• 1
  • 2
2019-08-12, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av matte06
Jaha du menar så, då förstår jag. Tycker att det är kasst att man inte får köra de på cykelbanor. Har sett cyklister som kommer upp i hastigheter som att de vore med i tour de france. Cyklister är definitivt majoriteten av olyckor i trafiken. Sen har det väl också med att elscooter är ju något nytt..

Men dock verkar olyckorna öka gällande elscooter, för någon månad sedan dog en i trafiken.
Det är väldigt få cyklister som kör snabbare än 25-30 km/h. I stadstrafik är det svårt att hålla över 30 km/h särskilt länge. För att köra så snabbt behöver man oftast köra i körbanan och då är man inte någon fara för övriga cyklister och fotgängare.
Om man skulle tillåta elscootrar som går i 25 km/h och snabbare så kan många fler köra så snabbt på cykelbanorna. Utifrån det jag läst om vad sjukvården rapporterar så verkar det vara många som skadar sig redan vid 20 km/h.
Scootrarna har problem med att det är väldigt små hjul och smalt styre. Det är två saker som gör att färden lätt blir instabil.

Jag hittar ingen aktuellt statistik, men i den gamla statistiken så är olyckor med personbilar många många fler än de med cyklar. Cyklister och fotgängare verkar ha ungefär lika många olyckor.
Citera
2019-11-06, 22:49
Avstängd
Manjakiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matte06
Jaha ok, konstigt då att de säljer om det är olagligt? Alltså att det inte gäller på svensk mark? Den som är laglig är den jag kollade på innan, förmodar att du kollar på denna också: Ninebot by Segway KickScooter ES2 elscooter från elgiganten.

Sen har vi som sagt Xiaomi Mi M365 som en kompis till mig men han har inte sagt något om att den är olaglig och så. Kommer upp till 18 km/h tror jag han sa.

Jag har båda dom två och dom är riktigt bra. Kommer upp i 25 km/h lätt. Lite längre batteritid på Nineboten.
Citera
2020-05-21, 12:48
Medlem
Mannu86s avatar
Vadå får man inte köra Xiaomi Mi M365 med motor 250W och 25km/h ute på gatorna?
Köpte den ju för att ta mig till jobbet som är 5,5km bort...

Svar uppskattas!
Citera
2020-05-21, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mannu86
Vadå får man inte köra Xiaomi Mi M365 med motor 250W och 25km/h ute på gatorna?
Köpte den ju för att ta mig till jobbet som är 5,5km bort...

Svar uppskattas!
Ja, så är det. Max 250 watt och högst 20 km/h. Det är inte sannolikt att någon kommer stoppa dig för att din scooter går att köra i 25 km/h så länge du inte kör vårdslöst.
Citera
2020-05-24, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av e7andy
Det är väldigt få cyklister som kör snabbare än 25-30 km/h. I stadstrafik är det svårt att hålla över 30 km/h särskilt länge.

I innerstaden där jag bor är det hastighetsbegränsning 30 km/h. Tyvärr är batteriet i min hastighetsmätare på cykeln slut så vet inte hur snabbt det går i nerförsbackarna, Men i uppförsbackar kan det i alla fall gå i 30 km/h.

Citat:
Ursprungligen postat av e7andy
Scootrarna har problem med att det är väldigt små hjul och smalt styre. Det är två saker som gör att färden lätt blir instabil.

Där är det en stor fördel med riktiga cyklar. Min terrängcykel har 29 tums hjul och 80 cm brett styre. Och den är stabil även när jag cyklar 60 km/h.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in