Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2019-10-05, 20:12
  #1
Medlem
Hej har precis flyttat in till en ny lägenhet och har märkt att 6! andra idioter står skrivna på mitt lägenhetsnummer,hur fan får man bort dom`?
Citera
2019-10-05, 20:27
  #2
Medlem
sebastian66s avatar
Tag kontakt med skatteverket förklara hur allt ligger till vem kan hjälpa dig
på flasback en lördag tänkte du nu
Citera
2019-10-05, 20:56
  #3
Medlem
nä jag bara ville veta hur man gör
får väl ta och ringa skatteverket på måndag.
Citera
2019-10-05, 21:02
  #4
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av supermuppen1
nä jag bara ville veta hur man gör
får väl ta och ringa skatteverket på måndag.
Tror du det är föregående boende som inte anmält sin nya adress eller är det något mer skumt? Vad gör Skatteverket, kan de vara ta bort dem från adressen utan att någon ny finns på dem?
Citera
2019-10-05, 21:04
  #5
Medlem
Räkna med att det tar några månader. Du måste kontakta skatteverket och de måste utreda varje person som står skriven på din lägenhet, få tag i dem och be dem ändra sig till rätt adress. Det är ju inte olagligt vad jag vet så de har ju inga såna medel att ta till heller. Men man ska ju vara skriven där man bor förstås så skatteverket ska ju utreda det i alla fall.
Citera
2019-10-05, 21:05
  #6
Medlem
Hur kollar man detta?
Citera
2019-10-05, 21:08
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Femfemma55
Hur kollar man detta?


Sök på dig själv på mrkoll.se till exempel, så kan du se vilka som du bor med
Citera
2019-10-05, 21:10
  #8
Medlem
Oh tack, har kollat och det stämmer 😂
Citera
2019-10-05, 21:17
  #9
Medlem
tnems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ictura
Räkna med att det tar några månader. Du måste kontakta skatteverket och de måste utreda varje person som står skriven på din lägenhet, få tag i dem och be dem ändra sig till rätt adress. Det är ju inte olagligt vad jag vet så de har ju inga såna medel att ta till heller. Men man ska ju vara skriven där man bor förstås så skatteverket ska ju utreda det i alla fall.

Om jag inte missminner mig är det olagligt att inte vara folkbokförd där man har huvuddelen av sin dygnsvila.
Citera
2019-10-05, 21:23
  #10
Medlem
Tror det är olagligt nu att inte bo där man är bokförd,innan vad det inte det.
Får väl roa mig med att läsa deras post
Citera
2019-10-05, 21:24
  #11
Medlem
Jag har varit i samma situation: nyinflyttad i lägenheten, och kunde inte ändra till vad jag trodde var rätt lägenhetsnummer på adressändring.se, så jag provade mig fram till något som funkade (som förstås var samma lägenhetsnummer som alla i huset delade!), och skrev ett brev till Skatteverket, där jag förklarade hur det låg till: vem som bodde i vilken lägenhet och så vidare. Det tog några dagar så ringde någon från Skatteverket och tackade för upplysningarna. De hade under tiden kontrollerat med hyresvärden så att mina uppgifter stämde.
Citera
2019-10-05, 21:25
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tnem
Om jag inte missminner mig är det olagligt att inte vara folkbokförd där man har huvuddelen av sin dygnsvila.


Kollade upp det nu lite närmare. Både ja och nej. Enligt Folkbokföringslagen ska man anmäla sin flytt till Skatteverket inom en vecka när man flyttar. Men det finns ingen påföljd för om man inte gör det, så det är inte ett brott som man begår ifall man inte anmäler sin flytt eller är skriven på någon annans adress.

EDIT: Eller de verkar ha ändrat detta nyligen, så det kanske är det nu? haha, jag får lämna det osagt blev osäker nu.
__________________
Senast redigerad av Ictura 2019-10-05 kl. 21:29.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in