2019-07-17, 12:13
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av onnyt
På viket sätt har du blivit lurad?
Nämen kanske inte lurad. Men inte så kul att få hem ett reklamblad och inse att man förlorat 40 kr på bara ost. Det känns så fruktansvärt snopet och så har man svårt att släppa det helt enkelt
Citera
2019-07-17, 12:17
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
För det första: vad är det som gör att dom har sålt sin ost till "överpris"? Jämför du samma märke? Det är grundkrav nummer ett om du skall hävda överpris.

Jag förstår också att dom inte tar tillbaka mejerivaror eftersom dom inte kan sälja dom igen. Det måste kastas. För jag hoppas verkligen inte att dom butiker jag handlar i tar tillbaka.

Det låter som att det har blivit diskussion och efter ett tag så har inte personen orkat med dig mer och erbjudit dig mellanskillnaden. Kanske tar den stackars kassören från sina personliga pengar för att slippa höra dig eftersom han inte heller kan ge dig en sån mellanskillnad.

Om jag var vid kassan i butiken och hörde dig tjata om detta så skulle jag trätt emellan och sagt dig ett sanningens ord och sen motat ut dig från butiken.

Vem har lurat dig? Det låter mer som att du försökt att lura butiken och till viss del lyckats.

Sök inte jobb som konsumentombud bara. Du kan mota ut mig, men du får betala för osten, hade du gjort det din snåle fan?
Citera
2019-07-17, 12:38
Medlem
emotallts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonte400
Var på Willys igår och handlade. Köpte hushållsost för 59.90 kg. Idag kom det ett reklambad från Lidl där de sålde hushållsost från Milbona för 39.90kg. Då jag köpt nästan två kg så blir det i runda slängar 40 kronor i förlust. Jag åkte tillbaka med osten till Willys men de säger att de inte tar tillbaka mejerivaror. Det blev en lång diskussion som slutade med att de betalade mellanskillnaden, eller min förlust på 38kr. En helt ok uppgörelse, men har de rätt att göra så här? Kan de neka att tillbaka ost som i det här fallet på sätt och vis sålts till överpris?

Att du ens orkade åka tillbaka och försöka lämna tillbaka en färskvara. Allt detta för 38 kronor?!?
Jag hade swishat 100 spänn till dig om du är så fattig.

Tyckte du inte att det var pinsamt? Jag sitter här och skäms å dina vägnar.

För 38 kronor åka tillbaka, klaga, lämna tillbaka och sedan tänkte du köpa den där Milbona skiten som är syntetisk produkt. Vidrigt.

Du måste var en oerhört jobbig person att leva med.
Citera
2019-07-17, 12:47
Medlem
Sockermunkens avatar
De flesta butiker accepterar inte retur eller byte av mejeriprodukter av den anledningen att de (efter att ha fått tillbaka varan) inte längre kan garantera att den förvarats på ett korrekt sätt. De kan ju omöjligt veta om du haft varan framme i rumstemperatur i flera timmar eller inte. Det blir en säkerhetsrisk helt enkelt
Citera
2019-07-17, 12:53
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Sockermunken
De flesta butiker accepterar inte retur eller byte av mejeriprodukter av den anledningen att de (efter att ha fått tillbaka varan) inte längre kan garantera att den förvarats på ett korrekt sätt. De kan ju omöjligt veta om du haft varan framme i rumstemperatur i flera timmar eller inte. Det blir en säkerhetsrisk helt enkelt

Jo men jag försäkrade dom om jag åkte hem med osten, kontrollvägde den, för att sedan lägga den i kylskåpet. Jaja skit samma, mig lyckades dom inte lura denna gång. Samtidigt inser man ju att många som kanske inte har huvudet helt på skaft, lätt blir lurade av sånt här.
Citera
2019-07-17, 12:58
Medlem
HVIT.s avatar
Vilken dåre TS måste vara? Lurad? Du köper en Arla-ost för bra pris, dock är Hushållsost en styggelse, och jämför med en ännu värre från Lidl! Kom du ut bakvägen eller? Du måste vara jävligt jobbig att umgås med. Tror fan att en butik inte tar tillbaka en vara som brutit kyl- eller fryskedjan. Vem fan vill ha din jävla ost som stått i ditt äckliga kylskåp??? De betalade nog dej för att slippa se och höra dej, väl investerade pengar av Willys. Nästa gång jag handlar där ska jag dubbelscanna en riktig ost för att kompensera dem för idioter som du!
Citera
2019-07-17, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jonte400
Jo men jag försäkrade dom om jag åkte hem med osten, kontrollvägde den, för att sedan lägga den i kylskåpet. Jaja skit samma, mig lyckades dom inte lura denna gång. Samtidigt inser man ju att många som kanske inte har huvudet helt på skaft, lätt blir lurade av sånt här.
Som andra redan påpekat: Ingen har lurat dig, eller försökt med detta. Öppet köp brukar sällan omfatta livsmedel alls. Prissättningen är fri.
Citera
2019-07-17, 13:40
Medlem
Wikitomtes avatar
1. Nej, du har inte blivit lurad. I Sverige har vi fri prissättning. Om du eftersträvar planekonomi får du bosätta dig i Nordkorea.
2. Nej du får inte lämna tillbaka färskvaror då du brutit den kontrollerade kylkedjan. Butiken får inte enligt lag ha öppet köp på färskvaror. (Läs livsmedelslagen)
Citera
2019-07-17, 13:47
Medlem
DaChiefs avatar
Ja det är rimligt att inte ha öppet köp på färskvaror. De kan inte sälja produkten eftersom de inte längre kan garantera att kylkedjor hållts.

Sen att hålla på som du gör för 40:-?
Är du urfattig eller?
Citera
2019-07-17, 14:38
Medlem
Tillämpar Willys öppet köp på några varor överhuvudtaget?

Många trögskallar verkar tro att öppet köp är något man har rätt till. Faktum är naturligtvis att det är ett helt frivilligt åtagande.
Citera
2019-07-17, 14:40
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
Lite OT, kolla posthistoriken!

(FB) Falukorv på Lidl vad dyrare än vad reklambladet visade- i strid

"I reklambladet stod det att falukorven skulle kosta 14:90. Jag åkte upp till Lidl och tänkte köpa flera stycken. Väl framme så kostar de 16.90. Jag hade tänkt köpa 5 stycken, men gjorde det ju inte nu. Finns det någonstans dit man kan vända sig då man ådragit sig kostnader för detta, bensin osv?"

Juridik på hög nivå!!
Ja det är väl juridik på hög nivå - och absolut en relevant felaktighet att uppmärksamma. Reklamen skall stämma med priset på varan -- annars handlar det ju om att lura dit kunder ... och många kunder som köper till högre pris blir rätt många kronor som rullar i fickan på handlarn.
Citera
2019-07-17, 14:42
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Besserschmitt
Tillämpar Willys öppet köp på några varor överhuvudtaget?

Många trögskallar verkar tro att öppet köp är något man har rätt till. Faktum är naturligtvis att det är ett helt frivilligt åtagande.
Nej, matvarubutiker i allmänhet gör inte det. Man får byta/lämna tillbaka varor som är felaktiga t ex sur mjölk, kött som luktar etc - dvs reklamera varor, men något öppet köp har de i allmänhet inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in