Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-07-06, 17:42
Medlem
GormDenGamles avatar
I och med succéerna med bl.a. "Lejonkungen" och "Aladdin". Kommer det även en ny "Den lilla sjöjungfrun".
Denna gången är inte Ariel vit, utan svart, och spelas av Halle Bailey.
Regissör är Rob Marshall.

- Hur kommer denna att bli?
- Kassasuccé?
- Gör Disney rätt som ersätter en klassisk vit Ariel med en svart?
- Är detta dödsstöten för Disney?

IMDB: https://www.imdb.com/title/tt5971474/
Moviezine: https://www.moviezine.se/nyheter/sva...om-hant-disney
Citera
2019-07-06, 17:45
Medlem
Nej det är inte dödsstöten att de sätter in en neger i rollen för det är en barnfilm.
Citera
2019-07-06, 18:03
Medlem
Spela roll, det är ju en barnfilm. Kan tycka att det är lite fel eftersom Ariel är dansk, men ingen större skada skedd.
Citera
2019-07-06, 19:20
Medlem
Rogerdotters avatar
Orka bry sig om hudfärg eller
Citera
2019-07-08, 02:06
Medlem
Inte för att jag tänkte se filmen även om det var en vit Ariel men det är så jävla löjligt att de inkvoterar en neger bara för att vara pk och "aktuella".

Majoriteten kommer väl hylla det och kalla det revolutionerande...
Citera
2019-07-08, 02:09
Medlem
Grollarens avatar
Är det slut på sagor i världen?
Det kommer ju bara repriser därifrån nu.
Ja det blir säkert en kassasuccé.
Barnfamiljer verkar ju inte kunna komma på något roligare att göra än att springa på bio.
Citera
2019-07-08, 03:37
Medlem
KlasseArbogas avatar
säger grattis till Disney som tar ännu ett korrekt beslut att inkludera alla, inte bara de mest priviligerade
Citera
2019-07-08, 06:06
Medlem
Jackdawcrests avatar
Det är en saga, hudfärg på skådespelerskan har i det här fallet absolut ingen betydelse. Hade det varit historiskt inspirerat, dvs om en svart hade spelat Marie-Antoinette så hade det bidragit till ett upphävande av misstro, och därmed objektivt ett dåligt val av skådespelerska.
Citera
2019-07-08, 09:49
Medlem
Doubts avatar
Spelar ingen roll i det här fallet skulle jag säga. Det mer utmärkande draget hos Ariel är väl hennes röda hår så blir väl mer hur hon passar i det.
Som skådespelare tror jag hon kan passa ganska bra så tror nog det blir en hyfsad film. Dom kommer säkert att tjäna en del på den, tror inte direkt skådespelarens hudfärg gör till eller från. De som vill se den ser den i vilket fall, de som inte gjort det, det är mer inställningen till lilla sjöjungfrun som avgör skulle jag tro.
Citera
2019-07-08, 13:52
Moderator
Popesizes avatar
Bortstötandet av rödhåriga karaktärer i populärkulturen fortsätter. -Gingercide, mina vänner.

Disney har slut på idéer då allt nu bara handlar om "live-action" remakes av gamla succéfilmer.
Vi hade nyss premiär av både Dumbo och Aladdin. Nästa vecka är det Lejonkungen. Jag tyckte jag såg något om att trailern för Mulan släpptes nyligen (eller så släpps den inom den närmsta tiden).
Och hur många remakes har de inte gjort de senaste åren överlag?

Jag antar att det är billigare än att betala löner till ett animationslag som tillsammans gör en tecknad film, och sedan skådespelare som gör rösterna. Och med tanke på hur amerikansk animationsindustri ser ut nu för tiden, så kan jag också ha viss förståelse för deras beslut.
Men visst, det stinker att vi inte ser något nytt och fräscht.

Disney har som sagt slut på idéer. Deras största kassakossor mjölkar de ut tills det sinar. Titta på Star Wars-franchisen. Det går inte bra för den. Den nya Star Wars-delen i Disneyworld har tydligen extremt få besökare. Solo-filmen floppade, och folk verkar inte vara speciellt sugna på episod 9.

Vi får se hur långt det går för Marvel nu också, utan RDJ som dragplåster.
Citera
2019-07-08, 15:40
Medlem
RedXs avatar
En vetenskapligt korrekt sjöjungfru (ja, jag vet) torde rimligtvis ha svart/mörk rygg och ljusare mage/fejs.
Citera
2019-07-08, 15:45
Medlem
PlutoJs avatar
Kommer sjöhäxan Ursula spelas av en vit CIS-man eller av en färgad kvinna?

Edit: Kollade IMDB och ser att Ursula ska spelas av Melissa McCarthy, vit kvinna av europeisk härkomst. Dessutom rödhårig.
Senast redigerad av PlutoJ 2019-07-08 kl. 15:48.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in