• 1
  • 2
2019-10-04, 10:41
Medlem
https://www.svd.se/kina-pressade-she...bba-taiwaneser
Varför ska kina bestämma över vad som händer sverige???
dax och sätta den kortväxta knubbiga Xi Jinping i något som liknar ett gulag-läger
Citera
2019-10-04, 10:41
Moderator
Meijis avatar
Lite citat som komplettering:

Citat:
Kinas ambassad i Stockholm pressade Sheraton att inte låta Taiwan fira sin nationaldag där i år, enligt Taiwans representationskontor. När Taiwan bytte till Historiska museet ringde den kinesiska ambassaden även dit.

[---]

I fjol bytte Skatteverket och Pensionsmyndigheten beteckning på ön, från ”Republiken Kina (Taiwan)”, till ”Taiwan, provins i Kina”, trots att Taiwan i praktiken är ett eget land. Ändringen väckte upprörda känslor i Taiwan och fick 13 000 personer att skriva under en protest, enligt Hongkong Free Press.

Efter direktiv från Kina bytte även flygbolag runtom i världen, inklusive SAS, i fjol beteckning på Taiwan. På SAS hemsida är destinationen angiven som Taipei, Taiwan, Kina.
Citera
2019-10-04, 11:10
Medlem
Nu är artikeln bakom betalvägg för mig så kan endast läsa inledningen, men jag får intrycket av att Sheraton har vikt ned sig, dragit ned byxorna, puttat upp rumpan i vädret och sagt "kör hårt".

Det är ju detta som är problemet, avsaknaden av ryggrad, såvida Sheraton inte ägs av Kinesiska staten eller något och dem har ett formellt inflytande...

Rör det sig bara om ett informellt inflytande genom ett telefonsamtal, så får Sheratons ansvariga, och svenska folket i allmänhet, säga att Kineserna kan ta deras totalitära kollektivistideologi och deras hatobjekt och sticka upp den i någon annans ända, för här är det inte välkommet.

Be dem vänligt och bestämt att dra åt helvete, spela även in samtalen och skicka dem till media.

När dem vänjer sig vid att sådant här agerade får dålig publicitet och långtgående konsekvenser för deras anseende och i förlängningen investeringspotential tänker dem förhoppningsvis en gång till innan dem agerar så här.
Citera
2019-10-04, 12:22
Medlem
Sverige ägs redan av andra länder.

90% av det du köper antingen ägs av utländska företag eller har tillverkats i kina osv.

sverige kan inte göra nånting utan att gå med mössan i hand och fråga usa vad de får göra i alla stora frågor.
Citera
2019-10-05, 09:45
Varför dök det plötsligt upp en massa användare på formumet som skapar hattrådar om Kina så fort USA påbörjade sitt handelskrig? Hur stor lobby har egentligen Washington i Sverige?
Citera
2019-10-05, 10:17
Medlem
Callebiltes avatar
Det vänstermänniskor har svårt att förstå är att pengar styr världen. Pengar = Makt och vi har precis donerat iväg alla våra pengar till Afrika och mellanöstern så vi får vackert finna oss i att andra kommer bestämma över oss i framtiden.
Citera
2019-10-06, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mange.magnet
https://www.svd.se/kina-pressade-she...bba-taiwaneser
Varför ska kina bestämma över vad som händer sverige???
dax och sätta den kortväxta knubbiga Xi Jinping i något som liknar ett gulag-läger

Han var i flera ar i Gulag lager. 1966 brots sig rod gardister in i hans familj bostad och dodade hans syster, Jinping var 15 ar.
Citera
2019-10-06, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GillJung
Varför dök det plötsligt upp en massa användare på formumet som skapar hattrådar om Kina så fort USA påbörjade sitt handelskrig? Hur stor lobby har egentligen Washington i Sverige?

Du missuppfattar total tidsaspekten, Kinakritiken har funnits i många år, även om det nya nationalistiska, kommunistiska blir tydligare i sina manipulationer och de har utökat sitt maktspel.

Det är kanske ditt korta minne?
Citera
2019-10-06, 16:52
Citat:
Ursprungligen postat av 314Pi
Du missuppfattar total tidsaspekten, Kinakritiken har funnits i många år, även om det nya nationalistiska, kommunistiska blir tydligare i sina manipulationer och de har utökat sitt maktspel.

Det är kanske ditt korta minne?

Nej, tvärt om. Under de 10-15 år jag varit på Flashback har jag sett 2-3 trådar om någon händelse på Taiwan. Det här är ett nytt fenomen.

Jag är dock inte förvånad då svenskar importerar sina åsikter från lobbygrupper i Washington. Varifrån det blir imorgon får vi se, svensken hittar någon ny som kan diktera villkoren som vanligt.
Citera
2019-10-07, 07:21
Medlem
Citat:
Nej, tvärt om. Under de 10-15 år jag varit på Flashback har jag sett 2-3 trådar om någon händelse på Taiwan. Det här är ett nytt fenomen.

Jag är dock inte förvånad då svenskar importerar sina åsikter från lobbygrupper i Washington. Varifrån det blir imorgon får vi se, svensken hittar någon ny som kan diktera villkoren som vanligt.

Ok ett nytt FB fenomen då men det är inte det jag talar om utan de som rörts sig i media allmänt och hos medvetna människor som kommit i kontakt med kineser i sina yrken.

Det var 25 år sedan en kompis verksam i statlig verksamhet utropade Kineser dom är absolut opålitliga de skickar hem allt till Kina.
Senast redigerad av 314Pi 2019-10-07 kl. 07:23.
Citera
2019-10-07, 10:46
Medlem
Loels avatar
Ja är allmänt känt att Kina utövar mer och mer mjuk makt mot just Sverige, vi används som ett testland för deras fortsatta operationer i Europa.

De äger redan stora delar av svensk industri ändå, så w/e. SF bio, Volvo Cars, NEVS o.s.v o.s.v

Dock kan man fundera om de pengarna som de ger ut som lön verkligen kommer från profit i from av hälsosamma och fungerande företag i en fri marknad, eller direkt från kommunistpartiet och centralbanken som den styr.
Citera
2019-10-07, 11:19
Medlem
JustinTrudeaus avatar
Citat:

Det har alltid funnits kritik mot Kina från de som haft kunskap. Egentligen har Kinas beteende inte ändrats de senaste 15 åren; det är enbart deras ekonomiska och militära muskler som gjort det. Nu kan inte ens de mest naiva fjantliberaler blunda för vilket stort säkerhetshot Kina faktiskt är.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in