Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2006-03-10, 23:35
Medlem
ZoltiRs avatar
Hej!

Blev lite nyfiken hromdan p yrket flygledare. Undrar drfr om ngon hr har skt/gr flygledarutbildningen p sturup? ven ngon som verkligen r flygledare funkar ju ocks fint. Vill veta allt. Hur var anskningsprocessen? Hur r sjlva skolgngen, mycket schemalagt? Hrd press p att klara de olika momenten? Garanterat jobb efter godknd utbildning? Antar att det r ganska mnga skanden...

Som sagt, skriv om ni har ngra som helst erfarenheter.
Citera
2006-03-11, 12:36
Medlem
Realists avatar
Nr jag gjorde hgvakten blev vi avlsta av ett 30-tal brudar som lste till flygledare inom det militra.(de var 19-21 r och mycket sta i sina uniformer och hstsvansar)

Fick frklarat att de lste det inom det militra och sedan frsvann nstan alla till det civila omgende. De fick gratis utbildning med alla frmner och tog allts sedan ett civilt jobb.

Du kan kolla om det fortfarande finns denna mjlighet. Cirka 15r sedan jag gjorde hgvakten.
Citera
2006-03-11, 20:23
Medlem
ZoltiRs avatar
Mm, knner till att frr i tiden s var ven den civila flygledarutbildningen betald. S r det dock inte nu lngre utan det r CSN som gller. Tack iallafall!
Citera
2006-03-11, 21:09
Medlem
Finns militra flygledare kvar, eller lumpen tjnst inom lumpen ?
Citera
2006-03-12, 16:29
Medlem
20Qs avatar
Hur r det med intagningen p Sturup. har de inte betygsbaserad intagning? Jag skte p VHS.se, och fann inget.
Citera
2006-03-12, 17:27
Medlem
Dreamons avatar
En sak skall man inte glmma. Nr man vl r frdig och skall brja jobba s fr man ska ort/flygplats men det r inte skert att man kommer dit. Vet en som sitter p Kristianstads flygplats. Hur spnnande r det tror ni. Tnk och hamna i Kiruna d...

Fast man kommer nog in p sitt andraval om inte sitt frsta s helt hopplst behver det inte vara.
Citera
2006-03-12, 23:37
Medlem
ZoltiRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 20Q
Hur r det med intagningen p Sturup. har de inte betygsbaserad intagning? Jag skte p VHS.se, och fann inget.

Det r bara endel, r ven en mngd individuella testar. Dock krvs det minst VG i svenska B, engelska B. ven mste man ha VG i matte C _eller_ G p matte C och D.
Citera
2006-03-15, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haubits87
Finns militra flygledare kvar, eller lumpen tjnst inom lumpen ?

Ja, flygvapnet har en del flygledare iochmed att de ocks disponerar ett antal jaktplan. Dumt vore de annars Vet iaf att det finns som en officersutbildning fr den som r intresserad. www.mil.se fr mer info?
Citera
2006-09-20, 23:00
Medlem
Cavalera_s avatar
Idag sprack min drm :(

Var och gjorde tester infr en utbildning idag...
r 99% sker p att jag misslyckades...

Va fan ska jag gra nu???
Det som jag i ver 5 r har drmt om att gra r nu en omjlighet (eftersom man inte fr gra om).
Fy fan vad det knns piss...

Brjar bli gammal nu (25) och vill brja plugga s snart som mjligt. Men nu har jag ingen aning om till vad. Fy FAN!!!!!!!
Citera
2006-09-20, 23:08
Medlem
Dieselrttans avatar
Vad r det fr utbildning?
Citera
2006-09-20, 23:09
Medlem
Cavalera_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dieselråttan
Vad r det fr utbildning?

sger jag inte...
Knner mig bara nnu mer vrdels d
Citera
2006-09-20, 23:10
Medlem
Random.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cavalera_
Var och gjorde tester infr en utbildning idag...
r 99% sker p att jag misslyckades...

Va fan ska jag gra nu???
Det som jag i ver 5 r har drmt om att gra r nu en omjlighet (eftersom man inte fr gra om).
Fy fan vad det knns piss...

Brjar bli gammal nu (25) och vill brja plugga s snart som mjligt. Men nu har jag ingen aning om till vad. Fy FAN!!!!!!!
Gr om, gr rtt? D det inte verkar g s fr du vl helt enkelt satsa p ngot annat, vad mer kan du gra?

Annars fr du drnka dina sorger i alkohol, som s mnga andra gr... Lycka till
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in