Citat:
Ursprungligen postat av
matte06
Jaha du menar så, då förstår jag. Tycker att det är kasst att man inte får köra de på cykelbanor. Har sett cyklister som kommer upp i hastigheter som att de vore med i tour de france. Cyklister är definitivt majoriteten av olyckor i trafiken. Sen har det väl också med att elscooter är ju något nytt..
Men dock verkar olyckorna öka gällande elscooter, för någon månad sedan dog en i trafiken.
Det är väldigt få cyklister som kör snabbare än 25-30 km/h. I stadstrafik är det svårt att hålla över 30 km/h särskilt länge. För att köra så snabbt behöver man oftast köra i körbanan och då är man inte någon fara för övriga cyklister och fotgängare.
Om man skulle tillåta elscootrar som går i 25 km/h och snabbare så kan många fler köra så snabbt på cykelbanorna. Utifrån det jag läst om vad sjukvården rapporterar så verkar det vara många som skadar sig redan vid 20 km/h.
Scootrarna har problem med att det är väldigt små hjul och smalt styre. Det är två saker som gör att färden lätt blir instabil.
Jag hittar ingen aktuellt statistik, men i den gamla statistiken så är olyckor med personbilar många många fler än de med cyklar. Cyklister och fotgängare verkar ha ungefär lika många olyckor.