Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-08-28, 21:02
Medlem
tnkte ge mig p atr bygga ny brygga men jag hittar inte ntr-m klassat virke ( hoppas jag sger rtt&#128514 jag behver allts impregneringsklassat fr salt/havsvatten..
ngon som r insatt och kan tipsa ?
Citera
2019-08-29, 00:53
Medlem
C-3POs avatar
Hobby --> El, VVS och bygg
/Moderator
Citera
2019-08-29, 15:46
Medlem
Salomon-Ellas avatar
NTR-M r inget som lagerhlls utan tas fram p bestllning. Du br kunna bestlla frn en seris bygghandel
Rkna med att du mste ta hel eller halv paket, frdelen r att kan f rtt lngd p virket som behvs till ditt projekt.
Annars kan du kontakta firmor som hller p med bt och badbryggor och frga om de sljer virke till privatpersoner
Citera
2020-03-08, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tummemittihanden18
tnkte ge mig p atr bygga ny brygga men jag hittar inte ntr-m klassat virke ( hoppas jag sger rtt&#128514 jag behver allts impregneringsklassat fr salt/havsvatten..
ngon som r insatt och kan tipsa ?

om jag vore diig skulle jag brja med att titta p betongringar (ca 8-900) hga och trava ut dom s att du fr pelare att bygga p. sen fylla dom med sprngsten (modell strre typ 3-600) och efter det fyll med betong och fsta ett U/L-jrn som du anv fr att fsta 2/45/ 220 som brlinor. Isen om /nr den kommer r ganska stark)
NTR generelt r nog klassat fr dina nskeml, om du inte tittar p EK som r biligare p ett sgverk nra dig
Citera
2020-03-09, 22:25
Medlem
Arnstads avatar
Oroa dig inte ver impregnerat virke. Mjligen kan du ha behov av det till dckningen, men till konstruktionen rcker det med vettig fura eller gran. Brja med att vlja konstruktion, t ex stolpe, kista, eller bock, om du bygger i tr och vill ha bryggan stende p botten. Frihngende brygga krver ofta ngon stlkonstruktion. Betongringar har tidigare nmnts. Finns ven andra lsningar, men valet avgrnsas av frutsttningar p platsen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in