• 1
  • 2
2019-06-29, 18:00
Medlem
Jag såg en bil nyligen på blocket som hade krockad front (inget jätte allvarligt) men jag laddar upp bilden nedan:

https://i.imgur.com/J5jfxMS.jpg

Denna bil säljs nu på blocket men lagad såklart:

(https://www.blocket.se/vi/85947986.htm)

Vad bör man tänka på när man köper en sådan bil? Jag vill gärna ha en 118d men vill inte göra felköp igen (från tidigare erfarenhet).
Citera
2019-06-29, 18:11
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HalalMuscle
Vad bör man tänka på när man köper en sådan bil?

Att välja en annan.

Den kan vara ramsned och då är det mer bekymmer som följer.
Citera
2019-06-29, 18:23
Medlem
Citat:
Jag såg en bil nyligen på blocket som hade krockad front (inget jätte allvarligt) men jag laddar upp bilden nedan:

Vad bör man tänka på när man köper en sådan bil? Jag vill gärna ha en 118d men vill inte göra felköp igen (från tidigare erfarenhet).
Förutom att det kam finnas kvarvarande skador som ovan nämnde så betyder det också att den troligtvis blivit svetsad vid lagningen. Då är rostskyddet hela bortblåst och du kommer snabbt få problem med rost.
Citera
2019-06-29, 18:26
Medlem
En krockskadad bil som blivit lagad är inte alls lika säker att färdas i som en bil som inte blivit krockad.

Tänk dig att du böjer en stålram en gång fram- och tillbaka. Ramen är efter det BETYDLIGT svagare på stället där det blivit böjt på.

Leta rätt på en annan bil är mitt råd. En krockskadad bil är inte säker för dig och din familj.
Citera
2019-06-29, 18:32
Medlem
I fallet du länkar så kan du t ex tänka dig följande: rejält krockad säljes för 35000:-, lagad säljs den för 53000:-, alltså har dom lagat den samt gör sig profit och den kostar inte mer än 18000:- extra. Tror du den är seriöst lagad? Tror du det är samma krocksäkerhet nu som innan? Med brasklapp för att dom kan ha satt plåtarna på en stulen bil, då är det ingen fara att krocka igen med den.
Citera
2019-06-29, 18:42
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:

Att plåtskador är lagade betyder inte att det finns skador på ramen som inte syns.
Citera
2019-06-29, 18:49
Avstängd
pinnpelle88s avatar
Det beror helt och hållet på vem eller vilka som har lagat den, är det seriöst gjort så är det inga större saker du bör vara orolig över, chansen att den rasar ihop på vägen p.g.a en gammal krockskada är väldigt liten, även vid krock.

Finns gott om "rebuilders" på youtube som du kan kolla på som köper krockade bilar och bygger ihop igen och de är, beroende på vem som gjort jobbet, fullt dugliga som bilar, inklusive säkerhet. Ännu en gång, allt beror på VEM som stått för jobbet.

I BMWn du länkar till så verkar det mest vara plåt, kylare, lykta som är skadat, mest sannolikt inget på ramen eller motorn, men just med den lilla motorn går det relativt lätt att se om ramen ser ut att vara skadad.
Citera
2019-06-29, 20:14
Medlem
watcher1970s avatar
Flera anledningar finns att undvika upplagade krockbilar..
Det ofta gjort att fuskare som lagar bilen så att den skall se bra ut.. struntar i att laga det som inte syns och krävs. Och med dagens alla uppgifter på nätet, exempelvis car.info, så går det snabbt att hitta dessa skräphögar. Även om du känner dig lugn och trygg att köpa den så kommer du förmodligen få ett helvete att sälja den dagen då det är aktuellt..
Finns det verkligen inte bättre, okrockade, BMW att köpa? Läs också på om problemen med kamkedjan på dessa motorer..
Senast redigerad av watcher1970 2019-06-29 kl. 20:16. Anledning: Missade ett ”inte”
Citera
2019-06-29, 20:57
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av onanistjavisst
En krockskadad bil som blivit lagad är inte alls lika säker att färdas i som en bil som inte blivit krockad.

Tänk dig att du böjer en stålram en gång fram- och tillbaka. Ramen är efter det BETYDLIGT svagare på stället där det blivit böjt på.

Leta rätt på en annan bil är mitt råd. En krockskadad bil är inte säker för dig och din familj.
En gång i tiden köpte vi mängder Saab 9.5 i Tyskland som var krockade och som vi lagade. Dom som var krokiga blir väldigt mjuka i karossen om man rätar dom så dom fick bli reservdelar. Tyskarna löste in bilar med mindre skador åxå och vi gjorde hundratals och sålde men var noga med att tala om vad vi gjort till köpare men dom sa nog inget till senare ägare. Det var på den tiden Saab gick att sälja fort och det var pengar att tjäna, dom var nästan nya och många rullar än då vi skrev upp reg nummer på alla. Det är många som drar en sned bil och vet man hur en sån bil beter sej märker man det i vinter halka eller köra fort på grusväg. Bilen är bra att svänga åt ett håll men åt andra hållet vill den tappa greppet och är man plåt eller lackerare ser man fort mystiska svackor i plåten i tak, bakskärmar, takstolpar, golv och hjulhus. Även där bilens orginal punktsvets förband ser man glipor. En rejält krockad bil går alltid att se om man vet var man ska leta, det går aldrig att gömma helt. Allt går att spackla och lackera så det ser fin ut och folk ser bara att det är blankt och fint så köper dom vilket vrak som helst och det är skrämmande vad mycket sneda hopfuskade bmw merca och audi det åker runt på vägarna. Flertalet har inte funderande airbag fast man inte kan få fram felkoder det fuskas med allt!
Senast redigerad av hippili 2019-06-29 kl. 21:00.
Citera
2019-06-29, 21:44
Medlem
Märkligt vad mycket folk det finns som fortfarande tror att bilar har ram. Den där BMW,n ser inte ut som en Duett.
Citera
2019-06-30, 00:39
Medlem
killawifes avatar
Om jobbet är seriöst gjort så är det ingen skillnad att köpa en lagad bil mot att köpa en icke krockskadad. Problemet är väl snarast som många säger att man inte vet som provatkund. Man bör kräva dokumentation på reparationen i ett sånt här fall.

Försäkringsbolag reparerar ju bilar på löpande band så att kategoriskt döma ut alla bilar som varit inblandade i en krock är kanske lite dumt.
Citera
2019-06-30, 12:41
Medlem
TeEsErs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lokalen
Märkligt vad mycket folk det finns som fortfarande tror att bilar har ram. Den där BMW,n ser inte ut som en Duett.
Ramsned är snarare ett begrepp än hänvisning just till en fysisk, traditionell ram. Även om bilar idag har självbärande karosskonstruktioner så kan en smäll fel ställe fortfarande göra bilen sned och ving.Du har fortfarande "ramlika" ramben i fronten på de flesta bilar.

Att säga att en krockad modern bil riskerar att vara ramsned är helt korrekt och alla utom språknazisternas riksförbund förstår vad man menar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in