• 1
  • 2
2019-09-19, 08:30
Medlem
Har ni köpt hus från Kronofogden?
Hur var det?
Varför såldes huset?
Vad visste ni om det i förväg?

Har Kronofogden sålt ert hus?
Hur var det?
Varför såldes huset?
Vad visste ni om det i förväg?

Tack på förhand.
Citera
2019-09-19, 08:42
Medlem
MrMadoffs avatar
Kronofogden äger inga hem, dom utmäter folks egendom och säljer på auktion. Har en kompis som köpte ett sådant och när han skulle flytta in låg det människobajs lite här och var i huset och KFM tog inget ansvar i frågan utan överlät allt åt min kompis. Nej han bodde aldrig i huset utan sålde rätt fort därefter och sedan blev det massa krångel med skattmasen, inte orkat frågat min kompis allt för mycket om detta då det verkar vara ett känsligt ämne..
Senast redigerad av MrMadoff 2019-09-19 kl. 08:45.
Citera
2019-09-19, 08:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrMadoff
Kronofogden äger inga hem, dom utmäter fomks egendom och sedan säljer.
Ja? Har jag sagt nåt annat?

Har du nåt att tillföra topic också när du ändå är här?
Citera
2019-09-19, 08:46
Medlem
MrMadoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .ouo.
Ja? Har jag sagt nåt annat?

Har du nåt att tillföra topic också när du ändå är här?

Ja du frågar om någon köpt hus från kronofogden var på jag svarade att dom säljer inga hus? Vadå är du efterbliven eller?

Dom auktionerar ut andras hus..
Citera
2019-09-19, 08:49
Bannlyst
Jag personligen skulle aldrig köpa ett hus via kronokalle.
Folk som inte har moralen att betala sina egna räkningar brukar sällan bry sig om sin egendom heller.
Det är bara socialfall, WTs, knarkare, alkisar, spelmissbrukare, kolpåsar och annat jävla pack som hamnar där.
Med andra ord, opålitligt folk man inte beblandar sig med.

/Niggern
Citera
2019-09-19, 08:56
Medlem
Vad jag hört, så kan huset gamla ägare bo kvar i huset efter köpet om man har otur och dom inte vill flytta självmant, då får man begära avhysning i efterhand, det ingår inte när huset säljs på exekutiv auktion.
Citera
2019-09-19, 09:13
Medlem
Le-Hericons avatar
Jag har varit på ett par exekutiva auktioner.

Den första, där satt "ägaren" i huset och flinade hela tiden, och ibland gick han fram till folk och sade att "do hålla däj båårta härifrån, min kosiner kommer ändå att köpa huset".

Vilket också skedde.

Nummer två var ett jättefint hus ett par mil utanför Göteborg. Ägarna hade helt enkelt levt över sina tillgångar, och tvingades sälja. De var extremt tillmötesgående, hjälpte själva till vid visningen, och var extremt ärliga med vad som var fel på huset (vilket verkligen inte var mycket!).

Det huset gick för en bra bit över min budget, tyvärr.

I ena fallet: STRUL och bråk, i andra fallet hur klockrent som helst.

Jag är övertygad om att det finns både värre och bättre exempel dock.
Citera
2019-09-19, 09:15
Medlem
Le-Hericons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kotlettfrillan
Vad jag hört, så kan huset gamla ägare bo kvar i huset efter köpet om man har otur och dom inte vill flytta självmant, då får man begära avhysning i efterhand, det ingår inte när huset säljs på exekutiv auktion.

Det finns fall där det dragit ut upp till 18 månader innan avhysning har skett. Snacka om frustration...
Citera
2019-09-19, 09:56
Medlem
haha nja tror inte den tidigare ägaren är med på visningen när KF säljer en fastighet
ofta verkar det inte ens finnas bilder från insidan huset / lägenheten i annonsen
Citera
2019-09-19, 10:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diseledvin
haha nja tror inte den tidigare ägaren är med på visningen när KF säljer en fastighet
ofta verkar det inte ens finnas bilder från insidan huset / lägenheten i annonsen

Då tror du fel

https://www.gp.se/nyheter/göteborg/v...ning-1.1061900
Trycket var stort vid kronofogdens visning av en tvårummare i Vasastan på tisdagen. Men flera spekulanter tog illa vid sig när de kom in i sovrummet och fann den skuldsatte lägenhetsinnehavaren nedbäddad i sin säng.

[…]

Enligt Camilla Sterba, som leder kronofogdemyndighetens försäljningsteam i Västsverige, är det inte helt ovanligt att ägare till bostäder som ska säljas på exekutiv auktion är med under visningarna.
- Det kan gå till så, men det är klart att det inte är vanligt att folk ligger kvar i sängen under visningen.

Hon bekräftar att en låssmed fick låsa upp lägenheten inför visningen och att paret var med, men understryker att det skedde först efter att de gett sitt samtycke.
- Det är så klart ingen rolig situation när folk inte vill lämna lägenheten, men vi har gjort det här så smidigt vi kunnat, säger Camilla Sterba.
Citera
2019-09-19, 10:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kotlettfrillan
Då tror du fel

https://www.gp.se/nyheter/göteborg/v...ning-1.1061900
Trycket var stort vid kronofogdens visning av en tvårummare i Vasastan på tisdagen. Men flera spekulanter tog illa vid sig när de kom in i sovrummet och fann den skuldsatte lägenhetsinnehavaren nedbäddad i sin säng.

[…]

Enligt Camilla Sterba, som leder kronofogdemyndighetens försäljningsteam i Västsverige, är det inte helt ovanligt att ägare till bostäder som ska säljas på exekutiv auktion är med under visningarna.

haha ja jävlar undrar om nån köpte kvarten
- Det kan gå till så, men det är klart att det inte är vanligt att folk ligger kvar i sängen under visningen.

Hon bekräftar att en låssmed fick låsa upp lägenheten inför visningen och att paret var med, men understryker att det skedde först efter att de gett sitt samtycke.
- Det är så klart ingen rolig situation när folk inte vill lämna lägenheten, men vi har gjort det här så smidigt vi kunnat, säger Camilla Sterba.

ja jävlar undrar om nån köpte kvarten
Citera
2019-09-19, 10:15
Medlem
shimerajiggs avatar
Min partner och dennes kusin köpte en sommarstuga på exekutiv auktion för ca 10 år sen. Det var inget problem vad jag minns och jag har själv gått på ett par auktioner efter det. Dock har alltid buden skenat iväg.

Sommarstugan var i "stug-skick" och behövde göras vid en del, vilket vi visste i förväg. Vi hyrde ut den i flera år och sålde den senare med god marginal.

Vad man kan ha med sig innan man går på auktion är att det sällan går att komma undan med alltför låga skambud. Fordringsägaren (i stort sett alltid en bank) kan vad jag förstår kräva att fastigheten inte säljs om inte skulderna täcks av budet. Så i förväg kan man ta reda på hur stort skuldsaldot hos KFM är. Dvs alltså inte troligt att objektet går att köpa billigare än så.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in