Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2019-09-11, 17:32
Medlem
Jag vill höra era åsikter.

Vilka fördomar har ni?

Vilka fördomar kan ni bekräfta kan stämma?

För min del förknippar jag, tyvärr nästan instinktivt samer med alkohol, något som är vanligt bland urfolk. De kör runt i snöskoter och hyr helikopter för att ta hand om renar.. att ha renar ger väl status bland samer trots att man tjatar på att "alla samer är inte ren-samer"..

Enligt mina fördomar lever dagens samer i en motsägelsefull (eller synkretist) förening av uråldrig tradition och modernitet. Samiska språket vet jag inte mycket mer om än att det är besläktad med finskan, och mycket gamla lånord från germanska språk.

Sameland/Lappland/Sápmi är mest bara ett namn... Det är Sverige, Norge, Finland och Ryssland som bestämmer. Ingen av dessa länder kommer, tror jag, någonsin lämna ifrån sig sin suveränitet. Om samer blir tjatiga med sina rättigheter till Sápmi kommer de säras, splittras, mutas och i värsta fall tvingas till lydnad med våld. Det kan inte vara roligt att vara same-nationalist.
Citera
2019-09-11, 17:40
Medlem
JagSkaTaDigs avatar
Dom vill äta kakan och ha den kvar, precis som indianerna i USA och Kanada.
Senaste jag hörde om indianerna, så kräver indianerna en del av vinsten för all cannabisförsäljning , eftersom deras folk anses lida av legaliseringen.

Indianer som vill ha pengar för att klippa en hövding. : ))

Kan tänka mig att samerna håller på likvärdigt.
Citera
2019-09-11, 17:43
Medlem
har för mig det va samer eller lappar med som krigare i något avsnitt av Vikings. Nu är dom pacifister?
Citera
2019-09-11, 17:46
Medlem
kalkryggars avatar
Jag tycker det folket skall ges möjlighet att hålla sin livsstil. Nordiska stater bör därför se till att dom också kan det. Vi som inte är det folket kan njuta av att ta del av deras livsstil. Det vet jag att vi kan på trevliga sätt både i Norge och Sverige. Jag har själv endast gjort det i Norge. Vid ett flertal tillfällen.

Deras rennäring utvecklas med modern teknik. Ser inget konstigt med det. Bara naturligt.

Jag tycker att samer liksom alla andra svenskar skall följa svensk lag. Det är lagen vi behöver anpassa så den inkluderar samer och ger dom möjlighet att leva sitt liv. Det är ganska enkelt och inga konstigheter.

Kan Ts lista något som blir kontroversiellt? Kanske kan vi diskutera det och komma fram till något.
Citera
2019-09-11, 17:51
Medlem
borrizs avatar
Som skåning så har jag just ingen åsikt.
Citera
2019-09-11, 18:03
Medlem
De har väl ganska svårt med det där uttrycket: "Alla är lika inför lagen"
Citera
2019-09-11, 18:07
Medlem
Gaydars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lingonfett

Vilka fördomar har ni?

För min del förknippar jag, tyvärr nästan instinktivt samer med alkohol, något som är vanligt bland urfolk. De kör runt i snöskoter och hyr helikopter för att ta hand om renar.. att ha renar ger väl status bland samer trots att man tjatar på att "alla samer är inte ren-samer"..

Enligt mina fördomar lever dagens samer i en motsägelsefull (eller synkretist) förening av uråldrig tradition och modernitet. Samiska språket vet jag inte mycket mer om än att det är besläktad med finskan, och mycket gamla lånord från germanska språk.

Sameland/Lappland/Sápmi är mest bara ett namn... Det är Sverige, Norge, Finland och Ryssland som bestämmer. Ingen av dessa länder kommer, tror jag, någonsin lämna ifrån sig sin suveränitet. Om samer blir tjatiga med sina rättigheter till Sápmi kommer de säras, splittras, mutas och i värsta fall tvingas till lydnad med våld. Det kan inte vara roligt att vara same-nationalist.

Du var ingen stor stjärna i Sveriges historia i skolan va? För mycket eget telefonpetande på skitsajten Nya Tider eller troligare den manliga heterorunk-sajten Red Tube..

Varför vill du få tips om fördommar kring Samer? Är det idetorka i SD/Nordfront svansen av bögnojor och kroniska incells hemma i morsans gillestuga?

Samer är Sveiges äldsta naturbefolkning! Och erkända som sådana även internationellt!

Räcker det inte med att SD-ledningen häromåret skämde ut sig lågpannat och okunnigt och försökte påskina att samer inte är "riktiga" svenskar?

Du vill alltså göra ett nytt försök på nätet när han Åkesson föll platt på ansiktet publikt i sina egna fördomar häromåret? Grattis grabben!
Citera
2019-09-11, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gaydar
Du var ingen stor stjärna i Sveriges historia i skolan va? För mycket eget telefonpetande på skitsajten Nya Tider eller troligare den manliga heterorunk-sajten Red Tube..

Varför vill du få tips om fördommar kring Samer? Är det idetorka i SD/Nordfront svansen av bögnojor och kroniska incells hemma i morsans gillestuga?

Samer är Sveiges äldsta naturbefolkning! Och erkända som sådana även internationellt!

Räcker det inte med att SD-ledningen häromåret skämde ut sig lågpannat och okunnigt och försökte påskina att samer inte är "riktiga" svenskar?

Du vill alltså göra ett nytt försök på nätet när han Åkesson föll platt på ansiktet publikt i sina egna fördomar häromåret? Grattis grabben!

Nåväl, Samer anser sig inte ens själva för att vara svenskar. De skiljer själva på Samer och svenskar. Jag antar att du bor rätt långt ner i landet utan egen inblick?
Citera
2019-09-11, 18:21
Medlem
TheJackets avatar
Citat:

Sverige befolkade söder ifrån i takt med att isen smälte. Samer kom norrifrån när isen redan var smält. Det fanns redan folk här när Samerna kom. Dom är inte Sveriges urbefolkning eller "äldsta naturfolk".
Citera
2019-09-11, 18:28
Medlem
Citat:

Projicering much
Samer är kulturellt ie historielöst politiskt benämnt som urbefolkning.
Protogermaner är dom som bott i hela Skandinavien i tiotusentals år, alla arkeologiska fynd har funnit att samer kom genom Finland EFTER att isen smält. Sverige dock befolkades söderifrån.
Samer är inte svenskar och anser inte ens sig vara svenskar.
Läs på o prata med kunniga ink samer innan

Anyway, samer är pack opportunister, och terrorister.
Sprängde och höll på de små liven.
Dom vet själva förstås att dom var först i inget av Skandinavien o def inte i Sverige men dom vet att dom tjänar på missbilden.
Så.. driftiga är dom, det måste man ge dom
Citera
2019-09-11, 19:52
Medlem
Mackan52s avatar
Fjälltalibaner skulle jag vilja säga men egentligen har jag ingen åsikt om dem.

De lägrar sina syrror och döttrar och bor i bergen, vad ska man säga?
Citera
2019-09-11, 20:03
Medlem
Custom_mades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lingonfett

Vilka fördomar har ni?

Samer har också länge velat haft fördelar som andra inte får, vilket många anser okej, men jag anser att alla ska vara lika inför lagen. Därför ogillar jag samer.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in