• 1
  • 2
2019-06-29, 22:23
Medlem
Tjena,

Min MBP Mid 2012 brjar bli lite lngsam.

Knns som att en SSD skulle kunna snabba upp den lite.

Tnkte byta sjlv, verkar ju inte supersvrt.
Tnkte flja denna guide: https://www.ifixit.com/Guide/MacBook...lacement/10378

Vilken SSD skulle ni rekommendera?

Funderar p Samsung 860 EVO 500 GB.

Tack p frhand!
Citera
2019-06-29, 23:32
Medlem
Ta den SSD:n. Var frsiktig med SATA-kabeln, den r vldigt skr. Eventuella problem i efterhand beror antagligen p att den nd gick snder. Aldrig fel att skaffa en kabel som backup.
Citera
2019-06-30, 00:07
Medlem
Tack fr svar!

D ska jag bestlla en sn direkt.

Ngot annat speciellt att tnka p?
Citera
2019-06-30, 06:56
Medlem
Bytte till en sdan 1TB EVO SSD i min 2009 MacBook Pro.
Enkelt byte, inga problem med nn SATA-kabel, s den r inte s jkla skr, men man br vara frsiktig med den sklart. Det strsta problemet med den kabeln r nog att den kan ligga och skava mot insidan p datorns hlje och skadas s den jordar i aluminiumhljet.

Om det gr p din dator (minns inte nu i farten) s passa ven p att stta in max RAM-minne, r inte s dyrt men gr skillnad det med.

Kan garantera att du kommer att bli frvnad vilket skillnad det blir med en SSD.
Citera
2019-06-30, 09:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wayney
Tack fr svar!

D ska jag bestlla en sn direkt.

Ngot annat speciellt att tnka p?
Gr en backup frst.
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Bytte till en sdan 1TB EVO SSD i min 2009 MacBook Pro.
Enkelt byte, inga problem med nn SATA-kabel, s den r inte s jkla skr, men man br vara frsiktig med den sklart. Det strsta problemet med den kabeln r nog att den kan ligga och skava mot insidan p datorns hlje och skadas s den jordar i aluminiumhljet.

Om det gr p din dator (minns inte nu i farten) s passa ven p att stta in max RAM-minne, r inte s dyrt men gr skillnad det med.

Kan garantera att du kommer att bli frvnad vilket skillnad det blir med en SSD.
Angende det fetade s har du en annan datormodell. Mina varningsord om kabeln gller inte den.
Citera
2019-06-30, 10:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gruva

Angende det fetade s har du en annan datormodell. Mina varningsord om kabeln gller inte den.

Jo, samma problem och risker med SATA-kabeln finns ven p den MBP jag har. Det r en tunn folieledare som ligger under HDD/SSD, nr datorn ligger p rygg och bottenlocket demonterat. Dr kan den ligga och skava mot insidan p top case och f mikroskopiska hl i sitt skyddshlje vilket gr att den kan jorda mot chassiet och ge en massa mysko fenomen...

Sk p ntet och du skola finna att detta frekommer ven p MBP 2009
Citera
2019-06-30, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Jo, samma problem och risker med SATA-kabeln finns ven p den MBP jag har. Det r en tunn folieledare som ligger under HDD/SSD, nr datorn ligger p rygg och bottenlocket demonterat. Dr kan den ligga och skava mot insidan p top case och f mikroskopiska hl i sitt skyddshlje vilket gr att den kan jorda mot chassiet och ge en massa mysko fenomen...

Sk p ntet och du skola finna att detta frekommer ven p MBP 2009
Det r olika kablar i olika utfrande och TS har inte din dator. Jag har sjlv jobbat med bda datormodellerna s jag vet. Originalkabeln som sitter i MBP Mid 2012 r knt knslig och skr, medan s inte r fallet fr MBP Mid 2009 (ven om SBS givetvis kan orsaka fel p den ocks). r det alltfr jobbiga fakta att ta in?
I vrigt bryr jag mig inte om dina anekdoter som enbart r av exhibitionistisk natur i sammanhanget. Du vill synas och skrodera, helt enkelt. S jag stter fr egen del punkt hr. Men jag utgr frn att du svarar med nnu ett frment verlgset inlgg utifrn dina erfarenheter av en helt annan datormodell.
Citera
2019-06-30, 12:56
Medlem
Tack fr svaren!

Var inne och lste p ett forum och d pratar man om SATA II och SATA III kabel.
Kan det vara s att jag mste kpa en ny kabel direkt d jag har en SATA II i min dator men behver en SATA III?

Har 8 GB ram idag, som jag frstr r 16 GB max. Skulle det bli ngon skillnad eller rcker det med att byta till SSD?
Citera
2019-06-30, 13:40
Medlem
Citat:
Tack fr svaren!

Var inne och lste p ett forum och d pratar man om SATA II och SATA III kabel.
Kan det vara s att jag mste kpa en ny kabel direkt d jag har en SATA II i min dator men behver en SATA III?

Har 8 GB ram idag, som jag frstr r 16 GB max. Skulle det bli ngon skillnad eller rcker det med att byta till SSD?
Originalkabeln klarar SATA 3 = 6 Gbps. Originalhrddisken r dock bara SATA 2.
8 GB rcker om det inte handlar om mycket bilder eller filmer eller andra program som krver mycket av internminnet, i regel olika former av redigeringsprogram.
Citera
2019-06-30, 13:48
Medlem
Okej, d brjar jag med att bara uppgradera till SSD.

Kan jag kpa ex nedanstende SATA-kabel eller ska det vara ngon annan?

https://www.netonnet.se/art/datorkom...MaAuFxEALw_wcB
Citera
2019-06-30, 14:17
Medlem
Citat:
Okej, d brjar jag med att bara uppgradera till SSD.

Kan jag kpa ex nedanstende SATA-kabel eller ska det vara ngon annan?

https://www.netonnet.se/art/datorkom...MaAuFxEALw_wcB
Du ska ha en sdan hr kabel (special): https://net2world.se/reservdel-apple...pro-821-1480-a
Det finns billigare p Ebay.
Citera
2019-06-30, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gruva
Du ska ha en sdan hr kabel (special): https://net2world.se/reservdel-apple...pro-821-1480-a
Det finns billigare p Ebay.

Okej, stort tack fr alla svar!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här