Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-11-20, 00:04
  #1321
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av patrixx
Eftersom en fritt expanderande gas inte utför något arbete så skapas ingen reaktion motreaktion som flyttar raketen.

Kan du beskriva lite mera utförligt vad du menar med att inget arbete utförs?
Citera
2022-11-21, 00:15
  #1322
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knowledgehunger
Kan du beskriva lite mera utförligt vad du menar med att inget arbete utförs?

Som vi alla vet så hittade vi i Illuminati på begreppet “arbete” i samband med att vi konstruerade Mao Tse Tung och Karl Marx, runt 1969-70 bör det har varit (det ställde till lite problem med historieskrivningen kring Ryska Revolutionen, men eftersom den också var påhitt så var det ganska lätt att fixa). ”Arbetarna” tar makten över ”produktionsmedlen” och allt det där. Jag skulle gärna skriva mer men vi har precis möte med ”Elon Musk” och ”Donald Trump” (två duktiga aktörer, ja i det ena fallet egentligen en aktris förstås) för att planera hur ”George Soros” skall mörda hela jordens befolkning för femtielfte gången, det blir ju lite långrandigt men det är trevligt att träffa dom andra i Illuminati-gänget så jag hänger på. Tjillevipp mina konspirationsvänner!
Citera
2022-11-21, 00:35
  #1323
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andelslott
Som vi alla vet så hittade vi i Illuminati på begreppet “arbete” i samband med att vi konstruerade Mao Tse Tung och Karl Marx, runt 1969-70 bör det har varit (det ställde till lite problem med historieskrivningen kring Ryska Revolutionen, men eftersom den också var påhitt så var det ganska lätt att fixa). ”Arbetarna” tar makten över ”produktionsmedlen” och allt det där. Jag skulle gärna skriva mer men vi har precis möte med ”Elon Musk” och ”Donald Trump” (två duktiga aktörer, ja i det ena fallet egentligen en aktris förstås) för att planera hur ”George Soros” skall mörda hela jordens befolkning för femtielfte gången, det blir ju lite långrandigt men det är trevligt att träffa dom andra i Illuminati-gänget så jag hänger på. Tjillevipp mina konspirationsvänner!

Det här är nog det enda svaret vi kommer få på denna fråga
Citera
2022-11-21, 16:26
  #1324
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knowledgehunger
Det här är nog det enda svaret vi kommer få på denna fråga

Glad att kunna hjälpa till!

Mötet med ”Elon” och ”Donald” gick förresten inget vidare tyvärr, båda krävde ganska ansenliga höjningar av gaget vilket vi i Illuminati inte tyckte var riktigt skäligt med tanke på hur mycket de spelat över de senaste veckorna. Så bli inte förvånade om en eller båda av dom blir ersatta av nya ansikten ganska snart!
Citera
2022-11-30, 12:36
  #1325
Medlem
urverksapelsins avatar
Enligt GP förvägras cui bono tillträde till folkets hus. I dagens GP visar det sig att syjenare håll privata klandomstolar där. Föreslår Cb att ni skriver och anklagar samt kräver förklaring från nathansson eller vad han heter.
Citera
2022-12-01, 13:55
  #1326
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av urverksapelsin
Enligt GP förvägras cui bono tillträde till folkets hus. I dagens GP visar det sig att syjenare håll privata klandomstolar där. Föreslår Cb att ni skriver och anklagar samt kräver förklaring från nathansson eller vad han heter.

Toppen, vi i Illuminati ser fram emot ett nytt framförande av klassikern ”Skäggiga gubbar med något vilt i blicken demonsterar mot inbillade oförrätter utanför Folkets Hus.” Jag tror det var ”Patrik” och ”Martin” som spelade rollerna förra gången, vore fint om de kunde få in lite fräscht blod, ”Linda” kanske ställer upp om hon får övertidsersättning? Lösskägg valfritt!
__________________
Senast redigerad av Andelslott 2022-12-01 kl. 14:13.
Citera
2022-12-05, 21:09
  #1327
Medlem
urverksapelsins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av patrixx
Nej saken är ju den att det inte behövs någon högre utbildning i fysik för att förstå den grundläggande. En fri gasexpansion skapar inte arbete enligt bekräftad fysik. . Jag anser att naturlagarna är den högsta auktoriteten vad gäller sanning.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Tsio...ocket_equation
Citera
2022-12-05, 21:26
  #1328
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av patrixx
Nej saken är ju den att det inte behövs någon högre utbildning i fysik för att förstå den grundläggande. En fri gasexpansion skapar inte arbete enligt bekräftad fysik. NASA påstår att den gör det i sin raketekvation men kan naturligtvis inte presentera några belägg för det. Jag anser att naturlagarna är den högsta auktoriteten vad gäller sanning.

Finns en bra anledning till varför han inte besvarar frågan om vad han menar med att en fri gasexpansion inte skapar något arbete 😁 Han förstår inte den fysik som förklarar vad som händer

Förutom att det han kallar "fri gasexpansion" är fel har han förmodligen inte förstått innebörden av "skapar inget arbete". Om han har förstått undviker han medvetet att precisera det för att slippa bli inmålad i ett hörn.

Patrixx, vad menar du med "skapar inget arbete". Du har ju redan fått serverat att explosionen i brännkammaren slungar molekyler i alla riktningar och således skjuter på raketen och sedan lämnar densamma i motsatt riktning dvs, bakåt. Så, vad återstår då här? Jo, de molekyler som lämnar bränslebehållaren bakåt och försvinner ut i rymdens vakuum. Att de inte skapar ngt arbete är ju självklart men har ju inget med raketens framdrift att göra.

Exakt vad i denna enkla beskrivning är fel enligt dig? Och hur fungerar det isf istället?
Citera
2022-12-08, 16:10
  #1329
Medlem
"Fördelen med vetenskap är att evidensen bevisar att ens förutfattade meningar är fel."
Svante Pääbo
Citera
2022-12-10, 17:30
  #1330
Medlem
urverksapelsins avatar
Verkar vara idetorka hos Cui Bono; nån snubbe som talade om 2000 talets vetenskap= klyshor och trams och lite hit och dit. Nu senast har de visst återkommit med den halvgalne Ahmed Rami. Ökänd dårfink och antisemit.
Citera
2022-12-10, 20:56
  #1331
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av urverksapelsin
Verkar vara idetorka hos Cui Bono; nån snubbe som talade om 2000 talets vetenskap= klyshor och trams och lite hit och dit. Nu senast har de visst återkommit med den halvgalne Ahmed Rami. Ökänd dårfink och antisemit.

Personligen är jag tämligen ointresserad av allt tjat om judar, frimurare, rasbiologi o.s.v. Förstår inte varför de har hakat upp sig på dessa ämnen. Sedan hör man hur sugna de är på att förneka förintelsen men det är så pass känsligt att de tvekar.

Apropå 2000-talets vetenskap såg jag häromdagen att John Blaid var stolt för att ha publicerat en virologiartikel i en vetenskaplig tidskrift. Innan jag förstod att var just i denna tidskrift han skrivit var jag mycket förvånad, eftersom han sitter själv hemma på kammaren och fnular 😊 I min värd tillhör 2000-talets Vetenskap nte ena C-divisionen av vetenskapliga tidskrifter. JB, kom igen när du fått publicera i en seriös tidskrift. Det krävs nämligen lite mer än att snickra ihop lite av Lankas idéer och annan gammal skåpmat.

För att jag ska respektera dessa sanningssökare måste de klara av att föra en diskussion med riktiga forskare och då krävs det utbildning, vilket exempelvis JB anser att var och en sköter bäst på egen hand. Han har uppenbarligen inte forskat på riktigt och varit en del av en forskargrupp med allt vad det innebär.

Nej, det har varit en tråkig podd för mig på sistone. Orkar inte ens lyssna på hela avsnitt längre. Det är stor skillnad mot exempelvis avsnittet 44RCB med Fabian Fjälling som jag hört på minst 30 gånger 😅
Citera
2022-12-10, 23:43
  #1332
Medlem
nordanvinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knowledgehunger
Finns en bra anledning till varför han inte besvarar frågan om vad han menar med att en fri gasexpansion inte skapar något arbete 😁 Han förstår inte den fysik som förklarar vad som händer

Förutom att det han kallar "fri gasexpansion" är fel har han förmodligen inte förstått innebörden av "skapar inget arbete". Om han har förstått undviker han medvetet att precisera det för att slippa bli inmålad i ett hörn.

Patrixx, vad menar du med "skapar inget arbete". Du har ju redan fått serverat att explosionen i brännkammaren slungar molekyler i alla riktningar och således skjuter på raketen och sedan lämnar densamma i motsatt riktning dvs, bakåt. Så, vad återstår då här? Jo, de molekyler som lämnar bränslebehållaren bakåt och försvinner ut i rymdens vakuum. Att de inte skapar ngt arbete är ju självklart men har ju inget med raketens framdrift att göra.

Exakt vad i denna enkla beskrivning är fel enligt dig? Och hur fungerar det isf istället?

Märkligt att svar uteblivit va?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in