2019-06-30, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gruva
Det r olika kablar i olika utfrande och TS har inte din dator. Jag har sjlv jobbat med bda datormodellerna s jag vet. Originalkabeln som sitter i MBP Mid 2012 r knt knslig och skr, medan s inte r fallet fr MBP Mid 2009 (ven om SBS givetvis kan orsaka fel p den ocks). r det alltfr jobbiga fakta att ta in?
I vrigt bryr jag mig inte om dina anekdoter som enbart r av exhibitionistisk natur i sammanhanget. Du vill synas och skrodera, helt enkelt. S jag stter fr egen del punkt hr. Men jag utgr frn att du svarar med nnu ett frment verlgset inlgg utifrn dina erfarenheter av en helt annan datormodell.

Oj.... dr blev du tydligen sur... och pstr att jag kr anekdoter, och vill synas, och s brassar du p med en harang som verkligen visar vem som r av exhibionistisk natur.....

Fakta r, att inte heller du har bidragit med annat n anekdoter, dina anekdoter. Och varfr skulle de vara mer vrda n mina...? P vilket stt har du styrkt dina anekdoter...?

Jag sger inte emot att kablarna kan skilja mellan min -09 och en -12 MBP, inte alls.
Men, nr jag skulle till med detta SSD-bytet s gjorde jag en noga research, bde p ntet och talade med reparationstekniker p MacSupport, som t o m visade mig saken i detalj och sa att risken fr skador p SATA-kabeln fanns ven p min modell. Du behver sklart inte tro mig. Men vilket fall som helst s kan man se att det finns risk fr skador, fr flatledaren, tunn jkla folie med extremt tunn isolation s man ser ledarna i den. Den kan ligga mot chassiet etc och skavas hl p
Citera
2019-06-30, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Oj.... dr blev du tydligen sur... och pstr att jag kr anekdoter, och vill synas, och s brassar du p med en harang som verkligen visar vem som r av exhibionistisk natur.....

Fakta r, att inte heller du har bidragit med annat n anekdoter, dina anekdoter. Och varfr skulle de vara mer vrda n mina...? P vilket stt har du styrkt dina anekdoter...?

Jag sger inte emot att kablarna kan skilja mellan min -09 och en -12 MBP, inte alls.
Men, nr jag skulle till med detta SSD-bytet s gjorde jag en noga research, bde p ntet och talade med reparationstekniker p MacSupport, som t o m visade mig saken i detalj och sa att risken fr skador p SATA-kabeln fanns ven p min modell. Du behver sklart inte tro mig. Men vilket fall som helst s kan man se att det finns risk fr skador, fr flatledaren, tunn jkla folie med extremt tunn isolation s man ser ledarna i den. Den kan ligga mot chassiet etc och skavas hl p
Klla? Du och andra kan lsa hr. Citat:

Owners of a Unibody MacBook Pro laptop are probably already aware that failure of the hard drive flex cable is a common issue. While it affects just about the entire Unibody lineup, the Mid 2012 MacBook Pro 13″ (Model A1278) is especially prone to this type of failure.
What is it that makes the Mid 2012 release special in this regard? A design flaw in the flex cable that seems to be compounded by the properties of the aluminum housing.

En sajt ur hgen. Alla som kan macar vet att det r s hr. Du har haft en viss erfarenhet av en annan modell som du drar vxlar p. Det r off topic, om inte annat. Fjant.
Citera
2019-06-30, 19:23
Medlem
Citat:

Owners of a Unibody MacBook Pro laptop are probably already aware that failure of the hard drive flex cable is a common issue. While it affects just about the entire Unibody lineup, the Mid 2012 MacBook Pro 13″ (Model A1278) is especially prone to this type of failure.
What is it that makes the Mid 2012 release special in this regard? A design flaw in the flex cable that seems to be compounded by the properties of the aluminum housing.

En sajt ur hgen. Alla som kan macar vet att det r s hr. Du har haft en viss erfarenhet av en annan modell som du drar vxlar p. Det r off topic, om inte annat. Fjant.

Tack fr att du med din lnk bekrftar precis det jag sagt, att risken och problemet finns ven p MBP 2009, precis som teknikern p MacSupport frklarade. S igen tack fr att du bekrftar det jag frklarade. Kul frresten att du direkt ngon inte helt hll med dig gick till personangrepp och fulade dig. Det r moget det...

Till TS.
Att byta till SSD r tekniskt sett busenkelt, men man fr sklart ta det frsiktigt med sdant delikat om man inte har vanan inne. Sen br du lsa p om hur du klonar din nuvarande HDD, eller gr en skerhetskopia p den, s du sen kan installera den nya SSDn s den blir exakt lika som din nuvarande HDD.
Senast redigerad av Dr Tinnitus 2019-06-30 kl. 19:31.
Citera
2019-06-30, 19:28
Medlem
Rassas avatar
Citat:

Har ocks skruvat i dussintals av dessa modeller och SATA-kabeln i Unibody-modellerna r en knslig sak. Allts frn 2009 och framt, inte bara i rsmodell 2012. Som det str i din lnk:

While it affects just about the entire Unibody lineup,

Det har varit mest problem med 2012-rs modell av MBP 13 men ven 15 av den rgngen har jag bytt mnga kablar p. Det r lite fel att sga att kabelproblemet r isolerat till 2012-rs modell, det finns p hela Unibody-linjen fram till att retinan kom med ssd.

TS: Samsungs ssd r mycket bra, installerat massor av sdana och tror inte att en enda har havererat n. Ltt att byta p din modell ocks, flj guiden p ifixit s kommer det att bli bra.

Du br aktivera TRIM p ssd:n efter bytet. Ls mer om vad det r och hur du gr det:

https://www.howtogeek.com/222077/how...s-on-mac-os-x/
Senast redigerad av Rassa 2019-06-30 kl. 19:37.
Citera
2019-06-30, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rassa
Har ocks skruvat i dussintals av dessa modeller och SATA-kabeln i Unibody-modellerna r en knslig sak. Allts frn 2009 och framt, inte bara i rsmodell 2012. Som det str i din lnk:

Det har varit mest problem med 2012-rs modell av MBP 13 men ven 15 av den rgngen har jag bytt mnga kablar p. Det r lite fel att sga att kabelproblemet r isolerat till 2012-rs modell, det finns p hela Unibody-linjen fram till att retinan kom med ssd.

Ok d fr jag nog sga som norrmnnen, akkurat... Det r precis som du sger, och det bekrftas t o m i lnken och citatet Gruva gav i ett frsk mstra....

Bra att du upplyste om TRIM, glmde det sjlv i farten.

EVO-diskarna r bra, har inte haft ett enda problem med min 1TB fast det nog r en av de tidigaste generationerna d den r ngra r gammal nu. Och skillnaden i fjutt p datorn i en rad situationer r nrmast extrem jmfrt med den HDD 1TB jag hade tidigare. Men det trollar ju inte upp prestandan p processor och RAM, men det r vl rtt dugligt n idag p en MBP fr hushllsbruk, om man inte har s hga krav.
Senast redigerad av Dr Tinnitus 2019-06-30 kl. 19:46.
Citera
2019-06-30, 19:45
Medlem
Citat:

Det fetade har jag aldrig psttt. Men om TS hade haft en MBP Mid 2009 hade jag aldrig rtt honom att vara speciellt frsiktig med SATA-kabeln eller skaffat en som backup. Men det hade frsts du gjort. Tack, d vet vi det.

Intressant dock att nmnde fjant brjade med att skriva inga problem med nn SATA-kabel, s den r inte s jkla skr. Nu har han bytt till samma problem och risker med SATA-kabeln finns ven p den MBP jag har och risken och problemet finns ven p MBP 2009. Stabilt.

Men jag frstr att du och fjanten har pinkat in det hr omrdet som ngot slags revir. Det skiter jag i.
Citera
2019-06-30, 19:50
Medlem
Citat:
Det fetade har jag aldrig psttt. Men om TS hade haft en MBP Mid 2009 hade jag aldrig rtt honom att vara speciellt frsiktig med SATA-kabeln eller skaffat en som backup. Men det hade frsts du gjort. Tack, d vet vi det.

Intressant dock att nmnde fjant brjade med att skriva inga problem med nn SATA-kabel, s den r inte s jkla skr. Nu har han bytt till samma problem och risker med SATA-kabeln finns ven p den MBP jag har och risken och problemet finns ven p MBP 2009. Stabilt.

Men jag frstr att du och fjanten har pinkat in det hr omrdet som ngot slags revir. Det skiter jag i.

Du misstolkade...

Nr jag skrev inga problem med nn SATA-kabel s menade jag att JAG inte hade ngra problem med den, vid bytet, eller i vrigt, p min MBP. Jag menade allts inte att det inte skulle finnas ngon risk eller problem med dessa. Bara att jag vid mitt byte inte hade eller fick ngra problem med den, den sg helt frisk ut, som ny.
Och jag skrev det ju med tanke p att det r ett knt fenomen, en risk, p i princip alla dessa MBP som din egen lnk bekrftar.

Kanske du skulle ta och tagga ner lite...?
Citera
2019-06-30, 19:59
Medlem
Rassas avatar
Citat:

Nja, det fetade tyckte jag du pstod genom det du skrev tidigare:

Originalkabeln som sitter i MBP Mid 2012 r knt knslig och skr, medan s inte r fallet fr MBP Mid 2009

Jag kan missfrst, kanske. Det r hur som helst ingen mening att dra detta lngre. Hoppas att TS ftt den hjlp som behvs.
Senast redigerad av Rassa 2019-06-30 kl. 20:08.
Citera
2019-06-30, 20:15
Medlem
Citat:
Nja, det fetade tyckte jag du pstod genom det du skrev tidigare:

Originalkabeln som sitter i MBP Mid 2012 r knt knslig och skr, medan s inte r fallet fr MBP Mid 2009

Jag kan missfrst, kanske. Det r hur som helst ingen mening att dra detta lngre. Hoppas att TS ftt den hjlp som behvs.
SATA-kabeln i MBP Mid 2009 r inte knt knslig och skr. Det r vad som str dr, varken mer eller mindre. Jag hvdar att s r fallet. Och har presenterat klla fr pstendet.
TS har ftt hjlp. Jag skrev inte om TRIM, d detta forum handlar om hrdvara.
Citera
2019-07-05, 19:43
Medlem
Bytte precis till SSD.

Gick vldigt smidigt och allt funkar bra.

Knns helt klart snabbare n innan!

Nt tips p hur jag kan se hur snabb datorn blivit?
Citera
2019-07-05, 19:53
Medlem
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wayney
Bytte precis till SSD.

Gick vldigt smidigt och allt funkar bra.

Knns helt klart snabbare n innan!

Nt tips p hur jag kan se hur snabb datorn blivit?

Gtt!

Ladda ner Blackmagic speed test frn Appstore och testa ls/skrivprestanda.
Citera
2019-07-05, 19:58
Citat:
Ursprungligen postat av wayney
Tack fr svaren!

Var inne och lste p ett forum och d pratar man om SATA II och SATA III kabel.
Kan det vara s att jag mste kpa en ny kabel direkt d jag har en SATA II i min dator men behver en SATA III?

Har 8 GB ram idag, som jag frstr r 16 GB max. Skulle det bli ngon skillnad eller rcker det med att byta till SSD?
Tror tyvrr du r lite fel ute, 8GB ram r troligen tillrckligt. Dock kommer en SSD endast starta frmst operativsystemet men ocks applikationer snabbare, din processor och grafikkort kommer fortfarande ha ett lika tufft jobb att kra alla sorters program.
Vad ska du ha din dator till?
Spela? isfall r det bara att kpa ny dator.
Surfa och arbeta? D kommer SSD gra datorn lite snabbar p att starta upp dina program, efter det lika trg som vanligt.
Slj och kp ny dator
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in