• 1
  • 2
2019-09-23, 11:11
Medlem
Nya Suzuki Jimny årsmodell 2019 har fabrikationsfel på bilar med manuell 5-växlad växellåda. Köp inte den här skitbilen.

Efter att ha väntat i 7 månader fick jag slutligen leveransen av nya Suzuki Jimny 2019 under Juli månad.

Jag insåg omedelbart att bilen har problem med att växla ner från 5: e till 4: e växel eller från 5: e växel till neutral.

Växelspaken fastnar när man vill växla ner från 5:ans växel.

Bilen har nu varit hos återförsäljaren där jag köpte den i mer än en månad. Återförsäljaren hävdar att de var tvungna att vänta på delar länge eftersom Suzuki Japan använder alla delar för tillverkning av nya bilar och inte har reservdelar att leverera.

Det finns flera bilar med samma problem i Europa bekräftar återförsäljaren.

Vem vill köpa en ny bil och lämna den på verkstaden det första man gör ?!?!?

Håll dig borta från 2019 Suzuki JImny. Bilarna är en försäljningssucc'e javisst, men när du väl köpt den är Suzuki inte angelägen om att lösa problemen på bilarna som just har levererat. Reparationer kommer i andra hand så att säga.

Så mitt råd är - KÖP INTE NYA SUZUKI JIMNY. Bilen är inte värd pengarna.

Det finns andra bilmärken som hjälper sina kunder bättre än Suzuki gör.
Citera
2019-09-23, 11:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jimny
Nya Suzuki Jimny årsmodell 2019 har fabrikationsfel på bilar med manuell 5-växlad växellåda. Köp inte den här skitbilen.

Efter att ha väntat i 7 månader fick jag slutligen leveransen av nya Suzuki Jimny 2019 under Juli månad.

Jag insåg omedelbart att bilen har problem med att växla ner från 5: e till 4: e växel eller från 5: e växel till neutral.

Växelspaken fastnar när man vill växla ner från 5:ans växel.

Bilen har nu varit hos återförsäljaren där jag köpte den i mer än en månad. Återförsäljaren hävdar att de var tvungna att vänta på delar länge eftersom Suzuki Japan använder alla delar för tillverkning av nya bilar och inte har reservdelar att leverera.

Det finns flera bilar med samma problem i Europa bekräftar återförsäljaren.

Vem vill köpa en ny bil och lämna den på verkstaden det första man gör ?!?!?

Håll dig borta från 2019 Suzuki JImny. Bilarna är en försäljningssucc'e javisst, men när du väl köpt den är Suzuki inte angelägen om att lösa problemen på bilarna som just har levererat. Reparationer kommer i andra hand så att säga.

Så mitt råd är - KÖP INTE NYA SUZUKI JIMNY. Bilen är inte värd pengarna.

Det finns andra bilmärken som hjälper sina kunder bättre än Suzuki gör.

Det är nog mer din återförsäljare det är fel på. Som sedan skyller ifrån sig.

Är inte direkt ovanligt med fel på nya bilar. Dessa ska såklart åtgärdas snabbt och kostnadsfritt.

Har du hör med någon från Suzuki Sverige?
Citera
2019-09-23, 11:44
Medlem
tremades avatar
Kasst, speciellt med tanke på att modellen har funnits sen 70-talet med lite olika namn.
Citera
2019-09-23, 12:15
Medlem
Märkligt av återförsäljaren att överhuvudtaget levererera en defekt bil Speciellt om det är ett känt problem på den modellen..
Citera
2019-09-23, 12:37
Medlem
Suzuki Sverige eller Nimag Sverige som bytt namn till Louwman har inte hört av sig.

Inte heller har Torvalla Bil som är min återförsäljare varit måna om att kommunicera med mig på ett bra sätt.

- Vi har inga nyheter att ge dig därför hör vi inte av oss, säger Jan Kay som äger Torvalla Bil.

Så nu återstår bara att fortsätta vänta och hoppas på det bästa.

Man känner sig ganska maktlös så att säga. Man får en skitbil levererad och sen får man vänta i över 4 veckor på reparation.
Citera
2019-09-23, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jimny
Suzuki Sverige eller Nimag Sverige som bytt namn till Louwman har inte hört av sig.

Inte heller har Torvalla Bil som är min återförsäljare varit måna om att kommunicera med mig på ett bra sätt.

- Vi har inga nyheter att ge dig därför hör vi inte av oss, säger Jan Kay som äger Torvalla Bil.

Så nu återstår bara att fortsätta vänta och hoppas på det bästa.

Man känner sig ganska maktlös så att säga. Man får en skitbil levererad och sen får man vänta i över 4 veckor på reparation.

Gå dit och sätt hårt mot hårt. Felet är väsentligt och ligger till grund för att kunna häva köpet. För att häva köpet måste dock försäljaren fått chans att rätta till felet, vilket bör göras inom en skälig tid efter påpekandet. Säg att du drar in ARN.
Citera
2019-09-23, 12:54
Medlem
apartheids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raycroft
Faaan vilken ful bil.
Hur tänkte du där?

Citat:
Ursprungligen postat av Shishio
Vem köper en manuell bil år 2019?

Herre gud vilka givande inlägg. Tack för er feedback, ni verkar ju kunna allt om bilar.

Till TS. Tack för info. Det var tråkigt att höra. Har själv varit riktigt sugen nya Jimny sen jag såg första bilderna. Fullständigt älskar designen och sen ska den tydligen vara väldigt kapabel off-road.

Tråkigt som sagt med felet och bemötandet, gör som tidigare nämnts, kontakta Suzuki själva och hoppas på bättre lycka. Även om efterfrågan är extrem och resurserna går till produktionen så måste de ju ha reservdelar att tillgå. Borde väl rimligtvis finnas lagar och regler om detta?

Uppdatera gärna hur det går. Kan ingenting om Suzuki och det är väl just det namnet som gör att man tvekar lite på att köpa...
Citera
2019-09-23, 13:04
Medlem
Dr.Jan.Itors avatar
Bedöms bilen som okörbar eller har du själv valt att parkera den hos återförsäljaren i väntan på lösning?
Citera
2019-09-23, 13:38
Medlem
BarryHeros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raycroft
Faaan vilken ful bil.
Hur tänkte du där?
Ful? Den är ju skitsnygg. Nästan i klass med Jeep Wrangler som är dubbelt så dyr.

Trist att höra om Jimny. Hade faktiskt tänkt provköra en nu under hösten.
Citera
2019-09-23, 13:44
Medlem
apartheids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shishio
Bara mellanmjölks svennar som köper manuella bilar, automat som gäller. Man får skylla sig sj om man kör manuellt.
Det är ju skillnad på bil och bil din idiot. Har du en M2, Mini Cooper eller Jimny vill du ha en manuell. Om du kan något om bilar och bilkörning då vill säga. Har du däremot en fläskig Merca, SUV eller pendlarbil hade jag också valt automat. Eller om du är talanglös och ointresserad av bilar och körning.

Kan du vara snäll och lämna denna tråd nu?
Citera
2019-09-23, 13:58
Medlem
Jag har vid tidigare tillfällen kontaktat Suzuki Sverige men i båda fallen fått samma standard svar tillbaka om att jag skall kontakta min återförsäljare.

Så mycket bryr sig importören om sina kunder....

Fortsättning följer.....
Senast redigerad av Jimny 2019-09-23 kl. 14:09.
Citera
2019-09-23, 15:02
Medlem
Karmans avatar
Var tillverkas Jimny? Turkiet? Indien?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto