2019-07-08, 08:15
Medlem
AllarNs avatar
Saxat från Polisens hemsida:

Kl 04:08 under morgonen inkom telefonsamtal om en skjutning vid Kupolen i Borlänge. Ambulans och polis till platsen. Den skjutne avlider senare på sjukhus. Händelsen rubriceras som mord. Den avlidne är inte identifierad med säkerhet och anhöriga har därmed inte kunnat underrättas. I det fall allmänheten har gjort några iakttagelser som kan sättas i samband med händelsen så är polisen tacksam för att få del av dessa uppgifter via polisens växel 11414 och begär att få bli kopplad till Pkc

Mer information lär komma.
Citera
2019-07-08, 08:27
Medlem
Universells avatar
polis-sidans länk: https://polisen.se/aktuellt/handelse...drap-borlange/

https://sverigesradio.se/sida/artike...rtikel=7259186

Kommer väl mer information där snart
Citera
2019-07-08, 08:31
Medlem
AllarNs avatar
Det ser ut att vara delar av den nordvästra parkeringen på kupolen som är avspärrad.

https://minfil.com/Hcfezey1n3/b3fa8c...39be6c66a_jpeg
https://minfil.com/E0f3z4ydnb/6867e6...253147cff_jpeg
Citera
2019-07-08, 08:48
Medlem
BlueSnows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kungalfonzo
Som uppväxt i stan är man knappast förvånad längre. Suck 😢

Nej, det kan man tänka sig. Trist.

Bott här i tio år och inte märkt så mycket av någonting förrän man bytte sida av stan och inte längre bodde i närheten av älvpromenaden, så att säga.

Hur som helst - gick förbi där tidigare på morgonen och undrade på vad som hänt. Jag trodde nästan på något inbrott av större skala i och med området. Men var alltså betydligt större än så.

Får se när/om det kommer ut något mer. Nu handlar det inte direkt om småpotatis. Men lagt märke till att varenda tråd om Borlänge (nästan) i princip dör ut ganska omgående även om det är ting av den allvarligare graden.

Obehagligt hur som helst..
Citera
2019-07-08, 08:49
Medlem
BlueSnows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P-o-beln
Odds på att det händelsen är knarkrelaterad med koppling till Sveriges, sedan ett par decienner tillbaka, enastående migrationspolitik? 11 på 10 satsade?

Gissningsvis.

Droger åtminstone.

Det flödar rätt bra, och både tas och säljs av vita som invandrat folk.

Men förmodligen är det väl som du gissar på.
Citera
2019-07-08, 09:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nilltre
Några miljoner gånger högre än att någon godhjärtad samhällsmedborgare har försökt göra staden bättre iaf. Vad hände med betonggravar, stenkistor och hederliga pusseltunnor? Lik försvunna utan spår för alltid...
Kriminella idag saknar kunskap och finess, helt utan klass.
Du vet väl att ju högre odds desto mer osannolik är utgången?

Man behöver inte visa den sorts hänsyn för "spår" på samma sätt nuförtiden. Och då menar jag specifikt om man varit "papperslös" och fått "nya papper" flera gånger om av nån obskyr svensk myndighet, typ migrationsverket. Givetvis.
Citera
2019-07-08, 09:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlueSnow
Nej, det kan man tänka sig. Trist.

Bott här i tio år och inte märkt så mycket av någonting förrän man bytte sida av stan och inte längre bodde i närheten av älvpromenaden, så att säga.

Hur som helst - gick förbi där tidigare på morgonen och undrade på vad som hänt. Jag trodde nästan på något inbrott av större skala i och med området. Men var alltså betydligt större än så.

Får se när/om det kommer ut något mer. Nu handlar det inte direkt om småpotatis. Men lagt märke till att varenda tråd om Borlänge (nästan) i princip dör ut ganska omgående även om det är ting av den allvarligare graden.

Obehagligt hur som helst..

Verkligen obehagligt hur det blivit. Därför man är försiktigare med saker numer såsom att jag alltid tar taxi hem från krogen när jag väl är ute. Förut när man var yngre gick jag från stan till åselby / Gylle. Det vågar jag inte nu
Citera
2019-07-08, 09:09
Medlem
spotthuvas avatar
Företagsamma människor i farten. Ger sig ut på jobb tidig morgon med verktyg i fickan. Mycket verktyg i omlopp i dagens Sverige och nu har man börjat använda dem också.

Tid och energi som kunde använts till något mer produktivt. Sådant här svartarbete är inget bra.
Senast redigerad av spotthuva 2019-07-08 kl. 09:12.
Citera
2019-07-08, 09:10
Medlem
BlueSnows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kungalfonzo
Verkligen obehagligt hur det blivit. Därför man är försiktigare med saker numer såsom att jag alltid tar taxi hem från krogen när jag väl är ute. Förut när man var yngre gick jag från stan till åselby / Gylle. Det vågar jag inte nu

Fullkomligt förståeligt.

Är fördjävligt att man anpassat sig något, om ej annat.

Blivit färre middagar ute och så vidare men kanske främst spelningar och krogbesök (som tenderar att löpa enda in på småtimmarna) då blir det taxi, eller buss om någon sådan går.

Ah, antar man hamnade offtopic nu.

Vi får se vad det handlar om, helt enkelt.

Men någon slags droghandel/uppgörelse är väl inte helt otroligt. Och hoppas att man kan få reda på lite mer, för en gångs skull. Så man vet vad det är som händer (även man kan gissa sig till det, droger, droger, droger)

Som man nämnde ovan, trådarna om Borlänge dör oftast ut snabbt och tycker att vissa händelser bara rinner ut i sanden utan att man får veta vad som hänt. Ger en mer otrygg stämning snarare än att det uteslutande skulle handla om nyfikenhet som Borlängebo.
Citera
2019-07-08, 09:12
Medlem
Visst har det varit någon sorts festival i Borlänge i helgen?
Citera
2019-07-08, 09:17
Medlem
BlueSnows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gojanO

Där har du faktiskt en bra poäng.

Det har varit Peace and Love. Dock inte samma stora festival som det brukar vara, har för mig att de lyckades konka den när de tog hit Rihanna. Men en lite mindre med svenska "popstjärnor".

Samband?
Men som jag kan se det spelade sista bandet 00.30 - 02.00 på natten TILL söndag.
Med det sagt spelade alltså inga band över dagen och aftonen på söndagen (om man ej kollar helt yrt)

Fast klart, när man själv orkade hänga där för några år sedan när det var större fanns en hel del eftersläntrare. Men de flesta fick nog gå då för de började städa området redan söndag..
Citera
2019-07-08, 09:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gojanO

Peace and love?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in