2019-09-19, 12:04
Medlem
morkfromorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrMadoff
Har en kompis som köpte ett sådant och när han skulle flytta in låg det människobajs lite här och var i huset och KFM tog inget ansvar i frågan

Din kompis gjorde inte sin hemläxa, det är tydligt att inga konsumentlagar gäller vid köp av kronkalle, det du ser är vad du får, eventuella dolda fel blir ditt ansvar efter köp.
Citera
2019-09-19, 12:34
Medlem
Titanicsurvivors avatar
Har varit på en sådan visning en gång mest för att se hur det går till.

Lägenheten var i fullt håll igång med hela familjen alibaba hemma. Faren vildsint som en klassisk sandapa mot alla spekulanter och kärringarna ifrån kronkalle. Även om man fick lägenheten gratis skulle jag inte våga bo där med en sådan hämndlysten familj.
Citera
2019-09-19, 15:19
Medlem
SweKingCalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RandomnigR
Jag personligen skulle aldrig köpa ett hus via kronokalle.
Folk som inte har moralen att betala sina egna räkningar brukar sällan bry sig om sin egendom heller.
Det är bara socialfall, WTs, knarkare, alkisar, spelmissbrukare, kolpåsar och annat jävla pack som hamnar där.
Med andra ord, opålitligt folk man inte beblandar sig med.

/Niggern

Varför påstår du dig vara opålitlig ? även om du var/är skuldsatt eller inte är det fel å döma dig på förhand
Citera
2019-09-19, 16:25
Medlem
Isnatts avatar
Det som är lite tråkigt i annonserna är ju att det bara är bilder från utsidan. Ser utsidan 'dålig ut' så orkar jag inte heller intressera mig mer. Då kan jag gissa mig till insidan och gissar även att ägaren kanske inte gjort nödvändigt uppehåll genom åren.
Har varit med om en i bekantskapet som kronofogden mätte ut huset för. Det huset var dock rustat de lux och rustningen av just huset var en av anledningarna till att kronofogden nu tagit det

Visst kan man säkert hitta bra hus!
Citera
2019-09-19, 16:49
Medlem
kickedoutofspaces avatar
Har en bekant som lyckades få tag i ett jätte billigt hus. Han betalade 100k för huset och vann. Utsidan var som ett typiskt hus på landet. Insidan har renoverats med nya tapeter, golv och små saker. De han lagt pengar på var ett badrum för 100k nu. Huset bredvid såldes för inte längesedan för 800k. Hans plan är att göra om köket nytt också och sedan sälja. Så vinst kan man garanterat göra bara man kollar noga. Jag skulle kunnat köpt det där huset om jag hade vetat att de var ute. Fint läge också
Citera
2019-09-19, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kickedoutofspace
Har en bekant som lyckades få tag i ett jätte billigt hus. Han betalade 100k för huset och vann. Utsidan var som ett typiskt hus på landet. Insidan har renoverats med nya tapeter, golv och små saker. De han lagt pengar på var ett badrum för 100k nu. Huset bredvid såldes för inte längesedan för 800k. Hans plan är att göra om köket nytt också och sedan sälja. Så vinst kan man garanterat göra bara man kollar noga. Jag skulle kunnat köpt det där huset om jag hade vetat att de var ute. Fint läge också
Då blir ju frågan, kommer du köpa det av din kompis när kompisen säljer det?
Citera
2019-09-19, 21:22
Medlem
SvartaBjorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shimerajigg
[...]
Vad man kan ha med sig innan man går på auktion är att det sällan går att komma undan med alltför låga skambud. Fordringsägaren (i stort sett alltid en bank) kan vad jag förstår kräva att fastigheten inte säljs om inte skulderna täcks av budet. Så i förväg kan man ta reda på hur stort skuldsaldot hos KFM är. Dvs alltså inte troligt att objektet går att köpa billigare än så.
Stämmer dock inte alltid.

Vet en egenföretagare som ofta körde "fulspel" och med jämna mellanrum hamnade hos fogden. Fin fasad utåt, ekonomin mindre bra.

Några dagar innan visningen "råkade" huset ut för en mindre brand. Planen var helt klart att stoppa visning/auktion. Men visningen hölls och så även auktionen trots att huset efter branden drog in klart mycket mindre än om det sålts utan "olyckshändelse".

Där hade fordringsägarna helt enkelt tröttnat och ville ha ut vad de kunde få trots att det inte täckte skuldsaldot.
Citera
2019-09-19, 21:54
Medlem
shimerajiggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvartaBjorn
Stämmer dock inte alltid.

Vet en egenföretagare som ofta körde "fulspel" och med jämna mellanrum hamnade hos fogden. Fin fasad utåt, ekonomin mindre bra.

Några dagar innan visningen "råkade" huset ut för en mindre brand. Planen var helt klart att stoppa visning/auktion. Men visningen hölls och så även auktionen trots att huset efter branden drog in klart mycket mindre än om det sålts utan "olyckshändelse".

Där hade fordringsägarna helt enkelt tröttnat och ville ha ut vad de kunde få trots att det inte täckte skuldsaldot.

Jag vet att liknande saker hänt. Därför skrev jag "sällan". :-)
Citera
2019-09-23, 15:14
Medlem
kickedoutofspaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .ouo.
Då blir ju frågan, kommer du köpa det av din kompis när kompisen säljer det?

Nej vill gärna hitta ett eget man kan göra efter sin egen stil. Han har renoverat snyggt men jag har aldrig gillat hel vita hem. Känns så sterilt
Citera
2019-09-23, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diseledvin
haha nja tror inte den tidigare ägaren är med på visningen när KF säljer en fastighet
ofta verkar det inte ens finnas bilder från insidan huset / lägenheten i annonsen
Annonserna innehåller ganska lite information och vanligtvis visas inga planlösningsskisser eller interiörbilder – av integritetsskäl.
Citera
2019-09-23, 20:04
Moderator
rotadents avatar
Har suttit i Brf-styrelse en gång när vi tvångsförsålde en lägenhet via Kronofogden. Lägenheten i sig såg för jävlig ut (handfatet i badrummet nedrivet från väggen, köket sönderslaget etc.), det var en psykiskt sjuk kvinna som hade haft den och det var en av tre lägenheter hon ägde. Hon betalade inte avgifterna och terroriserade sina grannar så till slut var vi tvungna att agera. Lägenheten gick dyrare än de lägenheter som vid samma tid såldes via mäklare i föreningen. När lägenheter säljs på exekutiv auktion har föreningen tydligen inga möjligheter att neka medlemskap till köparen, vilket gör att lägenheter sålda på det viset är rätt attraktiva för vissa köpare. Köparen hade uppenbarligen pengarna, men knappt någon taxerad inkomst. Exakt vad grejen var vet jag inte, tror dock att det snarare var ett icke-skattande pokeproffs än en kriminell person.
Citera
2020-05-24, 08:08
Medlem
Isnatts avatar
Undrar om det kommer komma en strid ström med bostäder framåt vintern/våren 2021 när människor pga coronaarbetslöshet inte längre kan kämpa emot ekonomiskt? Just nu finns det 104 objekt till salu på auktionstorget fördelat på följande vis:
Citat:
Bostadsrätt 48 st
Fritidshus 6 st
Lantbruk 6 st
Radhus 1 st
Radhus/bostadsrätt 1 st
Tomt 4 st
Villa 38 st
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto