2019-08-02, 17:30
Medlem
CarolSeavers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Browndawg
Jag måste väl säga att jag tycker det var ett hyffsat ess dom kom med ändå. Det går inte att fälla dom för att ha gjort det i samförstånd. Försvaret har lyckats hitta vilken typ av flaska Meyers har hållit i, och den hade i princip klyvt skallen på afghanen om det hade gått till som han beskriver.

Jag menar att det faktum att det framgår på videon att A$AP säger, typ, "Now we need to fuck this...", och han går fram med de två andra -- alla tre lugnt gående --, styrker samförstånd. OBS! För själva gärningen som helhet utom kastet då -- oavsett vad man kommer fram till om glas.
Senast redigerad av CarolSeaver 2019-08-02 kl. 17:36.
Citera
2019-08-02, 17:30
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Men du tror att "förhandsbeskedet" (kvar i häkte/fri fot) kommer idag?

Från Expressens live-rapportering

Fredrik Sjöshult - EXPRESSEN
När de två sista försvararna är klara med sina pläderingar måste tingsrätten ta ställning till om de misstänkta ska vara kvar i häkte. Det kan också bli så - och det är nog ganska troligt - att ett muntligt domslut också meddelas efter rättens överläggning.

Så ja, beskedet borde komma snart. (idag).
Citera
2019-08-02, 17:31
Avstängd
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Tycker att "kastet" inte ser så ringa ut...
Det är något som rätten skall bedöma. Jag gissar fortfarande på ringa misshandel. Alternativt misshandel och villkorlig dom.
Citera
2019-08-02, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Nej, man får inte slå och sparka på någon vare sig de ligger ner eller ej. ASAP lade ut filmen EFTER att tjejernas folm hamnat på TMZ.

Men misshandel? Tveksamt då det inte går att visa var såren kom ifrån. Jag gissar glas på marken eller andra föremål. Ringa misshandel och villkorlig dom + böter.

Håller helt med.

Såren är heller inte så djupa att det skulle kunna komma från en flaska som använts som tillhygge.

Glassplitter på marken är en troligare förklaring.

Inga bevis finns för grov misshandel.
Citera
2019-08-02, 17:32
Medlem
Passepartouts avatar
Här kommer frågan om nödvärnsrätten in.

Citat:
Mattias Knutson - EXPRESSEN
Martin Persson tar upp att det är rimligt att hans huvudman blev rädd när han såg blod och hörde en glasflaska krossas – och kopplar därmed på argumentet om nödvärnsrätten.
– Det är det som åklagaren måste motbevisa, säger Martin Persson. https://www.expressen.se/noje/asap-r...as-fa-sin-dom/
Citera
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Det är något som rätten skall bedöma. Jag gissar fortfarande på ringa misshandel. Alternativt misshandel och villkorlig dom.

Ringa misshandel är ungefär en örfil. Det är närmare grov misshandel än ringa.
Citera
Medlem
Citat:
Kastet är imponerande, Rocky har slagits tidigare. Men det var inte han som inledde konfrontationen, han försökte tvärtom deeskalera.
Citera
2019-08-02, 17:33
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinclair
Ju närmare dom kom, desto större försiktighet med tvärsäkra uttalande. Det har jag lärt mig.
Jag uttalar mig bara om min uppfattning - inte någon universell sanning när det gäller domen.

Om rätten friar i det här målet då kommer man skapa stora problem att döma i framtida misshandelsmål.
Citera
2019-08-02, 17:33
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Kastet är imponerande, Rocky har slagits tidigare. Men det var inte han som inledde konfrontationen, han försökte tvärtom deeskalera.

Jaha. Men om vi ponerar att kastet inte är nödvärn, så tycker jag snarare det är misshandel än ringa misshandel.
Citera
2019-08-02, 17:34
Medlem
CHALLETVAERVIGGs avatar
Citat:

Han använder afghanens egen kraft som kommer mot honom och hävstångs-kastar honom vidare bara...
Citera
Medlem
locknlolls avatar
Oj då. Rockys advokat tog med sig en chamangeflaska in i rätten, för att försöka få det förklarat vilka skador man får från en sån här ?
Citera
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Som jag uppfattar det börjar åklagaren inse att han möjligen inte kan få dem fällda för misshandel av normalgraden och skulle kunna ändra gärningsbeskrivningen till "åtminstone ringa misshandel". Eller har jag fel där?
Ja, åklagaren behöver inte ha med det yrkandet, utan rätten är fri att döma till det ändå. Det är ändringen som kom efter Lindomefallet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in