Citat:
Ursprungligen postat av
SegPanda
Inte meningen att vara "respektlös" men om du läser hur du uttryckte dig i ditt inlägg så får jag säga att din dubbelstandard är väldigt hög.
Jag är dryg och kaxig. Jag skriver inte att ni alla är helt pantade i huvudet.
Viss distinktion och nivåskillnad i respektlöshet, tycker jag.
Jag ser själv dock ingen jättestor korrelation mellan intellekt och felaktiga uppfattningar, då smarta människor är bättre på att rationalisera sina egna fantasier.
Citat:
Du kan ju börja med att läsa på om forskarna som faktiskt utförde detta. Du har nog läst fel. Dom hade inga kopplingar till själva originationen innan 2015 då forskningen började. Det är alltid bra att läsa och få en riktigt bild innan man uttalar sig som en översittare.
http://ine.uaf.edu/media/222439/uaf_...09-03-2019.pdf
Du verkar faktiskt ha rätt, jag hittar inte någon formell koppling mellan dem. Sedan finns det flera detaljer i formuleringar och infallsvinkel till studien som gör att jag fortfarande tror att han delade deras uppfattningar redan innan, men så måste det ju inte vara.
Hur tror du att AE911 gick till väga i deras val av författare som dem gav detta uppdrag till?
Citat:
Ironiskt hur du säger att du har lärt dig mer om skepticism och epistemologi men inget av det du säger har något kunskapigt värde i sig. Du babblar på och nämner endast påståenden utan någon värdig fakta. Ja ifall du hade kollat den nya forskningen så ser du att WTC 7 faller i fritt fall och inte så som den OFFICIELA forskningen sa ( detta visar även flertalet vinklar till och med de du länkade ). Och nu pratar vi endast om detta som WTC händelsen inte alla slumpmässiga händelser runt om kring som skedde och som inte stämmer ( du kan läsa de andra inläggen i tråden + det finns mycket mer jag kan nämna ).
Det har mycket värde i att förstå hur man på ett neutralt sätt åstadkommer kunskap om någonting, och framförallt hur man
inte går tillväga för att inte drivas av sina egna bias.
Jag är inte helt uppdaterad i allt kring 9/11, det var flera år sedan jag diskuterade det 'på allvar'; men jag har haft diskussioner kring väldigt många andra konspirationer sedan dess, och det finns mycket tydliga och gemensamma mönster för hur slutledningsförmågan går till, om det så handlar om Sandy Hook, förintelseförnekande, månlandningskonspirationer eller vad som helst.
Jag skulle hävda att den inställningen som ofta demonstreras är en som kan användas för att 'bevisa' precis vad som helst, då den applicerar
extrem cynism gentemot allt som går emot ens redan förutfattade mening, och
extrem godtrogenhet gentemot all information som är konsekvent eller bekräftande av ens redan förutfattade mening.
Jag har exempelvis själv konstruerat konspirationsteorier och aspekter av dem, vilket kan vara ganska roligt. Det är bara att hitta på en berättelse omkring en verklig händelse, som är
konsekvent med tillgänglig information. I informationsluckorna för man in sin berättelse om vilka som 'egentligen ligger bakom', och vid eventuell konflikt med tillgänglig information breder man bara ut omfattningen av konspirationen för att täcka detta, sedan är det bara att hävda detaljerna till dem redan övertygade om att den tillgängliga informationen antingen är falsk eller otillräcklig och med deras epistemologiska inställning så köper dem det bara rakt av, och sprider det vidare.
Du kan testa detta själv som ett psykologiskt experiment och fundera lite kring vad det säger om såväl mänskligheten som en själv, och begränsningarna de aphjärnor genom vilket vi för våra resonemang faktiskt har.
En majoritet av människor tror liksom på gudar...
Kan man tro på gudar kan man tro på precis vad som helst.
Som sagt - basala fysikkunskaper och en tidtagare. Allt som behövs för att dementera 'fritt fall'. Dock är det möjligt att hastigheten är så snabb att det vore
konsekvent med en spränghypotes, då jag inte är övertygad om att en sprängning hade resulterar i fritt fall heller. För 'fritt fall' krävs att fallet är fritt. När en byggnad rasar så är det inte fri yta mellan toppen och marken, det är så klart massa material däremellan som måste krossas eller puttas åt sidorna, och denna friktionen reducerar hastigheten av fallet.
Citat:
Jag tycker även det är roligt att du grubbla på betongblocks teorin att detta skulle vara tillräckligt för att kapa /skada stålpelare men detta nämde jag mest som ett skämt, jag kan acceptera att elden startade på detta vis men inte mer än så för sedan så vet ju både du och jag att stål inte kan smälta av en kraftig eld utan endast försvagas och detta leder inte till ett fritt fall som visas i mängder av video material och forskningsmaterial. (Både WTC 7 och WTC 1 och 2). Också ifall du inte visste så skadades WTC 6 betydligt mer men denna fallde aldrig ( stod precis brevid WTC 1 och 2 ).
Självklart behöver inte metall "smälta" för att kopplingarna mellan olika metalldelar skall brytas samman. Bara expansionen av hettan kan vara nog för att bryta en koppling mellan två separata metalldelar, utan att ens en markant 'försvagning' av materialet har skett. Så var nog inte fallet här, men du bör rimligen inse att du inte kan lägga ribban på "smältning"...
Husley, men även NIST drar även massa slutsatser kring temperaturer och liknande. Detta är sådant som är högst tvivelaktigt och innehåller spekulationer, det är heller inte konstant utan en variabel som ständigt skiftar med tiden under dessa timmarna byggnaden brann. Det är inte som att vi kan mäta vilken temperatur som rådde på olika våningar i en byggnad under olika tider av branden som inte längre existerar och som aldrig hann undersökas medan den fortfarande stod...
Indikationer kan man få utifrån observationerna, men dessa bör självklart innefatta hög grad av tvivel och osäkerhet.
Att utifrån dessa spekulationer konstatera att ens uppskattade och
konstant antagna temperaturer omöjligen kan resultera i ett ras framstår mer som en kvalificerad gissning än ett bestämt konstaterande för mig.
En fungerande teoretisk modell är bara så värdefull som den data du för in i modellen är...
Denna data bygger på uppskattningar och spekulationer, för såväl Husley som NIST.
Citat:
Och bara så du vet så har Architects & Engineers for 9/11 Truth, 3200 medlemmar som är certifierade inom dessa områden. Dom har även inget att vinna på dessa forskningar och erkännanden förutom sanningen.
Jag tror säkert att dem själva tror på det dem säger, precis som dem som menar att dem sett utomjordiska farkoster och annat.
Att dem ärligt tror på det dem utger sig för att tro på innebär dock inte att dem har rätt...
Jag menar, du skrev tidigare i tråden;
"Att folk kunde vara så naiva att tro att pentagon blev prickat av ett flygplan (missili *host*)…"
Det är liksom, kan du på riktigt inte tänka dig ur någonting sådant här...?
Flera flygplan blir kapade, och flyger in i byggnader, men det flygplanet som åkte in i pentagon (inför massa vittnen...), som hade passagerare, levande familjer, flygbolag som vet vilka flyg dem har och inte, och vilka som landade där dem skulle och inte (vilket gör att konspirationen bara där omfattar flera hundra personer redan, som "vet" att deras regering utfört massmord mot sin egna befolkning men bara väljer att 'vara tysta') - om det hela vore en konspiration av regeringen, vore det inte jääääävligt mycket enklare att bara flyga ett tomt flygplan styrt från marken som en drönare snarare än att skicka en MISSIL!? Kom igen liksom...
Det bästa sättet att ta sig ur detta träsket av flum och fansatiser är att anta att den konspiration du tror på faktiskt är sann - och sedan fundera över alla sådana kringliggande detaljer, HUR HADE DETTA GÅTT TILL
I PRAKTIKEN om det vore sant?
Vore det rimligt att genomföra det på detta vis?
Om jag sätter på mig min 'evil genious hatt' och vill genomföra en falsk flagg för att få offentligt stöd för ett anfall mot Irak, så är hela detta fullkomligt barockt...
Vill USA attackera Irak så hade dem kunnat ha något fartyg provokativt nära i persiska viken, kanske till och med avfyrat något vapen och invänta hämnden för att sedan sätta på sig offerkoftan och säga att man nu måste invadera i likhet med Vietnam. Det hade precis gett samma resultat, men inte kostat mångmiljardbelopp i onödan. Eller bara gjort som USA gjort vid tidigare tillfällen, och sagt att 'Irak är en ond regim och vi tänker göra oss av med den' så vi bara kör på och skiter i folkviljan, precis som dem gjorde med Iran, Lybien etc. Det hade också åstadkommit det önskvärda resultatet, och inte kostat mångmiljardbelopp och krävt att hundratals om inte tusentals människor är medvetna om att du är en landsförrädare som blir hängd så snart någon snackar...
Det finns jävligt många islamister som hatar västvärlden och är villiga att självmordsdöda. Många hundratusentals, och med tiotals miljoner som STÖDJER sådana attacker. Att 19 stycken valde att faktiskt göra det på ett ur deras perspektiv ganska fiffigt sätt som med små och enkla medel åstadkom enorm skada med en metod som vilka 19 hyfsat starka män som helst hade KUNNAT göra år 2001, precis som många tusen har fortsatt att göra det efter 9/11, framstår som väsentligt mindre otroligt i mina öron...
Om du sätter på dig din 'evil genious hatt' och i egenskap av Amerikansk president vill få stöd till en Irakisk invasion, hade du på allvar gjort någonting i stil med vad konspirationsteorierna kring 9/11 hävdar? Du tycker inte att det fanns många andra, mycket bättre alternativ till att nå samma mål, utan enorm kostnad för ditt eget land och med en stor risk att ditt huvud åker av som landsförrädare på köpet...?