Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
Igår, 19:58
  #2113
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Det han gjorde är ju inte ens ett brott i Sverige. Så svårt att sätta honom i finkan här. Blir väl om han får detta beviljat att han bli fri igen. Något som kanske gör att USA kommer säga nej.
Jag tror det beror på vad som förhandlas vid övergången faktiskt.
När jag jobbade tog vi t ex emot en intagen som var dödsdömd, fick det omvandlat till livstid och sedan efter att han landade i Sverige kunde få det omförhandlat till tidsbestämt straff - men sändarlandet var tvungen att godkänna det.
En annan kom på ett straff och fick det omedelbart omvandlat till svensk straffskala .. så jag tror det beror på hur avtalet med respektive land ser ut. Jag är dock osäker.
Vi hade också en intagen (ej svensk) som var dömd via någon internationell rätt (terroristbrott, flygplanssprängning) - och för hans del gällde det straffet han hade och gick inte att omförhandla.
Han avtjänade en period i Sverige - fast officiellt fanns han inte här - och skickades sedan vidare.
Citera
Igår, 20:03
  #2114
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Jag tror det beror på vad som förhandlas vid övergången faktiskt.
När jag jobbade tog vi t ex emot en intagen som var dödsdömd, fick det omvandlat till livstid och sedan efter att han landade i Sverige kunde få det omförhandlat till tidsbestämt straff - men sändarlandet var tvungen att godkänna det.
En annan kom på ett straff och fick det omedelbart omvandlat till svensk straffskala .. så jag tror det beror på hur avtalet med respektive land ser ut. Jag är dock osäker.
Vi hade också en intagen (ej svensk) som var dömd via någon internationell rätt (terroristbrott, flygplanssprängning) - och för hans del gällde det straffet han hade och gick inte att omförhandla.
Han avtjänade en period i Sverige - fast officiellt fanns han inte här - och skickades sedan vidare.

Ok. Det var ju en från Thailand som fick ungefär samma. Men då var det han dömdes för även olagligt i Sverige.

Jo det kan bli ett problematiskt fall sett till det då att man vanligtvis går efter svensk straffskala. Men han vill nog gärna hem så man kanske gör en deal om att han ska sitta viss tid i svenskt fängelse.

Sedan såklart när han nu väl kommer sitta i svenskt fängelse kommer han säkert yrka på att detta är orättvis, jag sitter inne för något som inte är olagligt enligt svensk rätt.
Citera
Igår, 20:33
  #2115
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Ok. Det var ju en från Thailand som fick ungefär samma. Men då var det han dömdes för även olagligt i Sverige.

Jo det kan bli ett problematiskt fall sett till det då att man vanligtvis går efter svensk straffskala. Men han vill nog gärna hem så man kanske gör en deal om att han ska sitta viss tid i svenskt fängelse.

Sedan såklart när han nu väl kommer sitta i svenskt fängelse kommer han säkert yrka på att detta är orättvis, jag sitter inne för något som inte är olagligt enligt svensk rätt.
Ja, givet kravet på dubbel straffbarhet så kan det nog vara svårt för honom att bli utlämnad till Sverige.
Jag hoppas att det blir svårt för honom i alla fall.
Citera
Igår, 22:44
  #2116
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Nu vill han komma hem - och ta med sig "fästmön"

Dömda skådisens vädjan: Avtjäna straffet i Sverige
https://www.expressen.se/nyheter/var...fet-i-sverige/



Nån som vet vem hans fästmö är? Det kan väl ändå inte vara tjejen han åkte dit för men det står ju att de varit förlovade i 3 år
Citera
Igår, 22:51
  #2117
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av the-wanker
Nån som vet vem hans fästmö är? Det kan väl ändå inte vara tjejen han åkte dit för men det står ju att de varit förlovade i 3 år
Jag tror det är samma tjej.
Citera
Igår, 23:52
  #2118
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Ja, givet kravet på dubbel straffbarhet så kan det nog vara svårt för honom att bli utlämnad till Sverige.
Jag hoppas att det blir svårt för honom i alla fall.

Citat:
På nätet visar Joaquin upp sin 14-åriga flickvän och sprider hat mot Sverigedemokraterna som han påstår arbetar för en nazistisk statskupp. Nedan uppmanar skådespelaren att ”rösta bort SD för helvete” och med en tatuering visar Olsson sin härkomst.
https://petterssonsblogg.se/2021/04/...ot-barn-i-usa/

Han kanske borde fråga Sydkorea då istället om de vill ha honom tillbaka.
Citera
Idag, 00:26
  #2119
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Han kanske borde fråga Sydkorea då istället om de vill ha honom tillbaka.
Det kanske han hade gjort om hade varit medborgare där.
Citera
Idag, 00:33
  #2120
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Det kanske han hade gjort om hade varit medborgare där.

Då hade dock åkt dit. Enligt deras lag är age of concent 16.

Men ja vi får hoppas han får sitta kvar i USA. Han kom ju faktiskt lindrigt undan. Sett till att åklagaren hade gärna velat sett 40 till livstid. Att han kom mer lindrigt undan sett till USA straff beror ju på att domaren tog lite hänsyn till detta att han var utböling. Inte visste exakt, jo hon visste för han Googlade och erkände detta. Om inte det, möjligen hade han kommit ännu lindrigare undan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in