• 1
  • 2
2019-09-09, 19:33
Medlem
Hegamons avatar
Kommer exponeras för ganska stora volymer av mänskligt piss & bajs, 1 till 2 timmar per dag, mera risk det blir 2 timmar. Kommer andas in skit-lukt och ha viss risk att få bajs på fingrarna och i ansiktet.

Ja, det är genom mitt arbete/i tjänsten/jobb, mina arbetskamrater påstår dom blir sjuka regelbundet, magsjuka, kräks, spyr och skiter. Ingen använder munskydd eller handsprit.

Hur minimerar jag risken att bli sjuk? Skulle ett munskydd minimera risken vid dom tillfällena jag i arbetet behöver exponera mig själv för avföring?
Senast redigerad av Hegamon 2019-09-09 kl. 19:45.
Citera
2019-09-09, 19:37
Medlem
Negressdrottningens avatar
Troll? Inte en arbetsplats i Sverige iallafall?
Citera
2019-09-09, 19:40
Medlem
TheJackets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Negressdrottningen

Slamsugare kanske?
Citera
2019-09-09, 19:41
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Negressdrottningen

Nej på första. Nej på andra. På andra frågan, det hade kunnat vara i Sverige.

Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Vi har ett geni i tråden.
Senast redigerad av Hegamon 2019-09-09 kl. 19:46.
Citera
2019-09-09, 19:43
Moderator
ofays avatar
Du får kolla hur länge munskyddet håller tätt och noggrann handhygien. Handsprit Före rent och efter orent och tvätta händerna. Ta aldrig i ansiktet med händerna under jobbet innan du tvättat med tvål. Engångshandskar är att föredra.
Citera
2019-09-09, 19:47
Moderator
yz44s avatar
De som börjar arbeta på reningsverk blir efter någon vecka sjuka några dagar, denna sjukfrånvaro betalades i alla fall förr av arbetsgivaren.
Citera
2019-09-09, 19:51
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yz44
De som börjar arbeta på reningsverk blir efter någon vecka sjuka några dagar, denna sjukfrånvaro betalades i alla fall förr av arbetsgivaren.

Okej, jag kan alltså räkna med att bli sjuk. Jag har frågat arbetskamraterna om dom blir sjuka, och dom bara nickar.
Citera
2019-09-09, 20:19
Medlem
Torrsugare/våtsugare/vvs:are. Det finns massor av jobb man exponeras för bajs.

Precis som thejacket sa. Har själv jobbat i den branschen.
Citera
2019-09-09, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Kommer exponeras för ganska stora volymer av mänskligt piss & bajs, 1 till 2 timmar per dag, mera risk det blir 2 timmar. Kommer andas in skit-lukt och ha viss risk att få bajs på fingrarna och i ansiktet.

Ja, det är genom mitt arbete/i tjänsten/jobb, mina arbetskamrater påstår dom blir sjuka regelbundet, magsjuka, kräks, spyr och skiter. Ingen använder munskydd eller handsprit.

Hur minimerar jag risken att bli sjuk? Skulle ett munskydd minimera risken vid dom tillfällena jag i arbetet behöver exponera mig själv för avföring?

Använd skyddutrustning tex stänkskydd, munskydd osv.
Googla efter hygienrutiner i vården så kan du får en susning om hur saker smittas. Det är ju himla lätt att bli smittad om man tex öppnar en dörr med handske och sen tar i det nedsmittade med bara händer.
Citera
2019-09-09, 20:26
Medlem
Av egen erfarenhet blir man ofta bara "rejält" sjuk en gång. Sen blir man lite 'härdad'.

Men du kan väl ta hepatit sprutorna som alla andra? Sen är det väl viktigt att ha olika arbetskläder / handskar för olika situationer.
Citera
2019-09-09, 20:30
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OstoBaconkorv
Av egen erfarenhet blir man ofta bara "rejält" sjuk en gång. Sen blir man lite 'härdad'.

Men du kan väl ta hepatit sprutorna som alla andra? Sen är det väl viktigt att ha olika arbetskläder / handskar för olika situationer.
Man bygger upp ett enormt emunförsvar skulle jag tänka mej?
Citera
2019-09-09, 20:40
Medlem
Jag hade använt munskydd som går över näsan, men också skydd för ögonen. Nu vet vi ju inte vad du ska göra, men du kan väl söka på någon form av heltäckande ansiktsmask och sen gäller sunt förnuft. Om du jobbar i en miljö där saker du tar i kan vara smitthärdar, så tänk på att allt som du tar i efter att du tagit på en sak eller yta som är förorenad därefter också blir kontaminerad. Bakterier och virus är ju osynlig ”smuts”, så skaffa dig en bra rutin vid av och påklädning, använd handskar som du byter/tvättar eller engångshandskar. Tvätta arbetskläder så ofta som är lämpligt och peta dig inte i ögon, näsa eller mun med händerna innan du tvättat dom.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in