Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2019-07-17, 11:51
Avstängd
Var på Willys igår och handlade. Köpte hushållsost för 59.90 kg. Idag kom det ett reklambad från Lidl där de sålde hushållsost från Milbona för 39.90kg. Då jag köpt nästan två kg så blir det i runda slängar 40 kronor i förlust. Jag åkte tillbaka med osten till Willys men de säger att de inte tar tillbaka mejerivaror. Det blev en lång diskussion som slutade med att de betalade mellanskillnaden, eller min förlust på 38kr. En helt ok uppgörelse, men har de rätt att göra så här? Kan de neka att tillbaka ost som i det här fallet på sätt och vis sålts till överpris?
Citera
2019-07-17, 11:57
Medlem
Strongmanx2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonte400
Var på Willys igår och handlade. Köpte hushållsost för 59.90 kg. Idag kom det ett reklambad från Lidl där de sålde hushållsost från Milbona för 39.90kg. Då jag köpt nästan två kg så blir det i runda slängar 40 kronor i förlust. Jag åkte tillbaka med osten till Willys men de säger att de inte tar tillbaka mejerivaror. Det blev en lång diskussion som slutade med att de betalade mellanskillnaden, eller min förlust på 38kr. En helt ok uppgörelse, men har de rätt att göra så här? Kan de neka att tillbaka ost som i det här fallet på sätt och vis sålts till överpris?
Ja, de har rätt att göra så.
Färskvaror är temperaturkänsliga och butiken vet inte hur du har förvarat osten.
Det är en sak ifall du bara går utanför butiken och ångrar dig, men att komma tillbaka dagen efter med färskvaror har en butik rätt att neka.

Haft denna diskussion med en släkting som är butiksägare till en Konsumbutik i Kalmar, var en som drog det hela till rätten men den personen förlorade.
Citera
2019-07-17, 11:59
Moderator
Gordon Blixts avatar
Citat:
En helt ok uppgörelse, men har de rätt att göra så här?
Ja. En livsmedelsbutik har ingen skyldighet att ha öppet köp på livsmedel. Det är rätt självklart att Willys inte tar tillbaka din lätt begagnade ostförpackning som är obrukbar för butiken.
Citera
2019-07-17, 11:59
Medlem
sinistrals avatar
Ja
Ja, priset är oväsentligt.
Citera
2019-07-17, 12:02
Medlem
Citat:

Ja. Helt otroligt att du ens fick mellanskillnaden. Dom måste ha tyckt att det inte var värt besväret att tjafsa. Du hade inte rätt att kräva något alls.
Citera
2019-07-17, 12:04
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av ToffOpic
Ja. Helt otroligt att du ens fick mellanskillnaden. Dom måste ha tyckt att det inte var värt besväret att tjafsa. Du hade inte rätt att kräva något alls.

Man får stå på sig i dagens samhälle, är så irriterande att bli lurad.
Citera
2019-07-17, 12:05
Medlem
Citat:

Du blev inte lurad.
Citera
2019-07-17, 12:06
Medlem
Öppet köp är ett frivilligt åtagande som de kan villkora hur de vill. Klart som fan de inte köper tillbaka din ost som du kanske glömde framme över natten och de i vilket fall som helst får slänga. Löjligt bra good-will deal du fick på att få tillbaka mellanskillnaden.
Citera
Medlem
De var ju ändå schyssta. Pröva med ICA nästa gång. Är totalt nej. Du får inte ens returnera en plastkasse som du tagit för mycket.
Citera
Medlem
SkogsKexors avatar
Citat:

Vad var kostnaden för att åka tillbaka till butiken?
Citera
2019-07-17, 12:07
Medlem
kalkryggars avatar
För det första: vad är det som gör att dom har sålt sin ost till "överpris"? Jämför du samma märke? Det är grundkrav nummer ett om du skall hävda överpris.

Jag förstår också att dom inte tar tillbaka mejerivaror eftersom dom inte kan sälja dom igen. Det måste kastas. För jag hoppas verkligen inte att dom butiker jag handlar i tar tillbaka.

Det låter som att det har blivit diskussion och efter ett tag så har inte personen orkat med dig mer och erbjudit dig mellanskillnaden. Kanske tar den stackars kassören från sina personliga pengar för att slippa höra dig eftersom han inte heller kan ge dig en sån mellanskillnad.

Om jag var vid kassan i butiken och hörde dig tjata om detta så skulle jag trätt emellan och sagt dig ett sanningens ord och sen motat ut dig från butiken.

Citat:

Vem har lurat dig? Det låter mer som att du försökt att lura butiken och till viss del lyckats.
Senast redigerad av kalkryggar 2019-07-17 kl. 12:09.
Citera
2019-07-17, 12:09
Medlem
onnyts avatar
Citat:

På viket sätt har du blivit lurad?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in