Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-07-06, 20:31
Medlem
arakas avatar
https://www.svd.se/do-inleder-tillsyn-efter-boneforbud

Diskrimineringsombudsmannen (DO) inleder ett tillsynsärende, sedan Bromölla kommun i juni beslutade att kommunanställda inte längre fick be på arbetstid, rapporterar Sveriges Radio Ekot.
DO kräver att kommunen senast den 20 augusti svarar på tio frågor.

Upprörande att man inte får be på betald arbetstid va?
Citera
2019-07-06, 20:32
Medlem
Couplets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av araka

Diskrimineringsombudsmannen (DO) inleder ett tillsynsärende, sedan Bromölla kommun i juni beslutade att kommunanställda inte längre fick be på arbetstid, rapporterar Sveriges Radio Ekot.

jag tycker det är rätt upprörande. För det är ju inte kristna, satanister eller nikotinister man vill sätta dit, utan muslimer...
Citera
2019-07-06, 20:34
Medlem
arakas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Couplet
jag tycker det är rätt upprörande. För det är ju inte kristna, satanister eller nikotinister man vill sätta dit, utan muslimer...
Hoppas att det blir miljonböter för kommunen och feta skadestånd för de berörda mussarna.
Klart man ska få be på betald arbetstid. På rasterna finns det så mycket annat att göra, köpcenterbesök, skitsnack om arbetskamraterna på arabiska och rökning tex.
Senast redigerad av araka 2019-07-06 kl. 20:37.
Citera
2019-07-06, 20:35
Medlem
Man får väl be även som kristen, på betalad tid. Man går ifrån. Det tar 5 minuter. Andra går ut och röker.
Citera
2019-07-06, 20:38
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Jag förmodar att du är ironisk.
Citera
2019-07-06, 20:39
Medlem
Sooks avatar
Citat:

Vad spelar det för roll. Inte värre än att jag går på toa och passar på att kolla facebook.
Citera
2019-07-06, 20:39
Medlem
Couplets avatar
Citat:
Hoppas att det blir miljonböter för kommunen och feta skadestånd för de berörda mussarna.
Klart man ska få be på betald arbetstid. På rasterna finns det så mycket annat att göra, köpcenterbesök och rökning tex.
Har ett flertal kristna kollegor som ber på arbetstid. Visst, de ligger inte på en matta men de ber. Själv är jag rökare och det sägs att vi är de sämsta jävla undersåtarna av alla. Sanningen är den att när jag röker så använder jag den tiden åt att jobba med sådan som inte finns tid till annars - förbättringsarbeten, planering, proaktiv analys, produktionsbehovsgenomlysning och sån skit. Det är ju inte så att man inte jobbar bara för att man inte råkar lyfta en kartong eller låtsas kolla sin mail vid datorn.
Citera
2019-07-06, 20:40
Medlem
arakas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Vad spelar det för roll. Inte värre än att jag går på toa och passar på att kolla facebook.
Du menar att mussar går mindre på toa och inte använder facebook lika mycket som kristna, eller?
Citera
2019-07-06, 20:42
Medlem
arakas avatar
Citat:
Har ett flertal kristna kollegor som ber på arbetstid. Visst, de ligger inte på en matta men de ber. Själv är jag rökare och det sägs att vi är de sämsta jävla undersåtarna av alla. Sanningen är den att när jag röker så använder jag den tiden åt att jobba med sådan som inte finns tid till annars - förbättringsarbeten, planering, proaktiv analys, produktionsbehovsgenomlysning och sån skit. Det är ju inte så att man inte jobbar bara för att man inte råkar lyfta en kartong eller låtsas kolla sin mail vid datorn.
Jag har haft massor med både kristna och muslimska kollegor under åren. Ingen har någonsin behövt be under arbetstid.
Citera
2019-07-06, 20:42
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Har ett flertal kristna kollegor som ber på arbetstid. Visst, de ligger inte på en matta men de ber.

Precis. Det finns en skillnad.
Citera
2019-07-06, 20:43
Medlem
Citat:
Klart man ska få be på betald arbetstid. På rasterna finns det så mycket annat att göra, köpcenterbesök, skitsnack om arbetskamraterna på arabiska och rökning tex.
Och jag. Ill runka på arbetstid men min arbetsgivare säger nej. Diskriminering?
Citera
2019-07-06, 20:43
Medlem
Citat:

Om det leder till konflikter på arbetsplatsen har arbetsgivare rätt att förbjuda. Så vi får väl vänta och se hur kommunen svarar, vad orsaken är. Men konstigt är det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in