Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2019-10-04, 22:38
  #1
Medlem
Hej!

Nu har jag jobbat på ett företag i några månader där jag trivs ganska bra. Genom jobbet har jag lärt känna chefen på ett annat företag som har erbjudit mig ett jättebra tjänst som personalledare.

Chefen på andra företaget vill ha svar så fort som möjligt, men cheferna på mitt nuvarande jobb har det tufft just nu då flera ordinarie personal nyligen har sagt upp sig.

Jag skulle så gärna vilja ha jobbet, men får samtidigt enorma skuldkänslor för att jag inte vill säga upp mig och orsaka problem för mina chefer och kollegor.

Vad hade ni gjort? Borde jag säga upp mig? Hur ska jag säga upp mig isåfall?
Citera
2019-10-04, 22:43
  #2
Medlem
Om man vill ha kariärsutveckling måste man glömma skuldkänslor och sluta försöka tajma där det passar jättebra för alla parter att man slutar / byter tjänst. Hittar du nått bättre så kör på.
Citera
2019-10-04, 22:43
  #3
Medlem
kasperwolfgangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rosemallows
Hej!

Nu har jag jobbat på ett företag i några månader där jag trivs ganska bra. Genom jobbet har jag lärt känna chefen på ett annat företag som har erbjudit mig ett jättebra tjänst som personalledare.

Chefen på andra företaget vill ha svar så fort som möjligt, men cheferna på mitt nuvarande jobb har det tufft just nu då flera ordinarie personal nyligen har sagt upp sig.

Jag skulle så gärna vilja ha jobbet, men får samtidigt enorma skuldkänslor för att jag inte vill säga upp mig och orsaka problem för mina chefer och kollegor.

Vad hade ni gjort? Borde jag säga upp mig? Hur ska jag säga upp mig isåfall?

ingen kommer någonsin tacka dig för att du inte sätter dig själv främst...lämna och gå vidare nu
Citera
2019-10-04, 22:45
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kakkaduva
Om man vill ha kariärsutveckling måste man glömma skuldkänslor och sluta försöka tajma där det passar jättebra för alla parter att man slutar / byter tjänst. Hittar du nått bättre så kör på.

Tack så mycket för ditt svar!!
Citera
2019-10-04, 22:45
  #5
Medlem
serubs avatar
I ditt professionella yrke ska du bara tänka på dig själv, det är ingen som kommer tycka illa om dig för att du byter jobb.

Hur du ska säga upp dig är att du enkelt berättar för chefen att du ska ta klivet ut mot nya utmaningar.
Citera
2019-10-04, 22:47
  #6
Medlem
Tack så hemskt mycket för svaret!
Citera
2019-10-04, 22:47
  #7
Medlem
Det är fullt normalt att folk byter jobb. Företagets personalproblem är inte ditt ansvar. Dessutom har du väl uppsägningstid?

Om de inte har råd att förlora dig så kanske de erbjuder dig bättre lön eller så. Ifall du känner att du kanske vill stanna kvar så ska du alltså ta detta som en chans att ställa två erbjudanden mot varandra och öka din lön.

Om du står och väger mellan två bra jobb:

"Hej, boss-hen! Jag har fått ett erbjudande från Bra Arbete som jag är sugen på att ta. Men jag trivs också här, så om jag får 5 stålar mer i lön kan jag tänka mig att stanna."

Om du redan vet att du tänker ta det nya jobbet:

"Hej, boss-hen! Jag har blivit erbjuden ett nytt jobb som jag tänker ta. Här är min uppsägning. Jag har 3 månaders uppsägningstid så jag slutar i början av januari, datumet står där på papperet."
Citera
2019-10-04, 22:56
  #8
Medlem
Ja, 1månads uppsägning!
Tack så mycket!
Citera
2019-10-04, 23:31
  #9
Moderator
yz44s avatar
Det finns inga pluspoäng att hämta om du harvar kvar, friskt vågat osv.
Citera
2019-10-05, 02:09
  #10
Medlem
lemonzhellos avatar
Alla svar pekar tveklöst i samma riktning.
Vilket är helt korrekt.

Gör precis så som lajm säger, inga konstigheter.

Om du tvekar det minsta så vänd på steken.

Tänk såhär: Om det börjar gå riktigt riktigt dåligt för din nuvarande arbetsgivare - vilket ju inte är osannolikt givet alla uppsägningar - tror du företaget skulle tveka en sekund att säga upp dig? Knappast.

Ni är två parter på en marknad. Jag är nästan mest förvånad över att frågan ens kommer upp.
Lojalitet är bra men det finns gränser, liksom.
__________________
Senast redigerad av lemonzhello 2019-10-05 kl. 02:12.
Citera
2019-10-05, 08:18
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kakkaduva
Om man vill ha kariärsutveckling måste man glömma skuldkänslor och sluta försöka tajma där det passar jättebra för alla parter att man slutar / byter tjänst. Hittar du nått bättre så kör på.

Beror ju också på hur CVt ser ut i övrigt. Om TS har en genomgående vana att byta jobb efter ett par månader så kommer det i längden ge problem. Men om TS har tidugare längre anställningar så det bara är denna som är kort så är det bara att byta.

Skuldkänslor finns det ingen anledning till, när företag går dåligt och vill säga upp folk så gör de det. Byt själv innan du blir uppsagd!
Citera
2019-10-05, 08:53
  #12
Medlem
dwgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rosemallows
Hej!

Nu har jag jobbat på ett företag i några månader där jag trivs ganska bra. Genom jobbet har jag lärt känna chefen på ett annat företag som har erbjudit mig ett jättebra tjänst som personalledare.

Chefen på andra företaget vill ha svar så fort som möjligt, men cheferna på mitt nuvarande jobb har det tufft just nu då flera ordinarie personal nyligen har sagt upp sig.

Jag skulle så gärna vilja ha jobbet, men får samtidigt enorma skuldkänslor för att jag inte vill säga upp mig och orsaka problem för mina chefer och kollegor.

Vad hade ni gjort? Borde jag säga upp mig? Hur ska jag säga upp mig isåfall?

Är väl ditt liv det handlar om gör vad du vill.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in