Citat:
Ursprungligen postat av
HatarSkolan
Är det kol12-metoden man använder för att datera? Hur skiljer sig kraniumen åt mellan HS och HE t.ex?
Om det är kol-14 metoden du menar så är den knappast användbar för så här gamla prover. Annars hade jag inte tillgång till hela nautre-artikeln, så jag får spekulera lite; nedanstående referat/tolkning är alltså med reservation för att jag missförstått något.
Man har alltså två skallar i dåligt skick från Grekland och har ålders-bestämt dem med Uran-isotoper (?) och rekonstruerat utseendet på kranierna med simulering m.m. Åldersbenämningen är nog riktig, men man bör kanske vara mer skeptisk mot utseende-rekonstruktionen. Hursomhelst så tyder resultaten på två rätt vitt skilda åldrar - 170 000 år sen och 210 000 år sedan. Det yngre fossilet verkar ha neanderthaldrag, möjligen uppblandat med modern människa, medan det äldre är mer lik modern människa men har äldre drag.
Hur skal man tolka detta? Att modern människa fanns i Sydeuropa, medan ersattes av neanderthalare? Eller att neanderthalarna utvecklades från en typ som liknade modern människa? Att små grupper moderna människor vandrade in i Sydeuropa och assimilerades av neanderthalare? Kan de äldre fynden vara en övergångsform av Homo heidelbergensis till Homo sapiens? I så fall så blir rent av Europa Afrika stridbar om en del av äran till att vara mänsklighetens urhem?
Fynden är intressanta, men kanske inte så epokgörande som de framställts i media. Olyckligtvis är det ju så att forskningsfältet om människan ursprung är präglat av politik, förutfattade meningar och baktaleri, vilket har gjort att hjärnspöket "
out-of-Africa" legat som en våt filt över debatten, men de ovan nämnda fynden, med något som kan vara en modern människa utanför Afrika "för tidigt" kan förhoppningsvis ytterligare hjälpa att störta charlatanerna från tronen, och en fri och förutsättningslös debatt kan råda igen!