Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2019-10-07, 10:39
  #1
Medlem
Martensites avatar
Köpte en påse Dumle idag och tycker det smakar helt annorlunda än vad det gjorde när jag åt Dumle i somras. Svårt att sätta fingret på vad det är som är annorlunda, men det smakar inte riktig Dumle. Det smakar inte äckligt eller så, bara annorlunda. Har de ändrat receptet på Dumle nyligen? Eller är det bara jag som inbillar mig?
Citera
2019-10-07, 10:43
  #2
Medlem
Briasccas avatar
Jag tycker att konsistensen blivit mjukare och kladdigare, inte seg och möjlig att suga på som tidigare. Men det är en konsistensförändring och inte smakförändring som du efterfrågar. Smakmässigt tycker jag de smakar lika.

OT: Har inte allt godis blivit himla mjukt, färskt och kladdigt. Inget att bita i längre. Har avstått från att köpa flera typer och börjat gå över till karameller.
Citera
2019-10-07, 10:47
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Briascca
Jag tycker att konsistensen blivit mjukare och kladdigare, inte seg och möjlig att suga på som tidigare. Men det är en konsistensförändring och inte smakförändring som du efterfrågar. Smakmässigt tycker jag de smakar lika.

OT: Har inte allt godis blivit himla mjukt, färskt och kladdigt. Inget att bita i längre. Har avstått från att köpa flera typer och börjat gå över till karameller.

Köp lösgodis i arabbutiker. Där är de sega och hårda som fasen.
Citera
2019-10-07, 10:57
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Briascca
Jag tycker att konsistensen blivit mjukare och kladdigare, inte seg och möjlig att suga på som tidigare. Men det är en konsistensförändring och inte smakförändring som du efterfrågar. Smakmässigt tycker jag de smakar lika.

OT: Har inte allt godis blivit himla mjukt, färskt och kladdigt. Inget att bita i längre. Har avstått från att köpa flera typer och börjat gå över till karameller.

tycker det har varit mjukt och kladdigt ett långt tag, har gått över till choklad och chips. mår illa av godis
Citera
2019-10-07, 11:51
  #5
Medlem
Briasccas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Motherofgod
Köp lösgodis i arabbutiker. Där är de sega och hårda som fasen.


Jo det är de verkligen. Men där har hårdheten liksom trillat för långt över åt andra sidan. Lite hårt, lite mjuksegt. Det är det bästa!
Citera
2019-10-07, 12:03
  #6
Medlem
protectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Briascca
Jo det är de verkligen. Men där har hårdheten liksom trillat för långt över åt andra sidan. Lite hårt, lite mjuksegt. Det är det bästa!

Har väl med åldern på godiset att göra, det hårdnar med tiden...
Citera
2019-10-07, 14:29
  #7
Medlem
elva9tolvs avatar
Du har helt enkelt fått tag på en färsk påse.
Citera
2019-10-07, 15:24
  #8
Medlem
IWannaBeAdoreds avatar
Tycker det är lotteri med Dumle. Brukar smaka olika påse från påse. Verkar påverkas rätt mycket av om de är gamla eller inte.
Citera
2019-10-07, 16:08
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av protector
Har väl med åldern på godiset att göra, det hårdnar med tiden...

Det kan också ha med åldern på godisätaren att göra...

Något händer med smaklökarna när man åldras. Det som smakade si förr smakar så nu.
Exakt när smaklökarna börjar ge oss andra signaler vet jag inte men det kan någ börja redan efter ungdomen för att sedan gå fortare för varje decennium man åldras.
Citera
2019-10-07, 17:08
  #10
Medlem
johanjosefssons avatar
Smaklökarna förändras med åldern. Barn har extra fallenhet för söta saker än vuxna.
Citera
2023-11-10, 04:42
  #11
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av johanjosefsson
Smaklökarna förändras med åldern. Barn har extra fallenhet för söta saker än vuxna.
Jag tror inte att det är Dumlen som har förändrats utan att smaken förändras som du säger.
Citera
2024-03-21, 13:39
  #12
Medlem
2n00b4Us avatar
På tal om Dumle, jag såg på Facebook att det ska finnas något som heter Dumle Struva. Verkar som att de säljs hos en mindre kedja i Finland, men jag skulle vilja veta om någon har sett ifall de säljs i Sverige med.

Ser ut så här --> https://www.tiktok.com/@eeddspeaks/v...32321007783200
__________________
Senast redigerad av 2n00b4U 2024-03-21 kl. 13:45.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback