Citat:
Ursprungligen postat av
darkman74
Bevis och bevis, det finns fakta och sedan måste man ta hänsyn till alla andra omständigheter. Nu menar jag uppriktigt sagt ALLA omständigheter.
T ex. att ASAP Rocky har förekommit i bryderier tidigare, men det har även målsägande gjort. Dessutom har den senare i det här fallet de facto dömts vid flera tillfällen. Det är inte direkt någon trevlig bild man får av den målsäganden.
Fakta är ju att målsäganden även har varit den som har inlett konfrontationen upprepade gånger. Något som i slutändan har föranlett den slutliga fysiska konfrontationen.
Sedan blir det upp till tingsrätten att bedöma vem som bär skuld till vad.
Personligen stör jag mig på flera saker. Dels att man häktar en person för en så pass "vanlig" företeelse som det här när praxis är att man gör ett förhör och sedan släpper personen tills vidare. Det är ärligt talat befängt att tala om en "flyktrisk". Ja, den finns men det är i mitt tycke ett övergrepp att häkta någon för det här eftersom straffet redan nu med råga vida överväger normal straffpraxis för liknande situationer. Det rör sig om ett straff som absolut normalt sett omvandlas till samhällstjänst/villkorligt dom och/eller böter. Att häktas i veckor för detta är på alla tänkbara sätt långt värre än vad en normal dom är.
Nästa bisarra sak är ju att åklagaren helt släpper motanmälan. Inte ens med god fantasi går det att se mannens attack med hörlurarna för "nödvärn", det är vansinnigt långsökt eftersom han hela tiden söker fortsatt konfrontation. Dessutom är personen som sagt tidigare dömd, hans beteende faller in på tidigare uppvisat beteende. Att tala om "heder" osv. är fullständigt irrelevant, även om det kan ge en viss förklaring så är det fortfarande oacceptabelt.
Tills jag hör en officiell godtagbar förklaring är det för mig absolut fullständigt häpnadsväckande att en svensk åklagare drar vad man måste anse som ett normalt "gruff" till den här magnituden.
Sist men inte minst så måste man väl på något sätt ändå berömma polisen för det utförliga arbetet de har gjort av brottsplatsen. MEN...däremot så ställer jag mig frågan kring hur fan de helt plötsligt kan utföra en sådan pass djuplodande undersökning när man normalt inte gör det? Det är trots allt fortfarande ett "vanligt" slagsmål med många inblandade.
Ta det på rätt sätt, jag önskar att polisen alltid vore lika noggranna men jag vet att de inte är det.
Som jag har sagt bra många gånger tidigare, skit har pucklat på skit. (ingen sida är ren och fin utan bägge sidor är lika mycket smuts i mina ögon)
Hade det inte varit för att ASAP råkar vara en kändis så hade det inte blivit en enda rubrik om det här, vilket är lite varför jag stör mig på det här rättsfallet, amerikanerna är primadonnor (och nu menar jag inte bara de tre misstänkta utan nu menar jag i stort sett hela folkgruppen) som behöver inse att världen inte snurrar kring dem, speciellt när de är kändisar.
Jag önskar också att polisen var så här noggrann vid varje fall och jag hoppas även att de skulle ta hand om vittnena bättre än vad de brukar speciellt när det finns en hotbild mot dem, men det lär vi tyvärr aldrig få se.