Citat:
Ursprungligen postat av
jonte400
Var på Willys igår och handlade. Köpte hushållsost för 59.90 kg. Idag kom det ett reklambad från Lidl där de sålde hushållsost från Milbona för 39.90kg. Då jag köpt nästan två kg så blir det i runda slängar 40 kronor i förlust. Jag åkte tillbaka med osten till Willys men de säger att de inte tar tillbaka mejerivaror. Det blev en lång diskussion som slutade med att de betalade mellanskillnaden, eller min förlust på 38kr. En helt ok uppgörelse, men har de rätt att göra så här? Kan de neka att tillbaka ost som i det här fallet på sätt och vis sålts till överpris?
Var det någon som tvingade dig att köpa osten på Willys?
Har Willys gjort någon utfästelse om att alltid vara billigast på ost?
Fanns samma ost att köpa billigare i någon annan butik vid samma tillfälle?
Vad är samhällsnyttan med att du tar din egen och andras tid för "en lång diskussion" för att få tillbaka 38:-?
Det står dig fritt att välja var du vill handla. Vill du åka runt i 10 olika butiker för att hitta den billigaste osten, så gör det. Men inbilla dig inte att du någonstans har "rätt" att handla till marknadens lägsta pris. I så fall krävs att butiken ger en uttrycklig prisgaranti, och en sådan brukar alltid gälla samma vara av samma fabrikat. Det gäller då även ostar - man kan inte anta att t.ex ICA Basic och Arla är exakt samma ost, även om den heter Gouda.
Du förväntar dig dessutom att den ost du köper idag skall vara prisskyddad ifall du kan köpa samma eller liknande ost några dagar senare till ett annat pris. Affärer görs här och nu. Du avgör själv om du skall slå till nu, eller vänta på ett bättre erbjudande - som kanske kommer - eller inte kommer.
Jag förutsätter att du frivilligt åker tillbaka till butiken och betalar mellanskillnaden ifall de skulle höja priset inom en vecka efter att du köpt din ost. Allt annat vore att ensidigt dra fördelar på den andre partens bekostnad, vilket är högst oseriöst.
Bara personalkostnaden på Willys ligger närmare 10:- i minuten, så de betalar nog gärna en slant för att bli av med dig så fort som möjligt.
Du kontrollväger osten. Det tyder på att du är paranoid och utgår från att den andra parten konsekvent försöker lura dig.
Willys kan nog inte lösa dina problem - den hjälp du behöver finns nog i första hand inom den offentliga sektorn. Tråkigt nog har de resursbrist på de flesta ställen, så oavsett om man bor i sydost, sydsydost eller ost, så lär man få lära sig att leva med sina problem.