barn våldtas i skolan, sprängningar, skjutningar och gruppvåldäkter har blivit vardag. Vet inte vad Trump har med det att göra.

Det är intressant men gör en väldigt ledsen, för man börjar tappa hoppet.
Vaknar man inte nu så när skall man vakna?
Valet 2018 fick mig bara att känna "okay, nu får ni vad ni röstat för"

Någon mer än mig här som haft liknande upplevelser, när man efter tid utomlands kommit hem och sett hur djup vänner, familj och bekanta sover och vägrar inse hur katastrofalt samhället har förändrats? Trots att det drabbat dem själva stenhårt på alla plan i livet, även deras barn.

Svenskarna måste vara det mest lättstyrda folket på denna planet.
Betala 7 spänn för en plastkasse som alla amerikaner betalar 2 öre för på Wal-Mart...för att rädda världen haha..
Citera
2019-06-29, 02:59
Medlem
Cheeswisss avatar
Flög du hit till Sverige? Skäms på dig..
Vi har klimatet att tänka på nu. Kriminalitet&trygghet är gamla nyheter.
Citera
2019-06-29, 02:59
Medlem
ReiseReises avatar
Lämnade Sverige runt 2011. Kommer hem med några års intervaller. Minns en gång när jag kom hem hur shockad jag blev av just utelivet, tror det var 2017. Efter att ha varit ute och dansat på nattställen i utlandet för att sedan gå ut med gamla kompisar hemma så slog det mig som en jävla hammare vilken förbannad charad och korvfest svenskt uteliv hade förvandlats till i jämförelse mot vad jag var van vid.

75% av alla på dansgolvet var killar, och av dessa killar var kanske mer än hälften invandrare. De tryckte sig runt på dansgolvet, och längst med väggarna står det killar som lutar sig och glor medans de håller en coca cola i handen. Lite här och där fanns det en grupp tjejer som dansade i en ring ihop, samtidigt som en flock hyenor av män dansade runt dem och försökte desperat att tränga sig in i deras ring. Tjejerna såg allmänt halvt förvirrade och obekväma ut. Tror inte jag såg en enda jävel som var över 23 år av dessa tjejer, jag antar att man ganska fort förlorar intresse som tjej att gå ut.

Annars så vet jag inte. Det slår mig ibland när jag kommer hem och går runt på stan hur fruktansvärt mycket invandrare det är när man går runt mitt på dagen (klockan 11 till kl 14), och på bussen hör man 50% arabiska av det som talas. Fick även syn på en ett dagisfoto från min systers ungar, där fanns det kanske 3-4 blonda lintottar (barn som annars alltid brukar vara blonda) medans över hälften av klassen var svartmuskiga, och nu pratar vi om en ort i Småland och inte något Stockholm eller Malmö.

Och sedan tiggarna ... fy fan .... Nej Sverige har verkligen sjunkit i standard. Håller mig utomlands.

Ska jag skaffa barn så kommer jag gärna vilja bo i Norden, men jag kommer nog försöka övertyga tjejen till att flytta till någon svensktalande stad i Finland istället.
Senast redigerad av ReiseReise 2019-06-29 kl. 03:07.
Citera
2019-06-29, 03:26
Medlem
Lydans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Landos
När man pratar med folk i Sverige om sina upplevelser säger de att man överdriver och är löjlig.

Dina berättelser låter faktiskt lite väl överdrivna, men å andra sidan har jag segregerat mig rätt rejält, så det kan vara jag som, om möjligt, kan underskatta problemen.

Många jag pratar med berättar att de alltid drömde om att bo i ett zoo när de var små, så de försöker se fördelarna framför nackdelarna. Vi är alla små Mowglis nu.
Citera
2019-06-29, 03:28
Medlem
covfefe...s avatar
Jag bryr mig inte så mycket. De jag känner i Sverige har alltid varit mer positivt inställda till den här typen av samhälle än vad jag är, och de verkar inte bry sig nämnvärt om läget i landet då varför ska jag bry mig?

Citat:
Betala 7 spänn för en plastkasse som alla amerikaner betalar 2 öre för på Wal-Mart...för att rädda världen haha..
Nej, alla amerikaner betalar inte två öre för en plastkasse.
Citera
2019-06-29, 03:36
Medlem
mensverkets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReiseReise
75% av alla på dansgolvet var killar. De tryckte sig runt på dansgolvet, och längst med väggarna står det killar som lutar sig och glor medans de håller en coca cola i handen. Lite här och där fanns det en grupp tjejer som dansade i en ring ihop, samtidigt som en flock hyenor av män dansade runt dem och försökte desperat att tränga sig in i deras ring. Tjejerna såg allmänt halvt förvirrade och obekväma ut. Tror inte jag såg en enda jävel som var över 23 år av dessa tjejer, jag antar att man ganska fort förlorar intresse som tjej att gå ut.

Ska jag skaffa barn så kommer jag gärna vilja bo i Norden, men jag kommer nog försöka övertyga tjejen till att flytta till någon svensktalande stad i Finland istället.

1 Så där har Båstad alltid varit iaf.

2 Åland
Citera
2019-06-29, 04:19
Medlem
KlasseArbogas avatar
ingen risk att ens barn blir ihjälskjutna i skolan en tisdag som i usa iaf
Citera
2019-06-29, 05:34
Medlem
bjornhagbergs avatar
Citat:
Kokta grodan, känt begrepp idag.
Förändring som sker sakta, sakta och går förbi nästan obemärkt tills man sitter i skiten och inte kan göra någonting åt saken.

Som att lägga en groda i en kastrull vatten, och sakta höja temperaturen.

Hursomhelst, jag har pratat med många andra utlandssvenskar (jag bor i USA sedan ett par år tillbaks) som blivit fullständigt chockade när de återvänt till Sverige på semester.
Vi har ju inte blivit "grodade" på samma sätt, utan det blir som att hoppa in i den där kastrullen med kokande vatten direkt.

Jag själv var i Sverige 2017 sist.
Då hade jag inte varit där sedan 2015.

Jag var där och hälsade på vänner och familj under två veckor. Jag blev helt bestört.

Området är en mycket välbeställd förort till Stockholm.
När jag flyttade upplevde jag området som helt tryggt och säkert.
Mina barn var ute och lekte med polare själva på sina cycklar. Min fru joggade ensam i skogen.
Folk satt och hade picknick i grönområden. I princip noll brottslighet.

När jag nu kom hem och drog runt såg man hur allt förändrats.
Ensamkommande drog runt i stora gäng i köpcentrum och parker.
Grönområdena var nu invaderade av stora familjer med mängder med ungar som sprang runt och skrek. Nedskräpat och jävligt.

I skogspåret har det varit både misshandlar och våldtäktsförsök. Det har varit flera våldtäkter i området, inbrott i källarförråd och även ett mord.

Barnens skola var kanon. Nu har man byggt nya barracker för att kunna inhusa ensamkommande.
Gick dit för att hälsa på barnens lärare och vi bara stod och gapade.

Mängder med "barn" som knappt kunde svenska som sprang runt och skränade hotfullt på sina egna språk.

Ziggernare har invaderat ungarnas lekpart med. Bajsar i de små kojorna där barnen brukade leka.
En höggravid mamma till en av våra döttras kompis hade suttit och väntat på bussen vid lunchtid och kollat på mobilen.

En bil stannade, två invandrare hoppade ur och tog telefonen, skrattade och körde sedan iväg.

Detta är bara ett axplock.

Det som skrämde mig mest var dock hur våra gamla vänner i området bara tog allt med en axelryckning.
De såg väl problemen när man pratade om de, men annars var det bara melodifestival, Netflix och pizza på Fredag som vanligt.

När jag flög hem kände jag bara "fan vad skönt, hit vill jag aldrig åka igen".

Jag vet mängder med utlandsvenskar som haft i princip identiska upplevelser. Vi har ju inte blivit "kokta" på samma sätt, utan det blir en chock.

När man pratar med folk i Sverige om sina upplevelser säger de att man överdriver och är löjlig. Man blir sedan arg och defensiv.
Sedan går man till attack mot mig som bor i ett land med Trump som president...

Allt medans barn våldtas i skolan, sprängningar, skjutningar och gruppvåldäkter har blivit vardag. Vet inte vad Trump har med det att göra.

Det är intressant men gör en väldigt ledsen, för man börjar tappa hoppet.
Vaknar man inte nu så när skall man vakna?
Valet 2018 fick mig bara att känna "okay, nu får ni vad ni röstat för"

Någon mer än mig här som haft liknande upplevelser, när man efter tid utomlands kommit hem och sett hur djup vänner, familj och bekanta sover och vägrar inse hur katastrofalt samhället har förändrats? Trots att det drabbat dem själva stenhårt på alla plan i livet, även deras barn.

Svenskarna måste vara det mest lättstyrda folket på denna planet.

Problemet är väll att alla vita länder har drabbats av zionisternas planer för Euronegern så vart du än vänder dig kommer du se horder av främlingar vars syfte är att sänka vita länderna. Tyvärr är det extremt få som förstår hur världen hänger ihop. Banksystemen, Amerikanska politiken , Brittiska politiken.

Det som sker är exakt Kalergiplanen. Det är klassisk divide and conquer taktik utfört av charlataner som Stefan Löfvén för att sänka Svea Rike.

Tyvärr tror folk att antingen är invandringen förträfflig eller så är Stefan Löfvén så korkad att han inte begriper vad det här gör med landet.

Givetvis begriper Stefan Löfvén exakt vad som pågår men är totalstyrd av Wallenbergarna , EU , Frimurarsällskapen , Zionistiska organisationer. Stefan är en mellanchef ägd av Icke-Svenska intressen.

Samma sak sker i USA och Donald Trump är ett praktexempel på nicke-docka som är en extremt skicklig lögnare. Senast i Veckan gick han ut och staterade inför spanska tv-tittare att han hade noll intentioner på att stoppa "dreamers". Nej Donald vi vet det nu vid det här laget. Faktum är att Donald Trump deporterat mindre illegala än vad Obama gjorde under sin sista period.

Tyvärr är det då en mängd idioter som tror att Donald är en patriot och nationalist som försöker stoppa massinvasionen till det tidigare 90% vita landet USA. Ingen som vet att Rotschildfamiljen var de som räddade Trumps imperium på 90-talet. Ingen som vet att Kushner och Soros gör affärer ihop. Faktum är att USA är en lydstat under Israel. Kongressen är totalköpt av lobbyister och deras klirr kommer uteslutande från zionistiska organisationer som Google, Facebook , Amazon.

Men folk kommer aldrig att förstå utan klarar bara att se det som är på ytan.
Citera
2019-06-29, 06:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KlasseArboga
Wow, där kom den tack! Perfekt exempel på det jag menade.
"Ässet" kränkta och defensiva svenskar drar fram, skolskjutningar!

Givetvis baserade på total okunskap och vänsterindoktrinering.
56 miljoner amerikanska barn går till skolan varje jädra dag. USA är ett enormt land.
Risken att någonting skall hända är så gott som obefintlig.

Faktum är att USA har lägre antal masskjutningar per capita än snittet i Europa.
Länder som Schweiz, Frankrike, Serbien, Finland, Norge etc ligger alla högre.

Här är en studie som jämför masskjutningar i USA och Europa.
Man jämför både antal döda per capita och frekvens av masskjutningar.
USA hamnar någonstans i mitten och har jämförbara siffror med övriga Europa. Rämnade hela din världsbild du fått inpräntad av SVT nu?
https://crimeresearch.org/2015/06/co...us-and-europe/

Återigen tack för svaret! Du visar precis på det jag menar.
Istället för att prata om Sveriges problem så riktar du samtalet mot USA, landet som jag råkade flytta till.

Det är väl irrelevant vart jag flyttat? Säg att jag flyttat till Island och återvänt, då hade min upplevelse varit precis densamma.
Bara för att du bashar Trump och USA så försvinner inte Sveriges....problem.
Vi talade om förändringen i Sverige och hur den upplevs.
Citat:
Ursprungligen postat av covfefe...
Nej, alla amerikaner betalar inte två öre för en plastkasse.
Du har rätt, plastpåsar är fortfarande helt gratis på de flesta ställen som Wal-Mart...
I Kanada har de tydligen något pilotprogram där de tar betalt ca 2-3 US cent per påse.

Står fast vid min övertygelse att man inte räddar världen genom att betala 7 kr per plastkasse i lilla Sverige. Money grab, inget annat och Svensken rättar in sig i ledet, för det säger miljöpartisten kamrat Bolund.
Citat:
Ursprungligen postat av Lydan
Dina berättelser låter faktiskt lite väl överdrivna, men å andra sidan har jag segregerat mig rätt rejält
Jag tror att det beror vad man jämför med.
Jag själv var segregerad själv i Sverige, men även där hade "problematiken" spillt in.

Det är möjligt att jag själv förminskat försämringen om jag bott kvar och sett den ske över tid.
Nu blev det bara så påtagligt, speciellt då jag levt i ett extremt tryggt samhälle under åren utomlands.

Att se med egna ögon hur mina barns skola totalt förstörts på bara 2 år, hur dessa typer verkligen tagit över grönområden, badhus, badstranden etc. Hur tjejer utsätts för våldtäktsförsök i elljusspåret liksom...

När jag var hemma och påpekade detta för mina vänner så viftade de bort våldtäkter, personrån, misshandlar med en axelryckning, trots att de aldrig funnits på kartan då jag bodde där bara ett par år tidigare.

Jag tror att det är folk som inte vill inse av ren självbevarelsedrift, då de ändå upplever att de inte kan göra någonting åt saken. Jag tror att det är ren och skär uppgivenhet till mångt och mycket.

De måste leva, ta hand om sina barn, betala lånet etc.
Sedan blir man ju straffad i Sverige om man talar ut och tar ställning. Inte bara socialt men även under brottsbalken numera.
Citera
2019-06-29, 06:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReiseReise
Lämnade Sverige runt 2011...
Dina upplevelser stämmer väl överens med mina egna!
Citera
2019-06-29, 06:11
Citat:
Ursprungligen postat av KlasseArboga

Vad pratar du om? Knivmord, våldtäkter och misshandel är sedan länge standard inom den svenska skolan.
Citera
2019-06-29, 06:11
Medlem
Cauvies avatar
Klart det blir en extrem effekt när du åker direkt till en förort.
Senast redigerad av Cauvie 2019-06-29 kl. 06:14.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in