Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-08-29, 20:09
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Finnj-vel
Sant! Men om man köper t.ex. en pistol eller 100g cannabis, så kommer ingen i hela världen att starta en utredning och försöka spåra pengarna. I detta fall så åker man fast på annat sätt, om man åker fast.


Sant!


Eeh... Sant!

Om du menade "Ja, och det är spårbart", det är alltså spårbart men återigen så kommer inga försök göras för att spåra dessa pengar.


Falskt! Coinbase ska du hålla dig borta från. Localbitcoins all the way!


Sant!

När du köper Bitcoins hos Localbitcoins med Swish så kommer kryptovalutan att föras över till en virtuell deponi. Egentligen så ligger inte pengarna på SÄLJARENS BTC-adress, och flyttas till KÖPARENS BTC-adress. Näe, det är bara en massa visuellt som du ser. Pengarna flyttas först när en insättning eller ett uttag görs.

Om du tar ut pengarna från LBC till t.ex. en traditionell marknadsplats på Darknet, då kommer det skapas en transaktion i blockkedjan som kan spåras.

Denna destinationsadress vet ingen i hela världen vart den finns, förutom dess rättmätige ägare och kanske personen som utvecklat marknadsplatsen.

Med andra ord: För att spåra en transaktion som är till synes väldigt enkel (SWISH -> LOCALBITCOINS -> MARKNADSPLATS) så måste man FÖRST ha tillgång till MARKNADSPLATSENS adresser, t.ex. om deras server blir raidad.

..så det du försöker säga är att jag kanske inte behöver oroa mig för swish-problematiken?
Citera
2019-08-29, 20:13
  #14
Medlem
Finnj-vels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eggshells
Jo de vet jag :P Men de vet ju inte vart pengarna kommer ifrån eller ska till? När man väl rullat ut sina BTC på nätverket så är de... the matrix!

Jag vet iaf min lap-dance kontakt alltid har en ny bitcoin-adress. Så de kan ju se att JAG har skicka pengar men de vet inte vad de nyttjas till?

Jag är kanske naiv men antar säpo har rätt bra verktyg för att spåra. Problemet är väl att få till ett riktigt bra case som kan leda till 2 års fängelse (och med de husrannsakan) som var regel sist jag kollade..
SÄPO har lika bra verktyg som du och jag, skillnaden är att rättsväsende kan sätta riktig arbetskraft på ärendet och har stora resurser. Problemet kommer när man ska lista ut vem adressen tillhör. Du vet redan detta så jag menar inte att dumförklara dig, men jag utvecklar ändå för andra läsare :

BTC-Adress 1: btc1
BTC-Adress 2: btc2
Person 1: person1
Person 2: person2

Person 1 äger btc1 och Person 2 äger btc2.

Person 1 skickar btc till btc2.

Person 1 åker fast av polisen och dom hittar en utgående transaktion med hjälp av data i datorn. Dom undrar vem Person 2 är, eller vem btc2 tillhör. Person 1 nekar och hävdar att inte ha en aning.

Det enda polisen kan göra nu är samma sak som du och jag kan:
• Vänta och se vart pengarna tar vägen?
• Googla på adressen och se om någon tagit på sig äganderätten av adressen?
• Mejla varje känd BTC-användare och fråga om h*n äger btc2?
• Mejla varje "Exchange" och fråga om dom äger btc2, alternativt om det finns insättningar eller uttag till/från btc2

Med andra ord: Att spåra BTC för att sätta dit folk är det dyraste, sämsta, fulaste och konstigaste sättet att sätta dit folk.
Citera
2019-08-29, 20:15
  #15
Medlem
Finnj-vels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trimpe
..så det du försöker säga är att jag kanske inte behöver oroa mig för swish-problematiken?
Som jag skrev: Nepp!

Om du åker fast för att köpa olagliga saker på Darknet, så har polisen INTE "snappat upp spåret av dig" genom att se ett köp av BTC som du gjort. Hur skulle dom se att du köpt denna mängd till att börja med? Dom måste börja från andra änden.
Citera
2019-08-29, 20:22
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Finnj-vel
SÄPO har lika bra verktyg som du och jag, skillnaden är att rättsväsende kan sätta riktig arbetskraft på ärendet och har stora resurser. Problemet kommer när man ska lista ut vem adressen tillhör. Du vet redan detta så jag menar inte att dumförklara dig, men jag utvecklar ändå för andra läsare :

BTC-Adress 1: btc1
BTC-Adress 2: btc2
Person 1: person1
Person 2: person2

Person 1 äger btc1 och Person 2 äger btc2.

Person 1 skickar btc till btc2.

Person 1 åker fast av polisen och dom hittar en utgående transaktion med hjälp av data i datorn. Dom undrar vem Person 2 är, eller vem btc2 tillhör. Person 1 nekar och hävdar att inte ha en aning.

Det enda polisen kan göra nu är samma sak som du och jag kan:
• Vänta och se vart pengarna tar vägen?
• Googla på adressen och se om någon tagit på sig äganderätten av adressen?
• Mejla varje känd BTC-användare och fråga om h*n äger btc2?
• Mejla varje "Exchange" och fråga om dom äger btc2, alternativt om det finns insättningar eller uttag till/från btc2

Med andra ord: Att spåra BTC för att sätta dit folk är det dyraste, sämsta, fulaste och konstigaste sättet att sätta dit folk.

men säg såhär då;

jag har fått tag på mina btc via localbitcoin (dvs en privat swish till en annan person som sedan skickat btc till en adress jag har), jag har skickat dessa btc till en btc-adress som sysslar med illegala saker, ordningsmakten får tag på personen (och hittar alla dess btc-adresser) som äger denna btc-adress och ser att de har fått in en transaktion som kan spåras hela vägen tillbaka till mig. hur funkar det då?
Citera
2019-08-29, 20:30
  #17
Medlem
eggshellss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trimpe
men säg såhär då;

jag har fått tag på mina btc via localbitcoin (dvs en privat swish till en annan person som sedan skickat btc till en adress jag har), jag har skickat dessa btc till en btc-adress som sysslar med illegala saker, ordningsmakten får tag på personen (och hittar alla dess btc-adresser) som äger denna btc-adress och ser att de har fått in en transaktion som kan spåras hela vägen tillbaka till mig. hur funkar det då?

Polisen: Vi ser att du skickat nästan 5000kr till XxxxXXxxnfjdfkkXXxkjkjx vem är det?
Du: Min Lap-dance show.
Polisen: Visa oss hemsidan
Du: Googlar nått random som innehåller ordet +bitcoin

Va ska dom göra? Som ovanstående skrev, det är FÖR komplicerat och dyrt att jaga folk via BTC. De tar dig via posten eller på annat sätt om de verkligen vill eller är ute efter en.
Citera
2019-08-29, 21:25
  #18
Moderator
HelgeBuks avatar
Vill du jättegärna undvika att bli spårad så finns det en idiotsäker lösning som heter Monero. Men den används inte på alla darknet-marknader och den är lite krångligare att köpa än bitcoin (dvs den finns på färre ställen).
Citera
2019-08-29, 21:32
  #19
Medlem
Scaliburs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trimpe
men säg såhär då;

jag har fått tag på mina btc via localbitcoin (dvs en privat swish till en annan person som sedan skickat btc till en adress jag har), jag har skickat dessa btc till en btc-adress som sysslar med illegala saker, ordningsmakten får tag på personen (och hittar alla dess btc-adresser) som äger denna btc-adress och ser att de har fått in en transaktion som kan spåras hela vägen tillbaka till mig. hur funkar det då?

Använd crypto tumbler så kan de inte spåra alls.
Citera
2019-08-29, 22:46
  #20
Medlem
Finnj-vels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scalibur
Använd crypto tumbler så kan de inte spåra alls.
Rekommendera inte tumblers till folk som kanske inte har jättebra koll. Dom flesta tumblers (ej statistiskt färdigställt men jag tror nog alla håller med) är SCAM. Du skickar dina BTC till en adress, dom lovar att fixa hit och dit, men pengarna ser du förmodligen aldrig igen.

Skapa en egen tumbler!
Citera
2019-08-29, 23:11
  #21
Medlem
Det finns ju även mixers som inte mellanlagrar användarnas coins, t.ex. CashShuffle.
Citera
2019-08-29, 23:58
  #22
Medlem
Scaliburs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Finnj-vel
Rekommendera inte tumblers till folk som kanske inte har jättebra koll. Dom flesta tumblers (ej statistiskt färdigställt men jag tror nog alla håller med) är SCAM. Du skickar dina BTC till en adress, dom lovar att fixa hit och dit, men pengarna ser du förmodligen aldrig igen.

Skapa en egen tumbler!

Ja, man får ju såklart söka upp betrodda tumblers, på samma sätt som man får söka upp betrodda exchanges. Egentligen när man väl håller på med crypto så känns det rätt så givet att man borde ha förståelse för att inte skicka runt sina coins utan research.
Citera
2019-08-30, 02:54
  #23
Medlem
DrVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trimpe
men säg såhär då;

jag har fått tag på mina btc via localbitcoin (dvs en privat swish till en annan person som sedan skickat btc till en adress jag har), jag har skickat dessa btc till en btc-adress som sysslar med illegala saker, ordningsmakten får tag på personen (och hittar alla dess btc-adresser) som äger denna btc-adress och ser att de har fått in en transaktion som kan spåras hela vägen tillbaka till mig. hur funkar det då?

Allt hänger på om localbitcoin lämnar ut dina uppgifter om polisen frågar efter dem. Skickar du till en anonym wallet innan du beställer kan du i alla fall hävda att du träffade en kille på krogen som du ville testa bitcointekniken med. Varför han sedan beställde droger till din hemaddress har du ingen aning om.
Citera
2019-08-30, 07:39
  #24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Finnj-vel
Sant! Men om man köper t.ex. en pistol eller 100g cannabis, så kommer ingen i hela världen att starta en utredning och försöka spåra pengarna. I detta fall så åker man fast på annat sätt, om man åker fast.


Sant!


Eeh... Sant!

Om du menade "Ja, och det är spårbart", det är alltså spårbart men återigen så kommer inga försök göras för att spåra dessa pengar.


Falskt! Coinbase ska du hålla dig borta från. Localbitcoins all the way!


Sant!

När du köper Bitcoins hos Localbitcoins med Swish så kommer kryptovalutan att föras över till en virtuell deponi. Egentligen så ligger inte pengarna på SÄLJARENS BTC-adress, och flyttas till KÖPARENS BTC-adress. Näe, det är bara en massa visuellt som du ser. Pengarna flyttas först när en insättning eller ett uttag görs.

Om du tar ut pengarna från LBC till t.ex. en traditionell marknadsplats på Darknet, då kommer det skapas en transaktion i blockkedjan som kan spåras.

Denna destinationsadress vet ingen i hela världen vart den finns, förutom dess rättmätige ägare och kanske personen som utvecklat marknadsplatsen.

Med andra ord: För att spåra en transaktion som är till synes väldigt enkel (SWISH -> LOCALBITCOINS -> MARKNADSPLATS) så måste man FÖRST ha tillgång till MARKNADSPLATSENS adresser, t.ex. om deras server blir raidad.

Mitt fel! Naturligtvis inte skräpiga coinbase blanda ihop namnet med blockchain som jag tycker fungerar grymt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback