• 1
  • 2
2019-08-11, 16:31
Medlem
Hallå

Förmodar att jag skriver i rätt kategori, hittade ingen annan passande...

Iallafall, har på sistone ställt mig in på elsparkscykel eller elscooter som det kallas och funderar starkt på att köpa en. Är väldigt intresserad av de och det skulle sparat mig bra med pengar om jag köper elscooter istället för bil samt bra för miljön. Det enda nackdelen är ju väl vintern gällande de elscootrarna.. men men man får utnyttja de så fort det blir torrt på marken. Ni som har kunskap gällande de, vilka modeller rekommenderar ni? Tips som man kan få, sånt där "bra att veta" tips? Är det ens bra alternativ att köpa en? Håller de länge? Ja jag vet att man kan cykla men vissa människor är lata så behövs ej diskutera den biten..

Tacksam för förslag, tips osv.
Citera
2019-08-11, 17:52
Medlem
Vad är din budget?
Citera
2019-08-11, 17:59
Medlem
Värt att tänka på är att de flesta (vettiga för vuxna) är olagliga att framföra på väg. (Motoreffekt över 250 w t.ex.)

En elcykel är dock ett lagligt alternativ.

Men sen hänger ju mycket på hur långt du ska pendla/färdas och underlag mm.
Citera
2019-08-11, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zekkeg
Vad är din budget?

Oj missade det helt.

Jag kan tänka mig för max 5000, undantag kan jag lägga 2k till men det är undantag. Då ska det vara riktigt bra elscooter som håller länge, ej går sönder så ofta osv. Det jag har hört mest om är Xiaomi Mi M365, verkar vara populär och relativt billig.
Citera
2019-08-11, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Insertnickname
Värt att tänka på är att de flesta (vettiga för vuxna) är olagliga att framföra på väg. (Motoreffekt över 250 w t.ex.)

En elcykel är dock ett lagligt alternativ.

Men sen hänger ju mycket på hur långt du ska pendla/färdas och underlag mm.

Borde inte vara ett problem att oroa sig för den biten om man köper från t.ex. elgiganten angående om det är olagligt eller lagligt?

Elcykel har jag också tänkt på men den är alldeles för stor att bära och tar plats. Då jag pendlar med tåg skulle jag vilja ta mig elscootern också. Hört dock att det blir snart lag på att man inte får ta med sig elscooter längre.
Citera
2019-08-11, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av matte06
Borde inte vara ett problem att oroa sig för den biten om man köper från t.ex. elgiganten angående om det är olagligt eller lagligt?

Jag ser att Elgiganten bara säljer en elscooter som anges vara laglig, Andra kan gå för snabbt, 25 km/h istället för 20 km/h, eller ha för stark motor över 250W. På en del står inte ens vilken effekt motorn, säkrast att anta att den är olaglig då.
Citera
2019-08-11, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hominem
Jag ser att Elgiganten bara säljer en elscooter som anges vara laglig, Andra kan gå för snabbt, 25 km/h istället för 20 km/h, eller ha för stark motor över 250W. På en del står inte ens vilken effekt motorn, säkrast att anta att den är olaglig då.

Jaha ok, konstigt då att de säljer om det är olagligt? Alltså att det inte gäller på svensk mark? Den som är laglig är den jag kollade på innan, förmodar att du kollar på denna också: Ninebot by Segway KickScooter ES2 elscooter från elgiganten.

Sen har vi som sagt Xiaomi Mi M365 som en kompis till mig men han har inte sagt något om att den är olaglig och så. Kommer upp till 18 km/h tror jag han sa.
Citera
2019-08-11, 19:45
Medlem
Citat:
Jaha ok, konstigt då att de säljer om det är olagligt? Alltså att det inte gäller på svensk mark? Den som är laglig är den jag kollade på innan, förmodar att du kollar på denna också: Ninebot by Segway KickScooter ES2 elscooter från elgiganten.

Sen har vi som sagt Xiaomi Mi M365 som en kompis till mig men han har inte sagt något om att den är olaglig och så. Kommer upp till 18 km/h tror jag han sa.

Med laglig betyder att du får använda den i trafiken (på cykelbanor o.s.v.). Ska du köra på "inhägnat område" så kan man väl köra med vad som helst. Dock är det otydligt exakt vad som krävs för att det ska vara ett "inhägnat område" tycker jag. (Något för juridikforumet antar jag.)
Citera
2019-08-11, 19:49
Medlem
Citat:

Det är lagligt att sälja och äga. Men ej köra på allmän väg.
Citera
2019-08-11, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Insertnickname
Det är lagligt att sälja och äga. Men ej köra på allmän väg.

Gäller inte samma regler för fordon som framförs på enskilda vägar?
Citera
2019-08-11, 20:58
Medlem
Citat:
Gäller inte samma regler för fordon som framförs på enskilda vägar?

Ja allmän väg är väl fel uttryckt egentligen. Man får inte framföra dem i trafik. På inhägnat område går säkert bra.
Citera
2019-08-11, 22:48
Medlem
Citat:
Med laglig betyder att du får använda den i trafiken (på cykelbanor o.s.v.). Ska du köra på "inhägnat område" så kan man väl köra med vad som helst. Dock är det otydligt exakt vad som krävs för att det ska vara ett "inhägnat område" tycker jag. (Något för juridikforumet antar jag.)

Jaha du menar så, då förstår jag. Tycker att det är kasst att man inte får köra de på cykelbanor. Har sett cyklister som kommer upp i hastigheter som att de vore med i tour de france. Cyklister är definitivt majoriteten av olyckor i trafiken. Sen har det väl också med att elscooter är ju något nytt..

Men dock verkar olyckorna öka gällande elscooter, för någon månad sedan dog en i trafiken.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in