2019-09-12, 22:57
Medlem
Hej! Kan få tag på ett par ESI nEar 05 och ett par Alesis M1 Active 520 för ungefär samma pris. Vilken av dessa bör jag välja? Något jag bör tänka på?

Tilläggas att båda dessa kanske är runt 10 år gamla.
Citera
2019-09-12, 23:05
Medlem
SYSTEMexes avatar
Studiomonitorer är ingenting du bör köpa utan att ha lyssnat på dem först. Gå till en riktig butik och lyssna på ett par för att sedan ta ditt beslut
Citera
2019-10-29, 20:25
Medlem
DangerDooms avatar
Om du skall tänka långsiktigt är det mer värt att investera i ett par burkar du faktiskt komma att använda ett tag framöver, viktigast att du bekantar dig med de innan du väljer vad du behöver.
Äkthet gentemot någon referensmonitor som du själv ser upp till är alltid bra utgångspunkt.
Citera
2019-10-31, 15:11
Medlem
Fittahoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pixxie999
Hej! Kan få tag på ett par ESI nEar 05 och ett par Alesis M1 Active 520 för ungefär samma pris. Vilken av dessa bör jag välja? Något jag bör tänka på?

Jag kan bara yttra mig om nEar eftersom det är dom enda jag har erfarenhet om.

nEar 05 gav mycket monitor för pengarna när dom släpptes. Dom är väl byggda och rätt tunga. Den inbyggda förstärkaren har gott om effekt för att driva elementen. Med balanserad signal genereras inget brus eller andra störningar. Ljudet är klart. Vid normal musiklyssning rekommenderas en extern subbas. Minus för starkt lysande dioder.

Studiomonitorer skall vara neutrala. En snabb titt på Alesis-högtalarna visar att dom har USB (USB är djävulens påfund) och valbara filter. Känns inte som neutrala monitorer.
Citera
2019-11-01, 23:10
Medlem
Alesis gör bra saker. Har haft ett par M1 Mk2 i 15 år... Böt till nya kondningar och låter ännu bättre. Bra ritad elektronik och bra element. Har svårt och tro att deras nya är sämre. Alesis låter varken platt eller jätte hifi. Nån slags mix. Det är min erfarenhet.
Citera
2019-11-02, 19:06
Medlem
EGFCCXVIIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pixxie999

Att provlyssna är mer eller mindre ett måste enligt mig.
Jag använde ESI nEar förr och de var klart godkända med tanke på det låga priset.
Citera
2019-12-09, 07:47
Medlem
Ävem jag tjackade ett par eSi 05 near experience något år efter att de släpptes.. tror det var den första modellen med membran i kevlar haha.

Jävligt mycket ljud för pengarna!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in